Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faen, presterte å hitte flotte back-button. Argh.

Anywhoo, kort oppsummert. Er til på 2. semester nå. Synes første semesteret var veldig spennende, med litt klassisk komparativ politikk (nazisme, kommunisme, fascisme, anarkisme, demokrati) og internasjonal politikk og relasjoner (grunnleggende IP-teorier, utenrikspolitikk o.l.). Første året var det mye bøker, og veldig mye spennende stoff, forelesningene holder ett greit nivå (yes, det blir noe tørrt) og det er gode seminargrupper. (Ja, en bok ligger uåpnet, jeg kom halveis i anarkismeboka og en tredje fikk jeg med meg 2 relevante kapitler. Man må være litt selektiv. Hehe)

Skal til på Offentlig politikk og administrasjon samt Politisk teori og adferd dette semesteret, fått med meg en forelesning og det lover godt. Samt Platons staten og en del andre godfolk sine bøker vi skal lese, i tillegg til en hel haug med andre (ja, det er mer eller nok å lese på).

Etterhvert så skal vi inn på litt sosiologi , da i forhold til atferd og diverse metodestudier eller noe lignende, ellers så har man selvfølgelig litt rom for valgfag, der jeg endte opp på Politisk Risiko (pol1005) som også var ett veldig spennende fag (Multinasjonale selskaps investeringer og risiko knyttet til det).

Alt i alt, ett veldig spennende studie for de som måtte interessere seg i politikk alt annet relatert til dette. Veldig alright miljø også.

Slik, greit nok oppsummert. Noe du lurer på? :)

Lenke til kommentar

Ah, ser du ikke er så gammel nei. Det er hverken matte, norsk eller språkfag hvis du selvfølgelig ikke ønsker å velge de utenom (i form av økonomi eller andre språkfag som er relevant i forhold til faget)

Man har forelesninger 1-2 ganger i uka i fagene, 1 seminar (mindre gruppe, gruppearbeid) og ellers så er det helt og holdent opp til deg selv å lese.

Man har innlevering i form av semesteroppgaver. Som oftest 1 i hvert fag, som skal være på minimum 4000 ord eller lignende hvis du skriver alene (8+ sider).

Så det er opp til deg selv å prøve å holde tritt med pensum (det legges ut oversikt over hva slags pensum som gås gjennom hver uke på forelesninger.

Lenke til kommentar
Akkurat, passer meg fint det.Men det blir tilbudt et språkfag vis har lyst til det altså?

Grunnen til at jeg spør er at jeg gjerne vil fortsette med fransk. Siden det kan være greit å ha senere på arbeidsmakedet. Og i karaktersystemet så bruker de bokstaver og ikke tall ,ikke sant?

Det er bokstavsystem det går på ja:

http://www.ntnu.no/studieinformasjon/sivin...rakterskala.pdf

Som noen av de good folksa på denne tråden linket til en gang.

Joda, det er fullt mulig å finne seg noe språkfag her oppe. Er enig og har lyst til å plukke opp møkkatysken, bare å få tid til det.

Lenke til kommentar
Noen som veit hva MAT1100 - Kalkulus på uio tilsvarer på ntnu?

http://www.uio.no/studier/emner/matnat/mat.../#hva-laerer-du

Kan det likne på matte 1?

Edit: Ser ut til at nestemann får post nr. 7000 (Y)

MAT1100 er, i motsetning til matte1,2,3,4, ikke kvasimatte, men et skikkelig mattefag.

Hvorfor er matte1,2,3 og 4 kvasimatte? Fordi de er nyttige for sivilingeniører?

Lenke til kommentar
Når kommer matte 1 karakteren? Og når kommer matte2 siden? Klarer ikke finne ut hvem som skal være foreleser..

Ed: fant det nuh. Tankekors at google eier ntnu sin interne søketjeneste..

Hvordan er Dag Wessel Berg, Hilde Sande, Lisa Lorentzen og Helge Maakestad som forelesere i matte2? (så noen hadde noen meninger om de to sistnevnte).

Og hva med Ivar Amdal, Marte Pernille Hatlo og Hans Jakob Rivertz i matte3 ?

Og Tor Grande i Kjemi?

Og Jon Andreas Støvneng i El.mag? =D Takker

Tor Grande er flink, har hatt han i en 4-5 forelesninger, og det er lett å følge med, han gjør heller ikke så mye feil som gjør at du kan bli usikker.

Marte Hatlo har jeg hatt i 2 forelesninger, og hittil er hun ryddig og grei å ha med å gjøre. Liker bl.a. at hun ikke bruker tid på mellomregninger osv, heller på forståelse av oppgavene. Jeg har dog bare Maakestad som sammenligningsgrunnlag, og jeg lurer på om han kanskje ikke er den beste... skrev litt om Maakestad tidligere, har du sikkert sett.

Lenke til kommentar

Kjøper folk bøker brukt, nytt eller litt sånn blanda?

Gikk og kjøpte alle jeg trengte dette semesteret nye og ferske på tapir, det ble dyrt, veldig dyrt, burde kanskje ha kjøpt noen av de brukt, men det gadd jeg ikke, og det kan hende jeg angrer litt på det om noen uker når jeg ikke har råd til pils lenger :p

Lenke til kommentar
Kjøper folk bøker brukt, nytt eller litt sånn blanda?

Gikk og kjøpte alle jeg trengte dette semesteret nye og ferske på tapir, det ble dyrt, veldig dyrt, burde kanskje ha kjøpt noen av de brukt, men det gadd jeg ikke, og det kan hende jeg angrer litt på det om noen uker når jeg ikke har råd til pils lenger :p

Kjøper litt brukt og litt nytt. Hvis det er samme boka, hvorfor bruke ekstra penger på å få den helt ny? Selger også unna en del av de bøkene jeg vet kommer til å være forholdsvis irrelevante.
Lenke til kommentar
Noen som veit hva MAT1100 - Kalkulus på uio tilsvarer på ntnu?

http://www.uio.no/studier/emner/matnat/mat.../#hva-laerer-du

Kan det likne på matte 1?

Edit: Ser ut til at nestemann får post nr. 7000 (Y)

MAT1100 er, i motsetning til matte1,2,3,4, ikke kvasimatte, men et skikkelig mattefag.

Hvorfor er matte1,2,3 og 4 kvasimatte?

Målet er bare å få gått igjennom mest mulig på kortest mulig tid. Det er veldig lite dybde i fagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...