Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Er det noen som har gått realfagskurs her? Jeg regner med at det er beregnet at man begynner rett på ett studie etter realfagskurset. Men hvordan går dette, når søknadsfristen til studier med studiestart i august, har søknadsfrist i mars. Hvordan søker man på ett studie som krever realfagskompetanse, når man er midt i realfagskurset? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du søker med antagelsen at du står på alle eksamener, og kommer inn med forbehold om at du står. Dette er enda klarere for de som går PPU - du søker deg inn mens du skriver masteren, og får ofte ikke sensur på masteren før rett før jul, når du er halvferdig med PPU (som krever at du har fullført grad).

Endret av atb
Lenke til kommentar

Noen som har byttet fra maskin til elektro? Tenker da femårig utdannelse. Skal starte på 2.Semester nå og vurderer litt å bytte dersom det er plass/har nok i snitt. Ser at de to har begge matematikk 1 og ITGK på første semester, men istedenfor EXPHIL og Produktmodelering har de to andre fag. Vil det være mulig å ta igjen dette i løpet av semesteret?

Endret av DD-
Lenke til kommentar

Kan man gå opp en karakter ved begrunnelse ved at det er foregått en feil? Strøk i et fag som var litt uforventet, men er enda daffere om karakteren omgjøres gjennom en begrunnelse til D eller E som er enda verre.

Jeg gikk fra C til B pga sensor mente han hadde gjort feil etter at jeg spurte om begrunnelse på en karakter. Men tror ikke det er vanlig.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Sensurfrist er 3 uker etter eksamen, + en uke hvis julen er med i de 3 ukene. Deretter kan formelt tøv ta opp til en uke ekstra fordi det er masse byråkrati og skjemadrit oppi det hele. For lavere årskurs er raskeste måte å vente på at de legges ut på studentweb, når du kommer på 4./5. året hvor du kjenner sensor/faglærer og klassene er små, kan det være mulig å spørre vedkommende og få svar fortere (sånn fikk jeg blant annet vite karakter på masteren min 2 uker før den kom i studweb :)

Lenke til kommentar

Angående intern overgang, sånn jeg har forstått det så må man stå i minst tre fag første semester for å få kunne bytte? Så da er det over og ut hvis man har strøket i to fag? Gjelder det selv om man består konten i august?

Hvordan er det med tilleggspoeng gjennom SO? Må man ha stått i alle 8 fag for å få 2 tilleggspoeng?

Lenke til kommentar

Angående intern overgang, sånn jeg har forstått det så må man stå i minst tre fag første semester for å få kunne bytte? Så da er det over og ut hvis man har strøket i to fag? Gjelder det selv om man består konten i august?

Hvordan er det med tilleggspoeng gjennom SO? Må man ha stått i alle 8 fag for å få 2 tilleggspoeng?

Hør med studieveileder. Jeg trodde det var sånn, men noen på Jodel mente at konten teller. Jeg synes det virker rart siden opptaket skjer i april, og konten i august (altså må man få betinget opptak). Men studieveileder er den som kan bekrefte hva som er rett.

Angående tilleggspoeng så får du 1 poeng for 30 studiepoeng, og 2 for 60 studiepoeng. Står du i syv fag får du 52,5 studiepoeng som gir ett poeng. 

Lenke til kommentar

Hør med studieveileder. Jeg trodde det var sånn, men noen på Jodel mente at konten teller. Jeg synes det virker rart siden opptaket skjer i april, og konten i august (altså må man få betinget opptak). Men studieveileder er den som kan bekrefte hva som er rett.

Angående tilleggspoeng så får du 1 poeng for 30 studiepoeng, og 2 for 60 studiepoeng. Står du i syv fag får du 52,5 studiepoeng som gir ett poeng. 

Spurte studieveiler konkret hva som skjedde om man fikk stryk, men han nevnte ingenting om at man måtte stå i minst tre fag første semester. Vet at man får betinget overgang ifht til kont, men vet ikke om det gjelder for fag man evt. ikke besto i første semester.

Lenke til kommentar

Har et par spørsmål angående masteroppgave for siving:

1. Er det et krav at arbeidet må være "nyskapende", dvs. at man må komme frem til nye resultater? Fordypningsprosjektet semesteret i forveien kan jo gjerne være et litteraturstudium, men har intrykk av at man må gjøre noe nytt i masteren
  2. For masteroppgaver som bygger videre på fordypningsprosjekt, hvor mye kan gjenbrukes av fordypnings-rapporten? Når man jobber med samme tema, så vil jo nødvendigvis blant annet mye av den teoretiske bakgrunnnen man presenterer være den samme. Er jeg nødt til å sitere meg selv for å unngå å bli tattt for plagiat?
Lenke til kommentar

Har et par spørsmål angående masteroppgave for siving:

1. Er det et krav at arbeidet må være "nyskapende", dvs. at man må komme frem til nye resultater? Fordypningsprosjektet semesteret i forveien kan jo gjerne være et litteraturstudium, men har intrykk av at man må gjøre noe nytt i masteren
  2. For masteroppgaver som bygger videre på fordypningsprosjekt, hvor mye kan gjenbrukes av fordypnings-rapporten? Når man jobber med samme tema, så vil jo nødvendigvis blant annet mye av den teoretiske bakgrunnnen man presenterer være den samme. Er jeg nødt til å sitere meg selv for å unngå å bli tattt for plagiat?

1. Nei, jeg skrev selv en litteraturstudie som masteroppgave. Dog kan det være variasjon fra institutt til institutt.

2. Plagiat er å utgi andre sitt arbeid som sitt eget. Det er derfor umulig å plaigere seg selv -men det skader ikke å oppgi kilde. Hør med veileder hvor mye gjenbruk de ønsker fra prosjektoppgaven. I teorien kan fordypningsprosjektet være den teoretiske bakgrunnen for masteren.

Lenke til kommentar

1) Jeg har ikke inntrykk av at litteraturstudier noensinne får høyere karakter enn C, i hvert fall på mitt studie.

2) Veilederen forbød meg strengt å kopiere direkte fra prosjektoppgaven min, selv om jeg siterte. Jeg har definitivt inntrykk av at "selvplagiat" er en kjent ting, hvorvidt det straffes like hardt som vanlig plagiat er en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...