Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva er "bra" primtall å velge?

Sant nok, vi har egentlig bare fått presentert det (åpenbare) faktumet at man bør velge p og q slik at n blir såpass stor at det er "håpløst" å finne n vha. faktorisering. Men, det boken unnlater å nevne noe særlig er at det ikke bare er størrelsen til n som er viktig, men også hvor store p og q er. Som vist med Mersenne-primtall så er ikke nødvendigvis de største pseudoprimtallene de vanskeligste å faktorisere (jmfr: M67, om jeg ikke husker helt feil :hmm: ).

 

Det jeg tenkte på var f.eks. hvis man velger to primtall p og q slik at |p-q| er relativt liten, så kan man bruke Fermats test for å faktorisere p*q. Det er masse andre ting også som jeg har glemt ut siden jeg lærte dette, men hvis man først skal lære om RSA så er det greit å lære hvordan man kan gjøre det relativt sikkert.

Lenke til kommentar

Faen, da må jeg raske på!

 

Skal ta opp matte 2, samtidig som jeg skal ha kjemi og fysikk. Vurderer å melde meg opp i statistikk. Pluss et svada-fag for å få fullt stipend. Tips? (Medisin for ikke-medisinere passer ikke med eksamensdatoen...). Bør være lette 7.5 studiepoeng, men skader ikke at det er interessant/lærerikt i tillegg.

Endret av Strofe
Lenke til kommentar
Men det er vel noen linjer som har det faget først i 3. klasse så vidt jeg har skjønt.

Mye som er forskjellig fra linje til linje, ja. Jeg har hatt både kjemi og tek.led. sammen med barna jeg var studass for i fysikk. <3

 

À propos læringsassistent: noen som skal ha mekanikk 1 til våren, fortrinnsvis på bygg eller maskin?

Lenke til kommentar
7 dager høres ut som A eller B.

 

Såpass, ja! Har ikke vært i forelesninger i faget, men skummet litt gjennom pensum. Økonomien virker tyngst. Trodde kanskje jeg var litt i faresonen for å stryke. Men det er jo avkrysning, så man husker vel en del på eksamen hvis det ikke er ekstremt mange lurespørsmål.

Lenke til kommentar
Går 2.klasse nå på elektronikk, har eksamen i matte4 18.desember :(

Jeg går 2. klasse datateknikk og har eksamen i matte4 18. desember.

Sim går 3. klasse datateknikk og har eksamen i matte4 18 desember.

:D

 

Men det er vel noen linjer som har det faget først i 3. klasse så vidt jeg har skjønt.

tror det er mest vanlig om man ser på alle linjene.

Lenke til kommentar
Får håpe 3.klassingene er klare for Matte4. Hvis ikke kan jo denne motivere litt

Edit:

Tøff sang, hvem har laget den da?

Sangen ble vel laget til Marin-revyen for en del år tilbake. Han som synger, Lama, klarte å dra seg gjennom siv.ing. til slutt, men på veien gjorde han vel innbitte forsøk på å slå gløsrekorden i antall konter på både matte 1, 2 og 4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...