Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Ang HP30S: man kan faktisk definere funksjoner. Veldig greit hvis man skal regne ut flere ting numerisk, eller iterere over noe.

Går forøvrig 3. kyb (som regnes som rimelig hardt matematisk), og er for tiden usikker på hvor min kalkulator er. Får vel finne den innen første eksamen, men som det ble nevnt tidligere, man bruker kalkulatoren mindre og mindre. (Tror faktisk jeg ikke brukte den på matte 3-eksamen heller!)

Definere funksjoenr? Hvordan? Det hadde vært konge til matte 4 som lurer nå før jul... HP30 Sport viser stadig ny kunster.....

Marinstudent

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som går enten på indøk eller nanoteknologi på ntnu, og kan fortelle litt om forskjellen, gode/dårlige sider og litt forskjellig? Tusen takk:)

Indøk kan vel knapt kalles sikkelige sivinger, lefler mer mot unyttig økonomi, enn litt skikkelig ingeniørvitenskap :). Ellers bør du tenke igjennom hva du liker når det gjelder nanotek også, når jeg begynte hadde jeg nok syntes det var en bra linje, etter å ha hatt endel fag, så frister ikke nanotek i det hele tatt, prøv å tenk på hva slags fysikk du liker, og hvorfor.

AtW

Hm.. men du har gått på nano altså? Det er vel også vanskeligere å komme inn der tror jeg, så litt på poengene. Tenkte å ta et friår neste år så mister jeg alle poengene min, så opptakskravene blir nok litt annerledes

Lenke til kommentar
Noen som går enten på indøk eller nanoteknologi på ntnu, og kan fortelle litt om forskjellen, gode/dårlige sider og litt forskjellig? Tusen takk:)

Indøk kan vel knapt kalles sikkelige sivinger, lefler mer mot unyttig økonomi, enn litt skikkelig ingeniørvitenskap :). Ellers bør du tenke igjennom hva du liker når det gjelder nanotek også, når jeg begynte hadde jeg nok syntes det var en bra linje, etter å ha hatt endel fag, så frister ikke nanotek i det hele tatt, prøv å tenk på hva slags fysikk du liker, og hvorfor.

AtW

Hm.. men du har gått på nano altså? Det er vel også vanskeligere å komme inn der tror jeg, så litt på poengene. Tenkte å ta et friår neste år så mister jeg alle poengene min, så opptakskravene blir nok litt annerledes

Nei, jeg har gått på fysikk og matematikk, nano fantes ikke som egen linje når jeg begynte.

AtW

Lenke til kommentar

Det jeg savner mest på HP 30s for tiden er imaginære tall. Bruker det mye i kretsanalyse. Ikke særlig vanskelig, men blir det store stykker tar det fort litt tid å regne det for hånd. Har derfor brukt min TI-83 plus hele semesteret.

Endret av Josten
Lenke til kommentar
lurer på hvordan kravene blir når man mister alle poengene sine:/

Er det lett å bytte mellom studiene når man først har kommet inn på et?

Ja, det er som regel ikke noe problem. De første årene er ganske like for de forskjellige linjene. Vet ikke hvordan det fungerer med opptak hvis du skal prøve å hoppe over i 2. klasse på en annen linje, riktignok. Men kjenner flere som har fått det til.

Lenke til kommentar

Det er relativt lett, men skal du hoppe fra f.eks. indøk til nano konkurrerer du med alle andre som skal inn på nano på poeng. Mange i klassen min som har hoppet over fra andre linjer.

Forskjellen mellom indøk og de fleste andre linjene er ganske stor. De som tar indøk kan ikke gå inn med noen ambisjoner om å finne opp ny teknologi, det blir mer å jobbe med økonomiske aspekter ved teknologien. Nanoteknologi er en retning der du vil kunne være en av pionerene i norge på området og trolig kommer til å jobbe med ny teknologi.

Tar du indøk blir du typisk enten konsulent (jobber med forskjellige økonomisk-teknologiske caser), et eller annet innen økonomi, gjerne i teknologibedrifter, eller leder i mellomsjiktet i teknologibedrifter.

Tar du nano er det ennå vanskelig å si, men det er sannsynlig at du blir enten konsulent, jobber med ny teknologi på SINTEF (og kanskje derfra får startet en bedrift), eller jobber med nano i en allerede etablert teknologibedrift.

Men igjen, omtrent alle sivilingeniører kan jobbe med omtrent alt...

Lenke til kommentar

Indøk og ind.design er vel de linjene som skiller seg mest ut.

Jobbmulighetene er nok høyst brukbare uansett hva du velger. Det er ikke sjelden at man har jobb allerede et halvt år før man er ferdig utdannet. Når det gjelder nanoteknologi ser jeg for meg at jobb i utlandet ikke er helt usannsynlig heller.

Edit: Du kan søke på opp til 10 linjer, men kommer du inn på førstevalget, har du ikke mulighet til å endre i etterkant.

Lenke til kommentar

Hehe, gjett om jeg kjenner meg igjen i det der.

Jeg visste nokså tidlig at jeg skulle søke på en siv.ing.-linje, men hvilken? Gjennom de siste tre halvårene på VGS var det kjemi og fysmat det stod mellom, mesteparten av tiden var jeg kanskje mest sikker på at det skulle bli fysmat. En periode hadde jeg også ganske lyst på nano, og da fristen for å føre opp/ta bort ønsker fra søknaden gitt ut, hadde jeg fortsatt ikke bestemt meg for førsteprioritet.

På et eller annet tidspunkt fikk jeg en slags åpenbaring om at kjemi var det riktige, og der går jeg nå. Så langt TROR jeg ikke jeg har valgt feil, og trives kanonbra, men regner med jeg hadde trivdes godt med fysmat også (selv om jeg nok hadde lengtet mer etter kjemi hvis jeg gikk fysmat, enn jeg lengter etter fysikk nå). :)

Lenke til kommentar

Har godkjent øvingsopplegg, ja. Tenkte bare jeg skulle prøve å forbedre D-en fra i fjor. Ikke akkurat en kjempekarakter, selv om faget har en strykprosent på 37. Hvis jeg følger forelesningene og gjør en del eksamensoppgaver, skulle det vel kunne gå. Fornøyd hvis jeg får C, det er tross alt langt bedre enn en D.

Sitter og øver meg til eksamen i ITGK. Er det slik at man i man i Matlab bruker "==" når man gjør sammenligninger i for eksempel if-setninger, mens man bruker "=" kun når man definerer konstanter/variabler?

Endret av Strofe
Lenke til kommentar

Som den svært obesrvante forumrotte muligens har fått med seg så driver jeg for tiden å vurderer mine muligheter angående studier til neste år. Et av alternativene jeg har kommet frem til at kan være spennende er siv.ing. på NTNU, og spesielt virker marin teknikk interessant. Er ikke sikker på om det er blitt skrevet om det før, men jeg orket ikke å bla gjennom denne trådens 304 sider for å finne det ut, så jeg lurer på om noen kan skrive noen kloke ord om studiet, miljøet, jobbmuligheter o.l.

Har lest at det er gode muligheter for et år i utlandet (bl.a. på Hawaii :D ), noe som er et enormt pluss i min bok.

Hvordan er forresten kjønnsfordelingen på siv.ing.-linjene for tiden..?

Det ville vært veldig hyggelig med litt førstehåndsinformasjon :)

Mvh. Thoz

Lenke til kommentar

Kjønnsfordelingen er dårlig, gitt at du er interessert i jente. Men for å sitere en fra tidligere i tråden: Fitte kan du få deg overalt, ikke velg studie etter det.

Ellers er siv.ing bare å anbefale, veldig utfordrende og meget bra studiemiljø, går ikke marin selv, så har ingen konkrete detaljer.

Endret av String-Emil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...