Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ellers må jeg si at jeg foretrekker å være på Dragvoll. Det er en mer behagelig stemning der og det er greit å ha sin egen lesesalsplass.
Jaha, så det er derfor dragvollingene sniker seg inn på lesesalene våre på Gløs? De lesesalene jeg har sett på Dragvoll (ja, jeg har vært der en gang ;() har vært i ganske dårlig forfatning også, i likhet med en del av auditoriene. Kan hende jeg har hatt uflaks da, jeg har ikke utforsket hele området.

Lesesalene på 6B er helt greie, resten (dvs. de 3 andre som jeg vet om) kan nesten ikke kalles lesesaler pga dårlig lys, dårlig luft og lite lyd-vennlige lokaler.

Lenke til kommentar

Haha, den animasjonen nederst på siden var genial. Hva ER egentlig greia med den plastkurven fyren går og bærer på? Har ham ikke selv, nemlig, men ser ham jo stadig når jeg kommer tidlig til enkelte forelesninger i R7 ...

Det er den faste kurven han bruker til å bære med seg øvingsoppgaver og lf.

Tenkte jeg det ikke. Makan. Den dagen jeg blir lærer (ett av målene mine i livet er å prøve meg som lærer på VGS, om enn kun for en kortere periode) skal jeg gå til anskaffelse av noe mer classy enn det der til å bære papirene mine i. :D

Lenke til kommentar

Haha, den animasjonen nederst på siden var genial. Hva ER egentlig greia med den plastkurven fyren går og bærer på? Har ham ikke selv, nemlig, men ser ham jo stadig når jeg kommer tidlig til enkelte forelesninger i R7 ...

De har flere av dem hjemme. Undertegnede har sett fru Ystenes bærende på tilsvarende kurv med sine papirer, når hun skulle på jobb. En i klassen min har observert hr Ystenes på Bunnpris, hvor han da brukte en sine kurver som handlekurv ;D

Lenke til kommentar
Hei! Har nesten ikke lest et eneste innlegg her ennå, men har et par spørsmål om komtek. Håper det er greit (riktig tråd?).

1. Er det mye skolearbeid å gjøre? Er det evt. stor forskjell fra videregående (regner med at det er forskjell)?

2. Hvis jeg tar ex. phil i militæret? Slipper jeg det da første året med det fager på ntnu? Dere har vel ikke ex. fac? Får jeg 10 studiepoeng for det?

3. Hvis jeg er litt usikker på hva jeg skal velge, kan man uten for mye styr bytte linjer innad på ntnu?

4. Går dere dypt inn i elektronikk (har forresten det nå)?

5. Er det mye fysikk (har 2fy nå)? Leste litt om bølgeteorier osv.

6. Hva lærer dere i hovedsak? Hvilke evner går dere dypere inn i enn andre?

7. Hvordan er lærebøkene deres? Er det mange bøker eller stort pensum? Er de på engelsk, eller er noen på norsk også?

Håper det ikke ble for mange spørsmål Håper på svar!

Går første året komtek så begrenset hva jeg vet, men skal prøve;

1. Ja. Men som noen andre her sa, kommer litt an på hva du husker og hvor lett du tar det. Matte1 er pes hvis du ikke husker særlig fra 3MX, men ikke så gæærnt hvis du er stø der. (Du må jo uansett ha minst 4 i 3MX for å komme inn).

2. Ex.phil i militæret gir deg fritagelse fra ex.phil på ntnu, og du får 7.5 st.poeng, slik du ville fått på NTNU.

3. De to første årene på siv.ing er mye likt, og man kan i stor grad bytte linjer. Du må ta opp emner (fag) som den andre linjen har hatt som du ikke har hatt, men hvis du bytter etter ett år er det bare et eller to emner tror jeg..?

4. Første halvår har vi ingenting med elektronikk. Begynner litt med det 2. semester med emnet digital kretsteknikk, og fortsetter litt videre, men det er ikke hovedvekt på det på linja, slik jeg har forstått det. (eldre komtekkere kan gjerne rette på dette om de vet mer :) )

5. Andre semester har du fysikk. Det bygger på 2FY. Noen sier det er veldig lett, en del sier det er litt vanskelig.

6. På komtek går det mye i matte, programmering, hvordan datamaskiner fungerer etc. Etterhvert kan du velge spesialisering, om du vil spesialisere deg innen programmering eller teleøkonomi f.eks. Mer om det på linken som _Viper_ skrev.

7. Ex.phil-boka er på norsk, ITGK-heftet (som er det viktigste i det faget) er på norsk, men bortsett fra det er det meste på engelsk. Men, heldigvis, får man kjøpt kompendier som er sammendrag av faget på norsk. Lenge leve kompendiene :)

Ellers må jeg bare slenge på at komtek anbefales! (om du er interessert i teknologi/informatikk/etc..) Et veldig solid studie som gir deg mye "kred". Veldig mange bedrifter foretrekker komtekere (og indøkere) :)

-T

Lenke til kommentar
Hei! Har nesten ikke lest et eneste innlegg her ennå, men har et par spørsmål om komtek. Håper det er greit (riktig tråd?).

[snip]

En del gode svar så langt, men må rette på noen ting. Har gått komtek i 4,5 år, så har fått med meg det meste;)

1-3: Besvart tidligere.

4: Det er bare ett fag der man lærer om elektronikk, og der lærer man det mest grunnleggende. Om man ønsker kan man ta fordypninger bygger videre, eventuelt kan man ta andre fag på siden. Du kan kikke litt på hva eletronikk-linja har å tilby.

5: Ett innledende fag (dog drittvanskelig). Om man vil ha mer er dette mulig, om man ikke vil ha mer er også dette mulig.

6: Hoi. Dette blir vanskelig. Man lærer mye om telekomnettverk og hvordan de fungerer, fra elektroniske signal til streaming av video på mobiltelefoner. Man kan spesialisere seg innenfor en rekke felter etter hva man føler, enten man vil jobbe med feilrettende koder for satelittoverføringer eller sikkerhetsløsninger i neste generasjons mobilnett (f. eks.). Hele opplegget med komtek er litt vanskelig, det er ingen som helt klarer å definere hva man lærer eller hva man blir. Men jobbmarkedet er ihvertfall nå veldig bra, og det er mange som har begynt som trives med studieretningen.

7: Stort sett én bok i hvert fag, opp i årene er gjerne pensum så smalt definert at eneste mulighet for foreleseren er å skrive boken selv. Stort sett er bøkene helt ok, i noen fag er de overflødig i andre fag er de livsnødvendige. Man burde være stødig i engelsk for å få med seg pensum, mitt pensum nå er like mye engelske forskningsartikler som bøker.

Håper det besvarte spørsmålene dine, om du har flere spørsmål ikke nøl med å ta dem opp her eller på PM.

Lenke til kommentar
...

Får 404 jeg også og får visst ikke noe svar på eposten min til Undseth, så er ikke mye imponert nei. Men hovedtrekkene vet man jo, så man har en viss peiling.

Konstruksjon du går på? Har hørt det er stort sett bare folk med bare A og B på karakterutskriften som velger konstruksjon, stemmer dette?

Jippi, innsida er tydeligvis nede og man kommer seg ikke inn på it's shitty. Webmail er visst også nede :(

Lenke til kommentar
Konstruksjon du går på? Har hørt det er stort sett bare folk med bare A og B på karakterutskriften som velger konstruksjon, stemmer dette?

Ja, jeg går K, og har stort sett A og B på vitnemålet. Det er imidlertid en del med lavere snitt som velger K (jeg har forholdsvis høyt snitt, og det er veldig mange på K). Det er også noen veldig flinke folk som går på de andre linjene, men jeg vil anta at karaktersnittet på K er litt høyere. Det blir flere og flere som velger K, i takt med økende inntakskrav på bygg.

Lenke til kommentar
Squash er dritfestlig! Nom nom. Prøvde det idag \o/

Treningssenterene til NTNU rocker jo.

Btw, noen her som vet hvorfor vi bare får bruke HP30S? Har det alltid vært slik på NTNU?

Nei, det har ikke alltid vært slik, første året kunne vi bruke den herlige Ti-89 (og andre tilsvarende), ryktene sa allerede da at reglene kom til å bli endret men kalkulatorkomiteen (eller hvem det er som bestemmer det) sa at det ikke var noen fare for et bytte i nærmeste framtid, men det ble såklart endret rett etterpå. Og i all sin visdom så ville de bare ha en lett gjenkjennelig kalkulator, så velger de HP-makkverket, med elendige taster, som ikek engang har VGS-funksjonalitet, og som til alt overmål har utskiftbare deksler, noe som gjør de mindre lett gjenkjennlig, og herlig fjortiss...

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...