Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Fælt til mas om denne siteringen da. :p

Så du mener at det er vi allmenn elever som egentlig har fordelen? Følte liksom at jeg kanskje hadde valgt feil linje om jeg skulle bli ingeniør i fremtida. Men de som går TIP har jo en god fordel, i og med at de har vært gjennom relevante emner (mekanikk, teknikk osv.). Rett meg om jeg tar feil xD

Et annet eksempel: Vil ikke en som går Bygg og anlegg greie seg bedre til å bli en byggingeniør siden han har på en måte fått praktisk og teoretisk kunnskap de årene han har gått på videregående?

Som ATWindsor sa tidligere så er det et solid grunnlag i matematikk og fysikk som er viktigst for å gjøre det godt på ingeniørstudiene. Det er jo det som er bærebjelken i utdanningen, uansett hvilket ingeniørstudium du tar. De mer spesifikke tingene lærer du alltids, og de vil nok være av en litt annen art enn hva du lærer på byggfag på VGS uansett, tipper jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som ATWindsor sa tidligere så er det et solid grunnlag i matematikk og fysikk som er viktigst for å gjøre det godt på ingeniørstudiene.
Høhø... høhøhøh.... høh.. høhøø! :) Nå er jeg ferdig med alt av tullete matte og fysikkfag.. det er 3 vanlige mattefag, 1 statistikkfag og 1 fysikkfag. Ikke alt av det kommer til å bli noe relevant videre heller, kun deler. Det som dog er mye mer relevant, og som kommer til å skaffe meg en god jobb, er programmeringsfagene, og datafagene generelt.
Lenke til kommentar

Greit nok, men jeg regner med at det er større sjanse for å møte veggen på et ingeniørstudium i bygg hvis du mangler et bra grunnlag i matte (og fysikk kanskje i mindre grad, det kan jeg alltids gå med på), enn om du mangler et bra grunnlag i byggfag fra VGS. OK?

Lenke til kommentar

Vi hadde et "motivasjonsmøte" i høst, hvor to uteksaminerte på vår linje (I&IKT, det første kullet gikk ut i år, forresten), og han ene hadde hatt sommerjobb(er) på et verft. Han begynte som stilasmontør, og fikk etterhvert mer relevant arbeid, og til slutt en god del av ansvaret for samkjøringen mellom ingeniørene og de som faktisk skulle bygge det hele.

Jeg antar at denne praktiske erfaringen er mer verdt enn byggfag fra VGS, hvis det er det praktiske det er snakk om her. Da ville jeg heller satset på matte og fysikk på videregående, for det trengs. Dog, jeg har bare hatt allmenn, så det er bare en antakelse.

Lenke til kommentar
Som ATWindsor sa tidligere så er det et solid grunnlag i matematikk og fysikk som er viktigst for å gjøre det godt på ingeniørstudiene.
Høhø... høhøhøh.... høh.. høhøø! :) Nå er jeg ferdig med alt av tullete matte og fysikkfag.. det er 3 vanlige mattefag, 1 statistikkfag og 1 fysikkfag. Ikke alt av det kommer til å bli noe relevant videre heller, kun deler.

Det kommer helt an på hvilken retning du velger senere i utdanningen din. På f.eks. datalinjen kan man hovedsaklig velge mellom en pysete diagramtegneretning og en skikkelig computer science-retning.

Jeg tar f.eks. bildeteknikk og metoder innen kunstig intelligens for tiden. Der er matten og statistikken veldig vesentlig i faget.

Lenke til kommentar
Det kommer helt an på hvilken retning du velger senere i utdanningen din. På f.eks. datalinjen kan man hovedsaklig velge mellom en pysete diagramtegneretning og en skikkelig computer science-retning.

Jeg tar f.eks. bildeteknikk og metoder innen kunstig intelligens for tiden. Der er matten og statistikken veldig vesentlig i faget.

Nå er du bare teit. Alle fire retningene vi kan velge er like saklige. Noen liker det ene og noen liker det andre. Å kalle det pysete er bare tullette. Amble fikk meg i alle fall vekk fra tanken på å velge AI :S

Lenke til kommentar
Høhø... høhøhøh.... høh.. høhøø! :) Nå er jeg ferdig med alt av tullete matte og fysikkfag.. det er 3 vanlige mattefag, 1 statistikkfag og 1 fysikkfag. Ikke alt av det kommer til å bli noe relevant videre heller, kun deler. Det som dog er mye mer relevant, og som kommer til å skaffe meg en god jobb, er programmeringsfagene, og datafagene generelt.

Nå vet jeg ikke hvor mye det hadde hjulpet deg å ha noe byggreier på vgs istedet når du går på data. At data-folk er elendige i fysikk er vel allmenn kjent, men de fleste andre linjene krever endel fysikkforståelse.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Er du en av de som liker "Systemutvikling"? Det mest fjasete faget jeg har vært borti hvertfall.

Lenke til kommentar

Du tar data/komtek eller? Alle andre har jo 4 mattefag, i tillegg til statistikk, kjemi, minst ett fysikkfag, noen av linjene har en del mekanikk/termodynamikk, som kan regnes som fysikklignende fag, på toppen av det kommer alle fagene der du BRUKER disse kunnskapene...

Det jeg vil fram til, er at man ikke kan si at en ingeniørstudent på NTNU har lite realfag...

Lenke til kommentar
Er du en av de som liker "Systemutvikling"? Det mest fjasete faget jeg har vært borti hvertfall.
Det føles som det mest nytteløse faget vi har hatt frem til nå =/

Det er litt modning i det faget. Man skjønner ikke egentlig nytten av å kunne de tingene inntil man skal gjøre et større prosjekt med flere personer. Da er det nyttig å ha et felles språk og en fellers forståelse. Det ser man også om man skal prøve å jobbe med noen som ikke har denne kunnskapen, det å tolke deres tegninger/forklaringer/diagrammer er et helvete samt at man ser hvor ueffektivt de jobber. Enig at deg kjennes ut som et drittfag der og da, men har sett mye nytte av det i arbeidslivet.

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar

Ok. Nå står jeg overfor valgets kval her. De neste månedene må jeg få fingeren ut og velge et studie. Jeg fikk fire små brosjyrer (Elektronikk, fys-mat, datateknikk og kom.tek) og studiekatalogen fra NTNU på utdanningsmessen i byn. Så da har jeg en del spørsmål angående noen av linjene på NTNU.

Jeg tenker først og fremst på å velge elektronikk, men lurer litt på om jeg har for dårlige forkunnskaper. Jeg har alltid likt elektronikk og har puslet en del med det, men har aldri satt meg helt inn i transistorer og integrerte kretser. Det har liksom holdt med passive komponenter hittil. Jeg er ikke helt blank på tranistorere ol., men jeg har aldri laget noe særlig til fungerende kretser med det. Kreves det mye forkunnskaper om kretser og kretsdesign på elektronikklinjen?

På andreplass kommer enten datateknikk eller kommunikasjonsteknologi. Data (både maskinvare og programvare) har jeg puslet mye med. Bygget maskiner, feilsøkt, optimalisert, prøvd meg i diverse språk (PHP, VB6, C), og lekt mye med windows og gnu/linux. Men samtidig synes jeg at det er best på hobbybasis, og at det kanskje kan bli litt drøyt å sitte foran PC-skjermen resten av livet. Kan jeg ha rett i det? Er det stort sett programmering det går i på studiet (siden det har slagordet: "- Styr datamaskinene!")?

Kommunikasjonsteknologi høres også interessant ut. Da jeg først hørte om det, hørtes det litt ut som et sosialliknende studie om hvordan kommunikasjonsteknologi påvirker hverdagen til folk, men nå virker det som om en blanding av elektronikk og datateknikk. Er det en riktig karakteristikk?

Og til slutt har jeg sett litt på et studie om matematikk og fysikk. Men jeg lurer fælt på hvilke jobber man kan få etterpå et slikt studie. I brosjyren her er det nevnt statistikk, trainee innen materialteknologi, og biofysiker. Jeg synes at de jobbene virker lite spennende. Det er også nevnt at man kan bli omtrent hva som helst. Stemmer det?

Lenke til kommentar

Uff, så mange ingeniørfelter det er å velge mellom da. Begynner å synes at det her er veldig spennende. Hvilket felt er det dere egentlig anbefaler? EMIL virker interessant, men jeg vet ikke helt.

Hvordan blir det egentlig med studentlivet der? Er det slik at man må jobbe ved siden av, osv.? Blir spennende å se hvordan det blir å være i en helt ny by uten å kjenne noen.

Har forresten tenkt å ta IB linja andre året. Er det noen andre her som har tatt IB? Jeg er litt usikker på om jeg skal ta vanlig realfag eller IB(skal ha realfag-program). Hva er det som lønner seg? Om det ikke blir så stor hjelp at jeg tar IB, tror jeg jeg heller nøyer meg med realfag.

Lenke til kommentar

Du tar data/komtek eller? Alle andre har jo 4 mattefag, i tillegg til statistikk, kjemi, minst ett fysikkfag, noen av linjene har en del mekanikk/termodynamikk, som kan regnes som fysikklignende fag, på toppen av det kommer alle fagene der du BRUKER disse kunnskapene...

Det jeg vil fram til, er at man ikke kan si at en ingeniørstudent på NTNU har lite realfag...

Det er nok stor forskjell fra linje til linje, og også innad i linjene. Selv går jeg bygg/konstruksjon, og hadde ikke klart meg en dag uten matte 1-4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...