Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

På andreplass kommer enten datateknikk eller kommunikasjonsteknologi. [...] Men samtidig synes jeg at det er best på hobbybasis, og at det kanskje kan bli litt drøyt å sitte foran PC-skjermen resten av livet. Kan jeg ha rett i det?
Her vil jeg nevne at jeg tenkte AKKURAT det samme om data, og valgte derfor elektronikk. Etter et halvt år innså jeg at jeg hadde valgt feil og skiftet. Det er jeg veldig glad for at jeg gjorde.
Var det noe galt med elektronikkstudiet, eller hadde du rett og slett ikke interessen?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Indøk er vel veldig ettertraktet, dog skyhøge krav? :)

Kybernetikk høres også spennende ut:(.

Er vel veldig interessert i å vite hvordan forskjelige maskiner, apparater osv. fungerer.

Hvilken linje er det dere andre har? Vil gjerne vite hva dere synes om linja, osv.

Lenke til kommentar

Er vel veldig interessert i å vite hvordan forskjelige maskiner, apparater osv. fungerer.

Hvilken linje er det dere andre har? Vil gjerne vite hva dere synes om linja, osv.

Jeg går Ingeniørvitenskap & IKT, første året. Fordelen her, er at du har mye av den tunge matematikken/fysikken/mekanikken, og samtidig har programmering/datafag. Det er helt opp til deg selv om du vil jobbe med matte, fysikk, data, eller en kombinasjon når du er ferdig. Det er det som er så genialt, om du er interessert i data, men (tror du) ikke vil gå datateknikk, f.eks.

Elektronikk og Kybernetikk har helt like fag det første året, i hvert fall. Jeg er ikke helt sikker på forskjellen mellom disse to, men jeg vet at du kan velge helikopterlab i Kybernetikk, dvs. programmert fjernstyring av helikoptre slik jeg skjønte det. Det høres jo kult ut!

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Jeg går Ingeniørvitenskap & IKT, første året. Fordelen her, er at du har mye av den tunge matematikken/fysikken/mekanikken, og samtidig har programmering/datafag. Det er helt opp til deg selv om du vil jobbe med matte, fysikk, data, eller en kombinasjon når du er ferdig. Det er det som er så genialt, om du er interessert i data, men (tror du) ikke vil gå datateknikk, f.eks.

Elektronikk og Kybernetikk har helt like fag det første året, i hvert fall. Jeg er ikke helt sikker på forskjellen mellom disse to, men jeg vet at du kan velge helikopterlab i Kybernetikk, dvs. programmert fjernstyring av helikoptre slik jeg skjønte det. Det høres jo kult ut!

Ikke lett når det er flere alternativer å velge mellom. Vil liksom ikek angre. Jeg vil ta den linja gir mest med tanke på jobbtilbud, lønn, utfordringer osv.

Hvordan var det dere klarte å bestemem dere? Når ble det fast bestemt på hva dere skulle bli? Kanskje litt for tidlig for meg å tenke om dette, har jo fortsatt 2 år igjen til jeg er ferdig på VG.

Lenke til kommentar

Silsurf: Velg det du synes virker interessant å jobbe med. Jeg, for eksempel, orker ikke tanken på hverken bygg, elektro, petroleumsteknologi, materialteknologi, og marin teknikk. Datateknikk virker spennende. Ind. øk har for høyt krav. Fysikk og Matematikk tror jeg er mere min greie. Hvilket fagfelt interesserer deg?

Lenke til kommentar
Silsurf: Velg det du synes virker interessant å jobbe med. Jeg, for eksempel, orker ikke tanken på hverken bygg, elektro, petroleumsteknologi, materialteknologi, og marin teknikk. Datateknikk virker spennende. Ind. øk har for høyt krav. Fysikk og Matematikk tror jeg er mere min greie. Hvilket fagfelt interesserer deg?

Det er egentlig veldig vanskelig å svare på. Er jo som sagt veldig interessert i hvordan ting fungerer + matte også. Læreren min har sagt flere ganger at jeg burde velge noe som er interessant, men det er egentlig litt vanskelig å si.

Om dere kunne dele det dere har opplevd i de forskjellige felta, så tror jeg det kan hjelpe stort. Leste dere på nettsider o.l. for å få mer kunnskap om de forskjellige felta? I så fall, hvilke? Får vel lese litt på NTNUs sider og skrive notater om hva de forskjellige felta dreier seg om imens.

Føler at jeg maser nå, hehe.

Lenke til kommentar
Ikke lett når det er flere alternativer å velge mellom. Vil liksom ikek angre. Jeg vil ta den linja gir mest med tanke på jobbtilbud, lønn, utfordringer osv.

Hvordan var det dere klarte å bestemem dere? Når ble det fast bestemt på hva dere skulle bli? Kanskje litt for tidlig for meg å tenke om dette, har jo fortsatt 2 år igjen til jeg er ferdig på VG.

Det er lov å angre. Kjenner flere som har byttet linje underveis. Det som er så bra med alle siv. ing.-linjene her oppe, er at det som regel ikke er noe problem å bytte underveis - også er mange fag felles.

Jeg bestemte meg allerede på ungdomsskolen, fordi jeg syntes I&IKT så passende ut. Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg skal "bli" enda, og det er jo hele poenget: I&IKT er en veldig fleksibel linje hvis du har interesse for fysikk, matte og data/programmering.

Lenke til kommentar
Bare jeg som synes Bindeleddet fremstår som et middelsk svorsk danseband? Alle har lik kostyme og gjør tilnærmet null nyttig....

Hm? null nyttig? Hvor har du det fra? Jeg synes det er beundringsverdig at en gruppe på 20 folk kan få til et såpass bredt spekter av bedriftspresentasjoner, karrieredager og annet snacks... De går jo Teknologiporten en høy gang, og Teknologiporten er jo en samling av... 8 linjer eller noe....

Lenke til kommentar

Velg etter det som høres gøyest ut. Og på 2 år finner du sikkert ut av det :) Btw, PuP = Maskin :)

Lenke til kommentar
Bare jeg som synes Bindeleddet fremstår som et middelsk svorsk danseband? Alle har lik kostyme og gjør tilnærmet null nyttig....

Hm? null nyttig? Hvor har du det fra? Jeg synes det er beundringsverdig at en gruppe på 20 folk kan få til et såpass bredt spekter av bedriftspresentasjoner, karrieredager og annet snacks... De går jo Teknologiporten en høy gang, og Teknologiporten er jo en samling av... 8 linjer eller noe....

Personlig synes jeg det er ganske irriterende at de har klart å rappe såpass mange presenasjoner fra de lokale linjeforeningene, selv om det kanskje er beundringsverdig på et vis.

AtW

Lenke til kommentar
Vet ikke om noen så denne tidligere:

Og ja, hva er egentlig forskjellen på siv.ing.-matten og realfagsmatten på NTNU? Ser du har noen fag som heter MAT**** og andre som heter matte 1, matte 2, matte 3 og matte 4. Hva er forskjellen?

MA**** heter det. Forskjellen er at nivået er mye høyere i MA-fagene.

Lenke til kommentar

Og ja, hva er egentlig forskjellen på siv.ing.-matten og realfagsmatten på NTNU? Ser du har noen fag som heter MAT**** og andre som heter matte 1, matte 2, matte 3 og matte 4. Hva er forskjellen?

Dette innlegget har jeg sittet og ventet på.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at realfagsmatten har omtrent akkurat samme pensum men de trenger dobbelt så mange vekttall på det ;)

AtW

Lenke til kommentar
Aha. Spørsmålet består fortsatt, er det mulig å bytte mattefag som siving?

Hva mener du?

Om det er mulig å ta andre fag enn det som står på fagplanen? Svar: Ja

Om du kan ta MAxxxx fag å få det godkjent som TMAxxxx? Svar: Kanskje, sjekk det opp med en eller annen fagleder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...