Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ehm, så hvordan gjør dere godtfolk det på forelesninger "der nede"?

 

Har ikke hatt noen realfag på universitetsnivå før, og er helt ny på NTNU...

 

Leser dere gjennom stoffet før forelesningene, har dere notater med dere, er avskrifter av lysbildene tilgjengelig på nettsidene..?

 

Stresset? Mjo... Men man er jo redd for å gå glipp av noe viktig. Og siden jeg har studert språk inntil nå er studieteknikken ca. ikke-tilstede. :D

 

Pensumlister finner jeg vel et sted?

Endret av Morth
Lenke til kommentar

har opplevd laptop som et nesten must, går bygg og i itgk samt bm1 + 2 var det utrolig kjekt.

 

Ang forelesninger så møter jeg bare opp og er derfor midt på treet. Skal du ha virkelig utbytte av dem er det lurt å lese på forhånd samt gjøre noen oppgaver før du møter opp slik at du kjenner igjen innholdet i forelesningene og dermed kan relatere dem til stoffet og lære mer. Burde vel gjort det spesielt i matten.

 

Mens i andre forelesninger er det bare å gi faen, spesielt itgkforelesningene med jørn var til å dauue av sammen med ex phil, kan også legge til bm1 + 2 forelesnigene. Men har du bm1 (fm) så husk å få med deg showduden, han har de morsomste forelesningene jeg har vært borti på gløs. Studasstimene er dritviktige det var der jeg lærte mest.

 

Si hvilken linje du går så er idet sikkert folk her med en masse tips.

Lenke til kommentar
har opplevd laptop som et nesten must, går bygg og i itgk samt bm1 + 2 var det utrolig kjekt.

 

Ang forelesninger så møter jeg bare opp og er derfor midt på treet. Skal du ha virkelig utbytte av dem er det lurt å lese på forhånd samt gjøre noen oppgaver før du møter opp slik at du kjenner igjen innholdet i forelesningene og dermed kan relatere dem til stoffet og lære mer. Burde vel gjort det spesielt i matten.

 

Mens i andre forelesninger er det bare å gi faen, spesielt itgkforelesningene med jørn var til å dauue av sammen med ex phil, kan også legge til bm1 + 2 forelesnigene. Men har du bm1 (fm) så husk å få med deg showduden, han har de morsomste forelesningene jeg har vært borti på gløs. Studasstimene er dritviktige det var der jeg lærte mest.

 

Si hvilken linje du går så er idet sikkert folk her med en masse tips.

9163358[/snapback]

 

Jeg har klart meg fint igjennom hele studiet uten bærbar (fysmat). Tilgangen på PCer er god, og under forelesningene trenger man det ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Japp er vel egentlig sant, men det er utrolig komfortabelt og gjør deg mer mobil. På lerkendalsbygget har byggfolk tilgang til en haug pcr der de kan kjøre arcgis matlab osv. Og så slipper man fristelsen i forelesningene :p . Så ser fordelene med å ikke ha det også. Det pleier uansett å være gunstige studenttilbud med subsidiering så man burde nesten se hva de har klart i år.

Lenke til kommentar

Er det lurt å søke om Studielån? Vet at det kanskje er et dumt spørsmål. Men her er situasjonen. Jeg har nettopp fått dimmepenger (25.000) fra militæret. Og mine foreldre har sagt at de hjelper meg hvis jeg trenger det. Men jeg har jo ikke lyst til å mase på dem økonomisk, ettersom jeg er i den fasen av livet mitt hvor "jeg er voksen - jeg skal klare meg selv". Hehe, vet det høres dumt ut, og de sa det samme. Men hvor mye bruker man som regel på en måned? Med en husleie på 3000(+), og med stipend som borteboer fra Oslo.

 

Hvor mye vil jeg evt få i Studielån. Tror lånekassen foreslår noe eller noe.

 

Også er det kanskje ikke så lurt å jobbe ved studiene. Full fokus på studiene... ellr?

Lenke til kommentar

Fullt lån og stipend er på ca. 80 000 i året, altså 40 000 per halvår, og da får man utbetalt 16 000 til hvert semesterstart (august og januar) og 6 000 de andre månedene.

Vil anbefale deg å søke fullt lån og stipend. Studielån er jo også et av de gunstigste lånene man får, etter hva jeg har hørt. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Hvis du har foreldre som ønsker å støtte deg på samme måte som lånekassen (eller gi deg samme sum) så bør du absolutt velge det framfor lånekassen. Å sitte med et lån rett etter fullført utdannelse er ikke gunstig uansett om lånet fra lånekassen er gunstig eller ikke.

Lenke til kommentar

Lånet fra kassa er gunstig, og rentefritt i en lengre periode, har du nok til å klare deg utenom, så ta fullt lån, sett penga i banken, la de forrente seg og betal tilbake hele greia umiddelbart etter studieslutt (om du har viljestyrke til det). Evt sett penga inn i hus eller liknende.

 

AtW

Lenke til kommentar
Anbefales det å ha laptop på PuP?

9160880[/snapback]

 

Anbefales vel å ha laptop / egen maskin i hvert fall uansett hva du studerer, med mindre du vil bruke lang tid på datarommene på skolen.

 

Ingen som skal begynne på Informatikk (bachelor / årskurs) da? :(

9161396[/snapback]

 

Jeg skal begynne på Informatikk (bachelor) :)

 

Lurte egentlig på om det lønner seg med en laptop under forelesningene. Etter hva jeg har forstått så har vi et eget datarom som vi skal bruke til øveleser. Ser da egentlig liten vits i å dra med seg en laptop med mindre man virkelig har bruk for den...

Lenke til kommentar

Ingen som tvinger deg til å sitte på P15, er det? Maskinene på Rose og Ole Brumm er jo helt OK, Gombe og Meru funker helt greit pluss at de fleste instituttene vel har sine egne saler med noe litt mer kraftig enn tynnklienter fra før min tid (altså ganske gamle). Til og med Kattelabben har en del maskiner som drar det meste man trenger i akademisk sammenheng.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Hva gjør man hvis man ikke har hybel i Trondheim ved studiestart? SiT er visst bare å gi opp... Pga. av masse militærmas har jeg begynt å lete litt seint.

Lenke til kommentar
Hva gjør man hvis man ikke har hybel i Trondheim ved studiestart? SiT er visst bare å gi opp... Pga. av masse militærmas har jeg begynt å lete litt seint.

9179392[/snapback]

http://www.studiebyen.no/index.php?option=...id=14&Itemid=29

 

Bare ikke gi opp SiT. Mest sansynlig er det SiT som klarer å skaffe deg hybel da hybelmarkedet i Trondheim er overopphetet noe helt sinnsykt i august og september.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Tusen takk! Den linken der kan komme godt med. Jeg står på venteliste hos SiT, men jeg ikke lagt inn søknaden min før i midten av juli, så jeg tviler på at jeg får hybel fra dem med det første.

 

Jeg vet jo forsåvidt ikke om det er militæret eller NTNU jeg skal til enda. Militæret roter max. Hvis jeg ikke får svar på søknaden min i tide (noe som er fullt mulig), kan det godt hende at jeg må ta meg en endagstur til Bardufoss for å vise dem atteststæsj der dagen før studiestart i Trondheim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...