Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å ta Realfag neste år (blir vel kanskje IB egentlig), så jeg lurer på om jeg har valgt "feil" linje. Har elever som går teknikk og industrilinja en fordel i forhold til realfagselever med tanke på ingeniørutdanning? Jeg mener... de har jo på en måte fått god del erfaring i mekaniske fag og tekniske deler osv.

Til gjengjeld kan de veeeldig lite matematikk og fysikk.

Heh, snakk for deg selv :)

AtW

Hva er matematikk- og fysikkpensum på teknikk og industri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tenkt å ta Realfag neste år (blir vel kanskje IB egentlig), så jeg lurer på om jeg har valgt "feil" linje. Har elever som går teknikk og industrilinja en fordel i forhold til realfagselever med tanke på ingeniørutdanning? Jeg mener... de har jo på en måte fått god del erfaring i mekaniske fag og tekniske deler osv.

AtW

Er det en linje som heter det? Da har jeg misforstått, trodde det var brukt som en samlebetegnelse for linjer som var innenfor de fagfeltene. Ganske sikker på at det ikke var noen linje med det navnet når jeg gikk. (mulig det var en spesialisering som het det dog)

AtW

Lenke til kommentar

Det er snakk om linjer på videregående nå, ikke sant? Teknikk og industriell produksjon (TIP) vs. realfag på studiespesialisering/allmennfag? (Korriger meg hvis jeg tar feil, jeg kan ikke så veldig mye om den nye skolereformen ...)

Uansett, hvis jeg har skjønt dette riktig, så er TIP et slags sammensurium av bl.a. tidligere mekk og kjemi- og prosessfag. Så hvis jeg har forstått dette riktig, så tror jeg vi kan si nokså sikkert at det er eleven med realfagsfordypning som har de beste forutsetningene for å bli ingeniør.

Lenke til kommentar
Er det en linje som heter det? Da har jeg misforstått, trodde det var brukt som en samlebetegnelse for linjer som var innenfor de fagfeltene. Ganske sikker på at det ikke var noen linje med det navnet når jeg gikk. (mulig det var en spesialisering som het det dog)

AtW

Vel, det er vel generelt sett veldig lite matematikk og fysikk på yrkesfaglinjene? Teknikk og industriell produksjon er forøvrig en linje.

Det er snakk om linjer på videregående nå, ikke sant? Teknikk og industriell produksjon (TIP) vs. realfag på studiespesialisering/allmennfag? (Korriger meg hvis jeg tar feil, jeg kan ikke så veldig mye om den nye skolereformen ...)

Uansett, hvis jeg har skjønt dette riktig, så er TIP et slags sammensurium av bl.a. tidligere mekk og kjemi- og prosessfag. Så hvis jeg har forstått dette riktig, så tror jeg vi kan si nokså sikkert at det er eleven med realfagsfordypning som har de beste forutsetningene for å bli ingeniør.

For å komme inn ja. Men om du har kommet inn, hvilken elev klarer seg best?

Endret av gonjimann
Lenke til kommentar
Vel, det er vel generelt sett veldig lite matematikk og fysikk på yrkesfaglinjene? Teknikk og industriell produksjon er forøvrig en linje.

Men ikke en sivinglinje. Trodde det var snakk om en sivinglinje vs frie fag realfag. Det er godt jeg følger med...

AtW

Haha. Det kommer vel an på hvilke sivinglinje det er snakk om. Hvis du tar frie fag realfag og bare tar matte og fysikk så får du vel større kunnskap innenfor det en en "standard" siv. ing., men til gjengjeld kan du jo bare ta minstekravet av realfag og ta resten av fagene på dragvoll. Og tror det er rimelig heftig matematikk og fysikk på f. eks. Fysikk og Matematikk (logisk nok) :p

Men det var altså snakk om videregående.

Lenke til kommentar

Jo, men jeg mente også etter inntaket. Jeg tror i utgangspunktet realfagslinjen på videregående gjør deg best rustet til å klare deg bra på et siv.ing-studium senere. Bedre enn om man går via TIP; da tror jeg overgangen til ingeniørstudiet blir tøff.

Lenke til kommentar

Jo, men jeg mente også etter inntaket. Jeg tror i utgangspunktet realfagslinjen på videregående gjør deg best rustet til å klare deg bra på et siv.ing-studium senere. Bedre enn om man går via TIP; da tror jeg overgangen til ingeniørstudiet blir tøff.

Generelt vil jeg si det nesten alltid er best å ha grunnleggende kunnskaper i fysikk og matematikk om man skal studere noe der fysikk og matematikk er involvert, mer spesifike kunnskaper lærer man seg etter behov.

AtW

Lenke til kommentar

De som søkte og hadde primærvitnemål hadde gode karakterer (de som velger fysikk og matematikk på videregående har gjerne ganske gode karakterer), mens de som ikke hadde primærvitnemål ikke hadde fullt så gode karakterer (har kanskje tatt opp akkurat mange nok fag for å få generell studiekompetanse + 3MX og 2FY).

Lenke til kommentar

Hvis du har et primærvitnemål søker du med det i primærkvoten. Har du ikke noen forbedrede karakterer/ekstra fag, søker du med det samme vitnemålet i ordinærkvoten. Har du forbedrede karakterer og/eller ekstra fag (tatt "for sent"), søker du med disse karakterene i ordinærkvoten.

Lenke til kommentar

AtW

AtW

Så du mener at det er vi allmenn elever som egentlig har fordelen? Følte liksom at jeg kanskje hadde valgt feil linje om jeg skulle bli ingeniør i fremtida. Men de som går TIP har jo en god fordel, i og med at de har vært gjennom relevante emner (mekanikk, teknikk osv.). Rett meg om jeg tar feil xD

Et annet eksempel: Vil ikke en som går Bygg og anlegg greie seg bedre til å bli en byggingeniør siden han har på en måte fått praktisk og teoretisk kunnskap de årene han har gått på videregående?

Mye spennende å lese på den tråden her. Nå ble jeg faktisk veldig usikker på hvilket felt jeg skal spesialisere meg innenfor. Har veldig lyst å gå på en linje der ting kan være utfordrende, men ikke altfor slitsomt. Jeg er veldig glad i matte. Kan også si at jeg er interessert i å lære om hvordan forskjellige ting funker. Har lest det som sto om de forskjellige feltene på første sida, men nå lurer jeg på om jeg kunne få et kort sammendrag av hva de andre feltene innebærer. Jeg vil også ta den linja der det er størst sjanse å få meg jobb (stor etterspørsel etter akkurat den typen ingeniører). Har hørt av læreren at de fleste elever får betalt for å studere videre, og at de som regel får gått siste året helt gratis. De får på en måte støtte av de bedriftene som har lyst å ansette dem i fremtida. Er dette sant?

Er det mange av dere som blir nødt til å jobbe ved siden av btw?

Endret av Silfsurf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...