Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Anbefaler alle å bli med på alle arrangementer under fadderuka. Og selvsagt Badcom ^^

9195474[/snapback]

Det gjør jeg også.

Og om det er noen gløs-linjeforening som har lyst til å finne på noe med en Dragvoll-linjeforening så snakk med meg!

Lenke til kommentar
Tihi. Fikk brev fra Nabla idag. Noen som vet hva de "skumle" opptaksprøvene er? :p

9195375[/snapback]

Mange vet og forhåpentligvis er det ingen som vil fortelle deg hva det går ut på. Du kommer ikke til å dø.

9195419[/snapback]

Nytt av året er at noen kommer til dø.

Lenke til kommentar
Tipper pga kuttet til utdanningssektoren i forrige statsbudsjett. Ellers så ser jeg ikke poenget med alle de åpne linjene på dragvoll, mesteparten av folka der går jo kun der for å ha noe gjøre.

9195327[/snapback]

Hva er det store problemet med at folk tar fag og utvider sin horisont?

AtW

Lenke til kommentar
Nytt av året er at noen kommer til dø.

9195603[/snapback]

Halp! Håper det blir en Battle Royale :dremel:

9195991[/snapback]

Jau, det taes inn litt flere enn det er plass til i år fordi de regner med at noen "faller fra" under opptaksprøvene.

Møtte selv ikke før 11. sept fordi jeg var i militæret helt til da. Tok bare en telefon til ntnu i juli en gang. Så er mulig å ikke møte opp, men bør vel ha en rimelig god grunn.

Lenke til kommentar
hey

er det veldig vanskelig når de gjelder matte og fysikk på siv. ing hvis man har "slitet" seg til 5 i begge?

og er det noen som har noe erfaring med matrialteknologi eller lignende?

BTW: opptakskfrav fra 2007

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statist...vara_hoved.html

9196707[/snapback]

Det er ganske vansklig, nivået er dendel høyere enn det er på VGS. Er du villig til å jobbe endel med det, så går det greit.

AtW

Lenke til kommentar
Når er fristen for å bytte linje? Etter ett år?

Og hvor mye penger taper jeg om jeg tar Matte 1 på nytt neste år, altså har matte 1 i tillegg til tre andre emner?

9198030[/snapback]

Det er vel ingen definitive frister, men du må jo ta igjen alle fag du har gått glipp av på den linjen du bytter til. Dvs at om du bytter i 3. klasse er det ikke uvanlig å måtte dumpe ned til 2. klasse i linjen du bytter til fordi du ikke har alle fagene som kreves for å komme opp i 3.

Ang. hvor mye penger du taper, Kassa omgjør 2k fra lån til stipend om du består ett fag, max 16k per studieår. Så om du har bestått matte1 men vil ta det på nytt går du glipp av disse pengene. Om du har strøket i det fra før har ikke de pengene blitt stipend enda, men vil bli det når du består. Så det enkle svaret er at du taper 2000 spenn. Om du er interessert, finnes det en del "kassefag" som ikke krever allverdens innsats for å stå, for å få fylt opp med studiepoeng.

Lenke til kommentar

Siden man ikke kan være mer enn et år forsinket gjennom hele studiet, så taper man uansett ikke mer enn to semesters stipend gjennom hele studiet, og det tapet er uansett irrelvant, man taper antaklig godt over en halv million på å være et år forsinket uansett.

AtW

Lenke til kommentar
En halv million? Hva har du røykt?

9198722[/snapback]

Med 20 års nebetalingstid, så koster det mye å beale ned det ekstra lånet, i tilegg taper man et års arbeidstid med den lønnen man har det siste året i sin arbeidskarriere, mao en ganske god lønn. Å få avkortet stipend er en uvensentlig utgift.

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel en liten uenighet om man skal regne penger man ikke har tjent som tapte penger, om man tenker sånn at man taper de pengene man ikke har anledning til å tjene skal man vel egentlig regne lønnen det siste året før man blir pensjonist, fordi det er det året man har lengst erfaring man går glipp av. Så etter de metodene "taper" man sikkert en million eller flere, om man tar hensyn til prisstigning.

Jeg ser litt lysere på det. Man får litt ekstra lån, men har litt bedre tid og kan nyte den beste tiden man noensinne kommer til å ha. Den siste perioden i livet der man bare kan tenke på seg selv. Man taper derfor bare 64k.

Ingen av de to måtene å se på tapet er vel egentlig riktig.

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...