Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

En kombinasjon av marin teknikk og PUP høres dårlig ut. Du bør da heller studere Fys-Mat eller et av bachelorgradene som matematikk med ytterligere fordypning i et annet realfag.

Men jobbmulighetene bare for marin teknikk er meget bra. Norge er gode innen feltet og det er et av de få områdene hvor NTNU faktisk er internasjonal anerkjent ved siden av offshore petroleumsteknologi. Men da må du selvsagt ha interesse for fagfeltet.

EDIT: trodde du mente PPU, praktisk-pedagogisk utdanning. PUP kan også bety det nye maskiningeniør-faget.

Endret av Sandy Koufax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Marin er vel en av de sivinglinjene det er vanskeligst å få jobb etter, selv om jeg regner med de fleste får jobb til slutt. Og så sies det jo at olja er i ferd med å ta seg opp, så det blir kanskje lettere om fem år. Kanskje.

Sitter ikke med samme inntrykket at det er vanskelig å få seg jobb etter marin, ettersom man kan jobbe i såpass mange sektorer etterpå (shipping, olje, havbruk, verft, havbasert fornybar for å nevne noen). Like før oljesmellen var prosentandelen som fikk jobb før levert master Gløshaugens høyeste med 95%, nå har det riktignok synket uten at jeg har oppdaterte tall annet enn en TU artikkel fra 2014 som sier 86%. Det virker ikke på avgangskullet i år har problemer med å finne jobber, iallefall om man ikke er så kresen at man kun vil jobbe med olje.

Så Tjahada76, tenk på hva du vil og ikke så mye på hvordan jobbmarkedet er akkurat nå - 5 år er lang tid. Det som er et sikkert jobbvalg i dag kan være usikkert innen den tid, og omvendt. Selv IT og bygg-ingeniører som blir støvsugd på dagens jobbmarked har hatt enorme nedgangstider, under henholdsvis Dotcom-boblen og finanskrisen. 

Lenke til kommentar

Jeg går første året Økonomi&Administrasjon i Ålesund nå, og vurderer å søke overgang til et av bachelor-programmene i Informatikk i Trondheim. Den ene består i stor grad av valgfag og er lagt opp til at du skal studere et annet fagfelt ved siden av, og det ser ut som jeg dermed kan ta noen økonomi-fag som tilsvarer det jeg allerede har lært. 

Hvor nyttig er det å ha tatt noen grunnleggende økonomi-fag i en informatikk-grad? Er det en brukbar kombinasjon eller blir de økonomi-fagene bare "filler" for å få nok studiepoeng? Jeg syns igrunn økonomi er ganske greit å jobbe med, så kunne godt tenke meg å fokusere mer på det, men er ikke fullt så begeistret for ledelse/administrasjons-delen...

Informatikk og økonomi er i alle fall en kombinasjon av ting jeg liker å jobbe med, men jeg er litt bekymret for at det kanskje blir for lite spesialisert. Må kanskje ta master for at skal være nyttig? Noen som har tips og synspunkter?

Lenke til kommentar

Mitt råd ville ha vært å spesialisere hvert av fagfeltene i noe som kan sees på som kompetanse i en CV.

For eksempel, så kan du ha et et-års kurs i økonomi og heller ha en bachelor-grad med spesialisering i informatikk. Dette ser mer imponerende ut og du vil ha det som tilsvarer to verdifulle kompetanser. Noe som selvsagt vil være mer ettertraktet for en arbeidsgiver.

Du må selvsagt regne med å ta et emne eller to ekstra innen hvert fagfelt, men det blir verdt det.

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvordan det funker i praksis med studiepoeng og emner, men første året av bachelor-graden jeg er på nå har i alle fall samme emner som et årsstudium de også tilbyr her. Jeg regner med at jeg dermed kan få skolen til å kalle det et fullført årsstudium i stedet for en avbrutt bachelor hvis jeg bytter linje nå. Spørsmålet da blir hvor mange ekstra økonomi-emner jeg skal ta som valgemner, og i hvilken grad jeg kan benytte de emnene jeg allerede har fullført i informatikk-graden. 

Jeg har sendt en e-post til studieveilederne med samme spørsmål, men er jo alltid en fordel å få flere synspunkt, så takk for svar!

Lenke til kommentar

Marin er vel en av de sivinglinjene det er vanskeligst å få jobb etter, selv om jeg regner med de fleste får jobb til slutt. Og så sies det jo at olja er i ferd med å ta seg opp, så det blir kanskje lettere om fem år. Kanskje.

Sitter ikke med samme inntrykket at det er vanskelig å få seg jobb etter marin, ettersom man kan jobbe i såpass mange sektorer etterpå (shipping, olje, havbruk, verft, havbasert fornybar for å nevne noen). Like før oljesmellen var prosentandelen som fikk jobb før levert master Gløshaugens høyeste med 95%, nå har det riktignok synket uten at jeg har oppdaterte tall annet enn en TU artikkel fra 2014 som sier 86%. Det virker ikke på avgangskullet i år har problemer med å finne jobber, iallefall om man ikke er så kresen at man kun vil jobbe med olje.

Ok, jeg har ikke tall eller statistikk, bare kommentar fra en del femteklassinger som jeg kjenner på marin nå. Ingen av dem har jobb enda, og de vet knapt om noen som har. I tillegg lyses det ikke ut mye jobber for dem. Jeg regner med de får jobb innen kort tid etter de er ferdige, men arbeidsmarkedet er lite fleksibelt, og noe å ga med i tankene. Kjenner én som gikk ut i fjor, som ble nødt til å ta en jobb i Deloitte, og det er jo ikke noe gøy hvis det er en fagretning innen marin du ønsker å jobbe med. Jeg går selv bygg, og de fleste jeg kjenner, inkludert meg selv, fikk jobb mellom 1/2 og 1 år før vi er ferdige.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. 

Føler jeg står mellom marin og pup (maskin, siving) linjene. Vurderer også I&IKT og bygg, men er litt usikker. Hva er en typisk jobb for maskiningeniør da? Marin høres og veldig spennende ut, men litt skummelt dersom det er usikkert jobbmarked.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. 

Føler jeg står mellom marin og pup (maskin, siving) linjene. Vurderer også I&IKT og bygg, men er litt usikker. Hva er en typisk jobb for maskiningeniør da? Marin høres og veldig spennende ut, men litt skummelt dersom det er usikkert jobbmarked.

Om du velger I&IKT kan du utsette valget, ved å velge bygg, maskin eller marin som din spesialisering i senere årskurs. Det er en hybrid utdannelse som er et godt valg om du ikke vil låse deg til èn retning, men samtidig blir du verken fugl eller fisk. 

Eventuelt kan du velge marin og ta kybernetikk som spesialisering, skulle du få kalde føtter etter tre år. Det finnes helt sikkert slike kryssløp for bygg og maskin også, så du er langt ifra helt låst når du velger linje :) Det er i flere tilfeller mulig å bytte linje tidlig i studieløpet også, om du skulle ville det. 

Endret av Sandraker
Lenke til kommentar

Tenker å bytte fra maskin til elektro via intern overgang. Går 2.Semester nå på maskin nå. Hvis jeg får byttet, er det mulig å velge mellom å begynne rett på 3.Semester for elektro eller å ta alt fra starten og begynne på 1. semester for elektro? Jeg hadde ønsket å begynne fra nytt av, altså 1.Semester, så jeg slipper å ta opp noen fag osv. Kan man da sikre seg plass(forutsatt at det er ledig) uten å måtte søke via samordna opptak? 

Endret av DD-
Lenke til kommentar

Funker det greit å bruke ShareLaTeX til arbeid med masteroppgaven? Skal skrive alene, men tenker det kan være greit å kunne jobbe med skrivingen både hjemme og på Gløs, og evt. andre steder jeg måtte befinne meg

Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg skrev masteren min i ShareLaTeX og angret ikke et sekund - definitivt enkleste måten å jobbe på, og det gjør det også veldig enkelt å dele masteren når du skal få feedback fra veileder og andre kompetente du kjenner. Jeg vil anbefale å bruke en eller annen form for draft mode eller tilsvarende for å velge mellom kompilering av bilder eller ikke, da ShareLaTeX er veldig treg når du kompilerer mange (30+) bilder, som fort blir veldig frustrerende når du jobber med tekst/tabeller og vil sjekke at ting ser ut som det skal mellom hver endring. (kan hende det bare er jeg som er perfeksjonist på utseende, men det var i alle fall min erfaring at jeg angret på å ikke ha gjort det)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvordan det funker i praksis med studiepoeng og emner, men første året av bachelor-graden jeg er på nå har i alle fall samme emner som et årsstudium de også tilbyr her. Jeg regner med at jeg dermed kan få skolen til å kalle det et fullført årsstudium i stedet for en avbrutt bachelor hvis jeg bytter linje nå. Spørsmålet da blir hvor mange ekstra økonomi-emner jeg skal ta som valgemner, og i hvilken grad jeg kan benytte de emnene jeg allerede har fullført i informatikk-graden. 

Jeg har sendt en e-post til studieveilederne med samme spørsmål, men er jo alltid en fordel å få flere synspunkt, så takk for svar!

Såvidt meg bekjent har man kun krav på en karakterutskrift etter endt årsstudium, altså ikke noe vitnemål e.l. som viser eksplisitt at man har tatt årsstudium. Om du velger å bytte så ville jeg anbefalt deg å sette det opp som årsstudium på CV-en, men du kan jo høre med studieveileder om du er i tvil.

Det er studieveileder som avgjør hvilke og hvor mange eksisterende emner du kan bruke i bachelor graden, men for informatikk på Gløshaugen kan du ha inntill 37,5 SP (inkludert perspektivemne) fritt valgbare emner i tillegg til obligatoriske emner og 2 valgbare IT-emner.

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar

Snakket med studieveileder i dag, og å få innpasset økonomi-emnene mine skulle visstnok gå greit. Et større problem er at de kun ser på karakterer fra videregående når de skal rangere søknadene selv på intern overgang, så karakterene mine fra forrige semester hjelper ikke. Karaktersnittet mitt fra videregående er ikke så fantastisk, så jeg blir nok nødt til å gå tilbake for å ta opp et fag eller to som privatist, og søke meg inn på vanlig vis til sommeren.

Eventuelt så er det jo alltids spennende linjer som Afrikastudier og "Antikkens kultur og klassiske fag" som reserveløsninger da, sikkert nyttig å lære seg gresk eller latin. Ser at ingen noensinne har fått avslag på søknaden på den bacheloren i antikkens kultur:

https://www.ntnu.no/studier/bakkf/opptak

Lenke til kommentar

Nå er nok snittet på internovergang en del lavere enn det på samordna opptak tror jeg, så det skal nok gå bra skal du se. Det er konkurransepoeng som gjelder, der du også får alderspoeng og poeng for høyere utdanning. Alt avhenger av hvor mange som har sluttet på studiet og hvor mange som søker intern overgang. Det har blitt veldig mange de siste 2 årene som søker seg inn til informatikk og datateknologi via intern overgang, men det søker seg alltids folk ut også (særlig på informatikk, hvor mange søker seg til data).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg har en reell sjanse til å komme inn (hadde 49 konkurransepoeng når jeg kom inn opprinnelig), men jeg får ikke vite det på lenge og fristen for å melde seg til privatisteksamen er 1. februar. Jeg tar ikke sjansen på å måtte gå et år til i Ålesund, så jeg må bare melde meg opp slik jeg har en sjanse på det vanlige opptaket om jeg ikke kommer inn på intern overgang. Jeg kan stort sett stoffet i de to fagene jeg må ta, så det koster meg "bare" eksamensavgiften.

Lenke til kommentar

Glem det, jeg blandet sammen studieprogram her og tok feil. Informatikk (på NTNU) ser ikke ut til å ha det nye kravet om R2.

http://www.samordnaopptak.no/info/om/lover-og-regler/aarets-endringer/index.html

men det er verdt å merke seg at dersom du planlegger å søke på noen av de nevnte studieprogrammene, og ikke har R2 - haster det (veldig) med å melde seg opp til privatisteksamen (eller typ bestå R2 dersom du har faget dette semesteret).

Endret av brbmay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...