Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Det er vel en liten uenighet om man skal regne penger man ikke har tjent som tapte penger, om man tenker sånn at man taper de pengene man ikke har anledning til å tjene skal man vel egentlig regne lønnen det siste året før man blir pensjonist, fordi det er det året man har lengst erfaring man går glipp av. Så etter de metodene "taper" man sikkert en million eller flere, om man tar hensyn til prisstigning.

 

Jeg ser litt lysere på det. Man får litt ekstra lån, men har litt bedre tid og kan nyte den beste tiden man noensinne kommer til å ha. Den siste perioden i livet der man bare kan tenke på seg selv.

9198797[/snapback]

 

Stipend er jo også "penger man kke har tjent". Misforstå meg rett, det er greit at folk er forsinket, og det er langt fra noen krise for livet ditt, kanskje er det også motsatt. Poenget er at tapet av stipend er en irrelevant utgift kontra de andre ved en forsinkelse, lar du deg ikke stoppe av de andre utgiftene "bør" du ikke la deg stoppe av stipendtapet heller.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel en liten uenighet om man skal regne penger man ikke har tjent som tapte penger, om man tenker sånn at man taper de pengene man ikke har anledning til å tjene skal man vel egentlig regne lønnen det siste året før man blir pensjonist, fordi det er det året man har lengst erfaring man går glipp av. Så etter de metodene "taper" man sikkert en million eller flere, om man tar hensyn til prisstigning.

 

Jeg ser litt lysere på det. Man får litt ekstra lån, men har litt bedre tid og kan nyte den beste tiden man noensinne kommer til å ha. Den siste perioden i livet der man bare kan tenke på seg selv.

9198797[/snapback]

 

Stipend er jo også "penger man kke har tjent". Misforstå meg rett, det er greit at folk er forsinket, og det er langt fra noen krise for livet ditt, kanskje er det også motsatt. Poenget er at tapet av stipend er en irrelevant utgift kontra de andre ved en forsinkelse, lar du deg ikke stoppe av de andre utgiftene "bør" du ikke la deg stoppe av stipendtapet heller.

 

AtW

9198814[/snapback]

Da er vi enige, på et eller annet plan.

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål om studieplanen som førsteårsstudent. Har lest all infoen rundt det, men er fortsatt usikker. Som dere vet er første semesteret føyd inn, mens andre, tredje osv ikke er det. Er det slik at jeg MÅ føye inn alt NÅ, eller kan jeg godkjenne første og andre for så ta valget om emnene for resten av studietiden om ett år når jeg har litt mer kjennskap hva de forskjellige innebærer, eller om jeg studiet er noe jeg vil fortsette med? Om jeg må føye inn alt nå, kan jeg på et senere tidspunkt forandre emner så lenge de oppfyller kravene?

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Trenger bare å registrere ett semester av gangen :)

Men siden et helt år er ferdig lagt inn trenger du bare å trykke på ok-knappene så du blir eksamensmeldt.

Dere vil nok ha informasjonsdag e.l. hvor dere får vite om de forskjellige emnene dere kan velge. Og du kan endre planen så mye/ofte du vil så lenge du ikke endrer for semestret du alt har påbegynt

Lenke til kommentar
Har stasjonær på hybelen, men tenkte det kanskje kunne være kjekt å ha med på skolen hvis en jobber en del i team?

9161405[/snapback]

Jepp, er kjekt å ha. Men ikke spesielt nødvendig (på PuP) før 2. semester.

Noen som har fått gjeldsbrev?

9182206[/snapback]

Jau.

Lenke til kommentar
Jeg vil ha gjeldsbrevet mitt elektronisk og vet at jeg må ha et smartkort og en kortleser for å benytte denne ordningen

 

Er dette et spesielt kort, eller går det an å bruke f.eks. VISA med kortleser, dvs. den man bruker til innlogging i nettbank?

9201736[/snapback]

Det er et spessielt kort ala Norsk Tippings tippekort.

Lenke til kommentar
Jeg fikk SMS. Hvorfor sender Lånekassen meg en SMS om at søknaden er ferdigbehandlet og at de har sendt svarbrev når jeg mottok dette for to dager siden? Lånekassen må ha et jævlig treigt datasystem.

9202840[/snapback]

Tipper de skriver SMS-ene manuelt. På mobil.

 

Jeg har for sikkerhets skyld fått to slike meldinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...