Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
var vel for mange problemer med folk som jukset med de gamle, grafiske kalkulatorene med minne.

Tviler på at det er grunnen, da de lett kan resettes. Men isåfall har de misforstått, det er trivielt enkelt å jukse, jeg er villig til å vedde penger på at begge disse to ekstremt enkle og effektive triksene fungerer:

1. Skriv opp noen sider med nyttig info, legg det under kladdearkene som ligger på pulten før eksamen, og bare lat som de er notater senere.

2. Få noen som kan mer til å ta eksamen for deg, de sjekker aldri legg om du ikke eksplisitt gir det til de.

I praksis er det bare sin egen integritet som hindrer deg i å jukse slik jeg ser det.

AtW

Lenke til kommentar
Tsk, tsk - man lurer kun seg selv ved å jukse.

Jeg har ikke så mye imot HP30S, skulle dog ønske at displayet var litt større.

Grafisk kalkulator a là Ti8x er for latsabber. ;)

Ja, det er jo alltids til det beste å gjøre ting unødvendig tungvindt, ungdommen har godt av litt oppdragelse eller noe. Funksjonsmessig er det ikke så mye man trenger uten det HP30 har, men ti89 er vesentlig bedre også til dette, uendlig mer praktisk med en ok skjerm og bra taster. Forøvrig er jeg enig i at det er lite hensiktsmessig å jukse, men det skjer jo uunngåelig når det er såvidt mye fokus på karakterer.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Logaritmer og trigonometri er to tastetrykk. Det kan umulig være et problem.

Gjør ikke skjermen og tastene noe bedre, kalkulatoren er elendig, så og si alle kalkulatorer med tilsvarende funksjonalitet er bedre. Og jeg har vansklig for å se at det hadde vært så forferdelig å la folk beholde VGS-kalkulatorene i det minste.

AtW

Lenke til kommentar
Logaritmer og trigonometri er to tastetrykk. Det kan umulig være et problem.

Gjør ikke skjermen og tastene noe bedre, kalkulatoren er elendig, så og si alle kalkulatorer med tilsvarende funksjonalitet er bedre. Og jeg har vansklig for å se at det hadde vært så forferdelig å la folk beholde VGS-kalkulatorene i det minste.

AtW

Da er f.eks. poenget med bestemte integraler helt borte.

.. når jeg tenker meg om har vel Rottmann fjernet poenget fra før av.

Lenke til kommentar
Da er f.eks. poenget med bestemte integraler helt borte.

.. når jeg tenker meg om har vel Rottmann fjernet poenget fra før av.

Innen du har blitt flink til å slå opp i Rottmann sitter bestemte integraler ganske godt :p

Rottmann kan oppleves som _litt_ uoversiktelig til tider.

Lenke til kommentar

Min vurering av HP 30S.

Jeg liker:

- egen knapp for kvadratrot (og for pi, som jeg ikke SÅ ofte har bruk for)

- det kommer automatisk parenteser etter ln, sin, sqrt osv.

- omregning mellom måleenheter

- fysiske konstanter (kan dem jeg trenger utenat uansett, riktignok ...)

- hyperbolske funksjoner (OK, bruker dem aldri, men kult at de er der)

- ganske bra utseende (med svart deksel, i det minste)

Jeg liker ikke:

- piltastene (må prøve en Holger-mod snart, merker jeg)

- to tastetrykk trengs for å få ^

- mange tastetrykk trengs for å tilordnet tall til variabel (særlig x, som ligger midt i var-listen)

- like mange tastetrykk trengs for å hente frem variabel

- at det er taster for %, %CHG, M+, M-, MRC (disse tastene kunne vært brukt til f.eks. tilordningspil, ^ eller x)

Det skulle vel være det meste.

Lenke til kommentar

Flere enn meg som har opplevd at E-funksjonen på HP30S kan gi feil svar? Har opplevd dette et par ganger, selv om jeg har gått tilbake inn på regnestykket og sjekket alle inn-data. Fra nå av bruker jeg bare X*10^Y, tør ikke de E-greiene...

Forøvrig er det greit at vi ikke har grafiske kalkulatorer, det er f.eks greit å kunne tenke seg til selv ca. hvordan en graf ser ut uten å bruke kalkulator, men piltasten er jo helt jævlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...