Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Diskret "matte" er jammen en vits. Jeg har nå sittet i 6 timer eller deromkring og står fortsatt på stedet hvil når det gjelder oppgavene. Boken er jo helt ubrukelig. Som Kenneth Rosen sin personlige notatsamling fungerer den sikkert helt OK, men for min del kunne sidene like godt vært blanke. Det er en tjukk dritt med såpe, og en såpe som attpåtil lukter vondt!

 

Det som er litt underlig er at det ikke finnes noe tilsvarende mattelab for diskret matte. Jeg mener, hvem er det som trenger mattelab i matte 1? Hvorfor skal diskret matte være unntaket?

 

Nå er jeg så jævlig lei hele driten. Jeg vil virkelig kunne dette, men boken er jo ikke akkurat et litterært mesterverk og foreleser ramser opp de samme intetsigende eksemplene fra boka. Utbytte fra ofrelesninger konvergerer derfor mot "0".

 

Jeg tenker taktikken på eksamen må bli noe som å besvare oppgaven med noe som "fordi 1+0=0, og n=1 så har vi jo også at n + n = n^2, og så var vi donald sin joker og da har jeg lov til å flytte rundt på ditten og datten så mye jeg vil".

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Manuel, kunne ikke vært mer enig om både boka og foreleseren. Det er ikke sjelden jeg heller bare søker hjelp på wikipedia enn å sitte i timesvis for å tolke de rotete eksemplene i boka. Foreleseren på sin side har forøvrig så langt ikke gjort veldig mye mer enn å bare gjenta nøyaktig det samme som står i boka, bare på norsk. Uhyre unyttig og uproduktivt.

Lenke til kommentar
Gå på øvingsforelesningene på mandag kveld. Kjipt tidspunkt, men sinnsykt greit siden man faktisk skjønner noe.

 

Forelesningene i Diskret er et skrivemaraton uten like, tror nok foreleseren med hell kunne kortet manuset sitt ned litt. Pluss at det ser slitsomt ut å skrive så jævlig mye på tavla...

Det har jeg begynt å gjøre. Problemet her er det motsatte: Alt er for basic og så, "Nei dæven, klokka er allerede 7". Alt var så mye artigere når det var mulig å gjøre hjemmeøvingen i løpet av øvingstimen ...

 

Haaken Moe.

 

Skjerp dere, barn. Dere går på universitetet, og det er meningen at dere skal lære noe selv. Om dere ikke klarer å komme dere gjennom diskret matematikk, så burde dere kanskje finne dere en annen plass å studere.

Jo takk. Alt jeg har lært til nå har jeg lært på egen hånd. Med andre ord så har det, i diskret matte, ikke vært noen vits å gå på noe universitet. Hvorfor ikke droppe hele dritten og bare gå opp til eksamen istedenfor? Ingen har bedt om personlig oppfølging eller noe, men slik det er nå så kunne selv jeg bært krontittelen "doktor" i diskmatte. Ingen hadde merket noe, for det er bare å oversette bokas eksempler til norsk.

 

Dette står i en aldri så liten kontrast til Marius Irgens, som er så engasjert at det er inspirerende. Haaken er sikkert dyktig han også, men jeg mener at måten han foreleser på ikke er den beste.

 

Det er ikke det at diskret matte nødvendigvis er så vanskelig, men jeg tar tingene tregt og øvingene har den og den tidsfristen. At boken gjør en imponerende god jobb i å gjøre ting vanskeligere er ikke akkurat hjelpsomt. èn wikipedia-artikkel er omtrent like informativ som et helt kapittel i boken!

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Jeg synes Haaken var flink nok i fjor jeg :p Men jeg har hørt rykter om at Åsmund Eldhuset holder øvingsforelesningene, de er absolutt verdt å få med seg.

 

Uansett, det er mange av de som sliter litt med DiskMat som plutselig får en "Whoah, det er sånn det funker ja!"-opplevelse et stykke uti semesteret. Jobb på, så kommer det seg til slutt.

Lenke til kommentar
Haaken Moe.

 

Skjerp dere, barn. Dere går på universitetet, og det er meningen at dere skal lære noe selv. Om dere ikke klarer å komme dere gjennom diskret matematikk, så burde dere kanskje finne dere en annen plass å studere.

 

Selvfølgelig er det meninga at vi skal lære noe selv, det er ikke det det er spørsmål om :). Og det er egentlig ikke et spørsmål om å komme seg igjennom diskre matte (ihvertfall ikke for min del) da det SKAL jeg få til uansett, forelesninger eller ikke. Men jeg mener fremdeles at Haaken Moe absolutt ikke er god til å forelese, og det må jeg vel få lov til å mene. Så det ender med at jeg får uhyre lite ut av forelesningene, og jeg vet der er mange som føler det samme. Jeg regner med at han kan sakene sine, ellers hadde han ikke vært der han er i dag. Men forelesningene er stort sett bare oversetting av boka.

 

Men nok klaging fra meg :p. Nå får jeg få ferdig den øvinga og lese til semesterprøvene...

Lenke til kommentar
Skjerp dere, barn. Dere går på universitetet, og det er meningen at dere skal lære noe selv. Om dere ikke klarer å komme dere gjennom diskret matematikk, så burde dere kanskje finne dere en annen plass å studere.

Det var litt kritikk mot en foreleser og boka som brukes i disk.mat, og du klarer å vri det til at man ikke takler å gå på universitet?

Lenke til kommentar
Skjerp dere, barn. Dere går på universitetet, og det er meningen at dere skal lære noe selv. Om dere ikke klarer å komme dere gjennom diskret matematikk, så burde dere kanskje finne dere en annen plass å studere.

Det var litt kritikk mot en foreleser og boka som brukes i disk.mat, og du klarer å vri det til at man ikke takler å gå på universitet?

 

Jeg klarer det meste.

 

Sutringen går over alle grenser for de som går første året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...