Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror neppe han mener alle som er under snittet er "grand failure", det er snakk om hva han mener for seg selv, er man godt forberedt kan man gjerne være misfornøyd med C, ditto kan man være tilfreds med en E om man er dårlig forberedt.

Det får vi ikke håpe, men det finnes såpass med kveg som går på siv.ing at man aldri kan være helt sikker på om det de skriver/sier kan tas seriøst eller ikke.

Lenke til kommentar
Jeg tror neppe han mener alle som er under snittet er "grand failure", det er snakk om hva han mener for seg selv, er man godt forberedt kan man gjerne være misfornøyd med C, ditto kan man være tilfreds med en E om man er dårlig forberedt.

Det får vi ikke håpe, men det finnes såpass med kveg som går på siv.ing at man aldri kan være helt sikker på om det de skriver/sier kan tas seriøst eller ikke.

Haha, når jeg leser det innlegget der tenker jeg stikk motsatt.

Lenke til kommentar

Nettopp. Kveg ;)

Lenke til kommentar

Nettopp. Kveg ;)

utvilsomt

Lenke til kommentar

Til Zethyr og andre som har hatt algdat i dag:

- Hvordan skulle datastrukturen implementeres?

- Oppgaven med øykartet, hvordan løses den? Med to for-løkker og sjekk på nærliggende ruter?

- Datanettverk-oppgaven var jeg også usikker på. Ble aldri helt enig med meg selv om det var et spesialisert MST-problem som kan løses ved Kruskal evnt. Prims algoritme eller om det var formulering av et LP-uttrykk. Eller var jeg helt fjern?

Lenke til kommentar
while i + gap <= L(length(L))

Du tolket det også slik, ja? Ut fra det jeg har lest om denne sorteringsalgoritmen etter at jeg kom hjem i dag, så skal det stå length(L), ikke L(length(L)) slik vi tydeligvis begge to har trodd. Men men, jeg klarte uansett ikke å skjønne helt hvordan denne algoritmen virket mens jeg satt der, så jeg måtte jo bare prøve å oversette pseudokoden så godt som mulig. Og det mener jeg selv jeg klarte ganske greit bortsett fra akkurat dette. Aner ikke hvor strenge de er på sånt, jeg ...

Fin disp() du hadde i testskriptet ditt, forresten. :) Vurderte å gjøre det litt fancy jeg også, men besluttet etter hvert å følge Amundsens råd om å "vær kynisk og bare gå etter det du vet gir poeng", så jeg skrev rett og slett bare ut differansen, og håper det er nok.

Synes også oppgaven var litt uklar på hvordan cputime-funksjonen fungerer. Måten jeg gjorde det på fungerer ikke...

Lenke til kommentar

- Oppgaven med øykartet, hvordan løses den? Med to for-løkker og sjekk på nærliggende ruter?

- Datanettverk-oppgaven var jeg også usikker på. Ble aldri helt enig med meg selv om det var et spesialisert MST-problem som kan løses ved Kruskal evnt. Prims algoritme eller om det var formulering av et LP-uttrykk. Eller var jeg helt fjern?

Jeg bomma nok også litt på de, men her er mine forslag.

1. Jeg argumenterte meg frem til en blanding av hashing og heaps

2. to for-løkker og sjekk på nærliggende ruter blir O(n^2), det sto spesifisert at det skulle skje lineært, men skjønte selv ikke hvordan man skulle få til det.

3. Datanettverket kunne løses som et minimalt spenntre, tror hvertfall jeg. Del 2 var bare at du måtte modifisere prims/kruskal til å velge kabelen med høyest kvalitet hvis prisen var lik

Lenke til kommentar
Jeg kjørte en "2-in-1"-datastruktur. Lenket liste + hashtabell. Den lenkede lista holder styr på FIFO-køen, mens hashtabellen brukes for å sjekke om et element finnes i settet. Slik får man O(1) innsetting, sletting og sjekk for medlemskap.

Jeg gjorde det ja.

Jeg brukte Kruskal rett og slett (fjernet alle kabler med for lav kvalitet først da). Modifiserte koden bittelitt på b) så fungerer den der også.

det sto spesifisert at det skulle skje lineært, men skjønte selv ikke hvordan man skulle få til det.
:O Det så jeg ikke før nå... sykt. Det går vel ikke? Hvis man da har et "sjakkbrett"-mønster finnes det ingen måte å sjekke det i lineær tid?

edit; de kan ha ment at det skulle være lineært i forhold til inputstørrelsen da.. hvis input er ei n*m-matrise vil "lineært" kanskje være n*m ?

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Hvis man ser på antall ruter som inputstørrelse, er den lineær. Fordi: det skjer en konstant mengde arbeid for hver node (to if-setninger for min del), og alle n ruter må besøkes, altså theta n kjøretid.

Edit: Forresten deilig å se at folk har tenkt ganske likt. Har hørt mange eksotiske løsninger på nevnte oppgaver :)

Endret av the_lynx
Lenke til kommentar

Ah, jeg mente ikke N^2, mente nm, kanskje det er rett allikevel da. Hva tror dere forresten om den datastrukturen min? Jeg tenkte slik at hvert element får en hash-nøkkel i stigende rekkefølge, som så slenges rett inn i en min-heap, burde vel få litt uttelling der? Selvom det kanskje ikke er helt heldig hash-funksjon?

Lenke til kommentar
Karakteren A = win. C eller under = grand failure. Hvertfall i min verden :) Har lyst på en ok karakter i Algdat.

nerd.

Nerd å gå for gode karakterer? Du være dragvoller :p

Edit: algdaten min er det ikke godt å si med, følte jeg fikk til en del, men man vet jo aldri med det faget.

Jeg er uansett ikke så veldig karakterhore, satser på å nå de fete lønningene via engasjement utenom studiene.

Hva slags engasjement snakker du om ?

Lenke til kommentar

Det blir FIFO i heap hvis den implementeres rett, sånn som jeg beskrev det vil alltid første elementet være rota. Men bevares, lenka liste virker jo som en smartere løsning.

Angående engasjement utenom, det er nok av studentorganisasjoner å delta i, ser veldig bra ut på cven.

Endret av String-Emil
Lenke til kommentar
det er nok av studentorganisasjoner å delta i

Er det en oversikt et sted?

Hørte om en utdannet siving fra NTNU som jobba på Rimi i lang tid etter endt utdannelse. Det er kanskje ikke så lett å få jobb om man ikke har gode karakterer og masse verv?

Endret av Strofe
Lenke til kommentar
Det blir FIFO i heap hvis den implementeres rett, sånn som jeg beskrev det vil alltid første elementet være rota. Men bevares, lenka liste virker jo som en smartere løsning.
Det smarteste hadde kanskje vært en ringbuffer, om man vet sånn ca hvor mange elementer det max kan være inne i lista. Det bør man jo vite sånn ca uansett hvis man vil få et hashmap effektivt.

Angående engasjement utenom, det er nok av studentorganisasjoner å delta i, ser veldig bra ut på cven.
Algdat er uansett et fag som er greit å ha gode karakterer i for oss som går data. Er ikke sikkert at jeg tar det opp igjen hvis jeg får b, men tror det kommer til å skje hvis jeg får c. Men hva man gjør utenom teller selvsagt også en del. Arbeidserfaring og engasjement :)

Jeg er ikke med i noen organisasjoner nå, men jobber som studass. Ellers er arbeidserfaring fint. Får 7 uker relevant sommerjobb nå i sommer, det er fint å ha med seg. Får se, kanskje jeg søker på en undass-stilling en gang også, men neste semester nøyer jeg meg med å være studass.

Lenke til kommentar
det er nok av studentorganisasjoner å delta i

Er det en oversikt et sted?

Hørte om en utdannet siving fra NTNU som jobba på Rimi i lang tid etter endt utdannelse. Det er kanskje ikke så lett å få jobb om man ikke har gode karakterer og masse verv?

Henger masse reklame rundt om kring på haugen.

Jeg har også jobbe som Teknolos dette semesteret, reiser rundt på ungdomsskoler for å fortelle om mulightene med realfag. Der har du et kritisk publikum :p

Lenke til kommentar

Jeg brukte en vanlig FIFO-kø (f. eks. array, refererte bare til boka), og hadde en boolean-tabell (f. eks. binær) i tillegg som holder styr på om keyen finnes. Enqueue, dequeue osv må sørge for å oppdatere tabellen. Alt dette skjer i konstant tid, og er veldig enkelt. Synes det virket lurt :)

Jeg skrev bare for alle ruter 'i' og tegnet hvilken vei jeg ville gått (ville seff blitt implementert med to for-løkker). Hver av disse rutene merket jeg som funnet dersom de var land, og hvis det i tillegg ikke var noen i umiddelbar nærhet (de 4 rundt) som var merket, økte jeg en teller for antall øyer. Da går man gjennom listen én gang, og utfører 4 sjekker i tillegg per rute. Lineær tid.

Løste den som et MST. Den første delen var rett frem. Maskin -> node, kabel med kvalitet > k -> kant, kjør MST og selg de som ikke står igjen. I den neste skrev jeg at jeg ville sortert etter synkende kvalitet før sortering på stigende vekt inni MST-algoritmen.

Den siste med å knytte maskiner, os og programvare sammen gjorde jeg til et flyt-problem.

Ganske fornøyd med tanke på at jeg sluttet i forelesninger/øvinger osv ganske tidlig i semesteret, og bare har lest de siste dagene :)

Lenke til kommentar
Jeg brukte en vanlig FIFO-kø (f. eks. array, refererte bare til boka), og hadde en boolean-tabell (f. eks. binær) i tillegg som holder styr på om keyen finnes. Enqueue, dequeue osv må sørge for å oppdatere tabellen. Alt dette skjer i konstant tid, og er veldig enkelt. Synes det virket lurt :)
Hvordan ville det fungert med en boolean-tabell? Da må man vel vite et verdiområde for alle mulige ting å legge inn da, eller finens det et supertriks? Jeg valgte å hashe de tingene man legger inn, håpet at det ville funke best.

Den siste med å knytte maskiner, os og programvare sammen gjorde jeg til et flyt-problem.
Jeg glemte å dele opp OS-nodene i 2 del-noder, siden man kun hadde 1 lisens til hvert OS ;( Ble så stressa av en sak jeg leste feil i oppgaveteksten at jeg glemte å nevne det.. håper jeg får hvertfall et par prosent riktig på at alt annet fungerte fint med flyt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...