Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Hvorfor kaller ntnu studielinjen sin for "Electric power Engineering" når resten av verden kaller det "Electrical power Engineering"?

Electric er et adjektiv som kan knyttes til substantivet "power", men Engineering er et verb og man bør (må) da benytte adverb-formen "Electrical".

Så.. hvem har rett?

Edit:

Etter å ha tenkt meg om har jeg kommet til at det er rett.

Andre kombinasjoner:

"Electrical Engineering"

"Electric power"

"Engineering or electric power Systems"

Altså blir "Electrical power engineering" feil. Det er power som er substantivet man skal bøye electric etter.

Edit2:

Er visst liten prinsipiell forskjell mellom electric og electrical, og begge er visst adjektiver.

Jaja. Case closed

https://jakubmarian.com/difference-between-electronic-electric-and-electrical/

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge etter studiet er vitnemålet ditt fortsatt relevant? Hvis du jobber på et sted i 1-2 år og vil bytte arbeidsplass blir den nye arbeidsgiveren bare interessert i hva du gjorde i din tidligere jobb eller spør de fortsatt etter vitnemålet?

Lenke til kommentar

Hvor lenge etter studiet er vitnemålet ditt fortsatt relevant? Hvis du jobber på et sted i 1-2 år og vil bytte arbeidsplass blir den nye arbeidsgiveren bare interessert i hva du gjorde i din tidligere jobb eller spør de fortsatt etter vitnemålet?

Mitt inntrykk er at de som bare skulle ha A-studenter forsatt er opptatt av det etter så kort tid. Ellers kommer det andre på hvor relevant jobben din er.

Lenke til kommentar

Uavhengig av karakterer.

Til og med når jeg får dårlig karakterer ved UiO, så er jeg enig.

Og nivået er ikke dårligere ved UiO; det har høyere internasjonal renome, fått frem bedre bedrifter og driver med mer avansert forskning (i form av langt flere toppklasse forskningsentre og 25 millioners forskningsprosjekter). 

Dessverre!

EDIT: kanskje du kan gjette igjen?

Endret av Stian Hammer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke helt sikker på hvordan du klarer å linke internasjonalt renommé med karaktersettingskultur. For det første er læringsmiljø kun en liten del av hvordan de to største ratingene vurderer universitet (times higher education og top universities, altså de to første nettsidene jeg fant når jeg søkte på university rating). For det andre går læringsmiljø IKKE inn på karaktersettingskultur i det hele tatt, men på faktorer som elever per ansatt, PhD per Bachelor og slike metrikker, samt "the perceived prestige of institutions in teaching".

Altså har ikke UiOs internasjonale renommé noe med hvor høyt de legger lista for karakterer. Jeg kan for øvrig også nevne at alle jeg har snakket med som har studert på begge universitetene har sagt at de føler studiene var vanskeligere på NTNU fordi lista nettopp legges såpass mye høyere enn på UiO. (Hvor jeg da har snakket med et titalls personer, fordelt på både bachelor, master og PhD, noe jeg har hatt muligheten til gjennom 8 år med stud. ass stillinger ved NTNU, hvor de andre stud.assene var fra alle plasser i utdanningsløpet)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet med anekdotiske bevis eller empirisk bevis av en liten skala er at leter man langt nok, så vil man finne noen som mener noe annet. 

Som for eksempel meg, som har studert begge steder.

PS! Jeg vil også legge til at jeg ønsker Trondheim og NTNU lykke til videre. Men jeg er også overlykkelig over at jeg aldri kommer til å sette en fot i den byen igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Halla folkens!

Noen tanker rundt siv.ing. ringen? Hvem synes her det er en god ide å gidde å kjøpe den? Har litt lyst selv, men føler at 3000kr blir i det meste laget for noe som bare kommer til å være en memento. 

Lenke til kommentar

Jeg brukte bare ringen når jeg skulle "pynte meg" i starten, typ samme anledninger som jeg tok på dress.

Men på jobben er det en del som bruker den, så har begynt å bruke den regelmessig. Ikke som en klysete "yo, jeg gikk siving ntnu", men mer som "vi har felles bakgrunn fra gløshaugen samfundet++ " og dermed noe å snakke om.

Nå fikk jeg den som gave, så aldri vurdert mtp pris.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Har sikkert blitt spurt om før men,

Hva anbefaler dere å studere av matematikk nå på sommeren for å være best mulig forberedt som ingeniør-student?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...