Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Uff, så mange ingeniørfelter det er å velge mellom da. Begynner å synes at det her er veldig spennende. Hvilket felt er det dere egentlig anbefaler? EMIL virker interessant, men jeg vet ikke helt.

Hvordan blir det egentlig med studentlivet der? Er det slik at man må jobbe ved siden av, osv.? Blir spennende å se hvordan det blir å være i en helt ny by uten å kjenne noen.

Har forresten tenkt å ta IB linja andre året. Er det noen andre her som har tatt IB? Jeg er litt usikker på om jeg skal ta vanlig realfag eller IB(skal ha realfag-program). Hva er det som lønner seg? Om det ikke blir så stor hjelp at jeg tar IB, tror jeg jeg heller nøyer meg med realfag.

Så vidt jeg vet så er IB-elevene generelt faglig sterkere i realfag, hvis de tar det på høyeste nivå, enn det er mulig å bli gjennom bare matematikk og fysikk på "vanlig" videregående. Dette kan dog forandre seg med kunnskapsløftet, i og med at læreplanen og arbeidsmengden i matematikk er utvidet noe.

Og ja, hva er egentlig forskjellen på siv.ing.-matten og realfagsmatten på NTNU? Ser du har noen fag som heter MAT**** og andre som heter matte 1, matte 2, matte 3 og matte 4. Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uff, så mange ingeniørfelter det er å velge mellom da. Begynner å synes at det her er veldig spennende. Hvilket felt er det dere egentlig anbefaler? EMIL virker interessant, men jeg vet ikke helt.

Hvordan blir det egentlig med studentlivet der? Er det slik at man må jobbe ved siden av, osv.? Blir spennende å se hvordan det blir å være i en helt ny by uten å kjenne noen.

Man må ikke, men det er jo ganke mange som ikek har økonmisk styring nok til å klare seg uten å jobbe ved siden av, eller foretrekker å gjøre det for å få mer penger.

AtW

Lenke til kommentar
Hvor er det jeg kan lese mer om det å bli siv. ing.? Har vært og lest litt på NTNU hjemmesider, jeg nå.

Hva betyr "UKA" og "Ex.Phil"? :blush:

UKA er en 3-ukers fest hvert andre år... masse konserter og annen moro...

ExPhil er et fag som alle må ta.. ikke spesielt gøy, men man kommer seg fort gjennom det.

Lenke til kommentar
Hvor er det jeg kan lese mer om det å bli siv. ing.? Har vært og lest litt på NTNU hjemmesider, jeg nå.

Hva betyr "UKA" og "Ex.Phil"? :blush:

ExPhil er et fag som alle må ta.. ikke spesielt gøy, men man kommer seg fort gjennom det.

Ikke nødvendigvis!

Lenke til kommentar
Jeg synes at de jobbene virker lite spennende. Det er også nevnt at man kan bli omtrent hva som helst. Stemmer det?
Det er nok ganske sant, jeg gikk fuskk og matematikk, og det er stor variasjon i hva de som gikk der jobber med, svært stor vil jeg si.

AtW

Har du eksempler på noen artige jobber etter fys-mat?

Jeg ser for meg at man bare sitter igjen med masse tørr teori og formler etter fys-mat, og ikke et snev av praktisk erfaring.

Lenke til kommentar
Jeg synes at de jobbene virker lite spennende. Det er også nevnt at man kan bli omtrent hva som helst. Stemmer det?
Det er nok ganske sant, jeg gikk fuskk og matematikk, og det er stor variasjon i hva de som gikk der jobber med, svært stor vil jeg si.

AtW

Har du eksempler på noen artige jobber etter fys-mat?

Jeg ser for meg at man bare sitter igjen med masse tørr teori og formler etter fys-mat, og ikke et snev av praktisk erfaring.

Selv jobber jeg som akustiker, dama driver å ser på hvordan kvikksølv påvirker hjernen. En jeg kjenner jobber som konsulent i Accenture, en er stipendiat og driver med opptikk, ei tredje jobber i veisvesnet, ei fjede med solcellepaneler i Elkem, noen jobber meg oljerigger i Aker eller National Oilwell, stipendiater i matematikk som driver med topologi, folk som jobber med programmering, geologer osv osv osv. Det er ihvertfall noen konkrete eksempler på hva fysmatere jeg kjenner jobber med.

AtW

Lenke til kommentar
Jeg tenker først og fremst på å velge elektronikk, men lurer litt på om jeg har for dårlige forkunnskaper. [..] Kreves det mye forkunnskaper om kretser og kretsdesign på elektronikklinjen?

Nei, det kreves absolutt ingenting.

På andreplass kommer enten datateknikk eller kommunikasjonsteknologi. [...] Men samtidig synes jeg at det er best på hobbybasis, og at det kanskje kan bli litt drøyt å sitte foran PC-skjermen resten av livet. Kan jeg ha rett i det?

Her vil jeg nevne at jeg tenkte AKKURAT det samme om data, og valgte derfor elektronikk. Etter et halvt år innså jeg at jeg hadde valgt feil og skiftet. Det er jeg veldig glad for at jeg gjorde.

Kommunikasjonsteknologi høres også interessant ut. Da jeg først hørte om det, hørtes det litt ut som et sosialliknende studie om hvordan kommunikasjonsteknologi påvirker hverdagen til folk.

Håhå... Det var HELT feil. :)

Lenke til kommentar
Selv jobber jeg som akustiker, dama driver å ser på hvordan kvikksølv påvirker hjernen. En jeg kjenner jobber som konsulent i Accenture, en er stipendiat og driver med opptikk, ei tredje jobber i veisvesnet, ei fjede med solcellepaneler i Elkem, noen jobber meg oljerigger i Aker eller National Oilwell, stipendiater i matematikk som driver med topologi, folk som jobber med programmering, geologer osv osv osv. Det er ihvertfall noen konkrete eksempler på hva fysmatere jeg kjenner jobber med.

AtW

Takk takk! :)

Så man kan altså få jobber som andre siv.ing-linjer er mer spesialisert på.

Men er det litt praktiske greier også, eller er det kun teori?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

AtW

Takk takk! :)

Så man kan altså få jobber som andre siv.ing-linjer er mer spesialisert på.

Men er det litt praktiske greier også, eller er det kun teori?

Spørs hva du legger i "praktiske greier" og når i studiet det er snakk om. De to siste årene så kan man jo ta nesten alle fag fra andre linjer om man vil. Og ja, man kan fint få jobber som andre sivinglinjer i utgangspunktet er spesialisert på.

AtW

Lenke til kommentar

Har forresten tenkt å ta IB linja andre året. Er det noen andre her som har tatt IB? Jeg er litt usikker på om jeg skal ta vanlig realfag eller IB(skal ha realfag-program). Hva er det som lønner seg? Om det ikke blir så stor hjelp at jeg tar IB, tror jeg jeg heller nøyer meg med realfag.

Så vidt jeg vet så er IB-elevene generelt faglig sterkere i realfag, hvis de tar det på høyeste nivå, enn det er mulig å bli gjennom bare matematikk og fysikk på "vanlig" videregående. Dette kan dog forandre seg med kunnskapsløftet, i og med at læreplanen og arbeidsmengden i matematikk er utvidet noe.

Og ja, hva er egentlig forskjellen på siv.ing.-matten og realfagsmatten på NTNU? Ser du har noen fag som heter MAT**** og andre som heter matte 1, matte 2, matte 3 og matte 4. Hva er forskjellen?

Men lønner det seg da? IB kommer til å bli veldig krevende, så om det ikke hjelper stort så får jeg heller ta realfag. Eneste fordelen med IB blir vel det at man får studiepoeng.

Ingen som har noe tips/råd/anbefaliner til hva jeg burde bli? Blir en del å velge imellom, og alle virker like interessante. Tenkt litt på EMIL, IndØk eller PuP.

Hvilken linje er best egentlig (etter deres mening)? (med tanke på lærere, miljø, pensum, osv.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...