Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å ta Fartøystyring samtidig som man har lineær systemteori TTK4115? Og hvor viktig er det egentlig å ha med ulineære systemer (TTK4150) i utdannelsen sin om man går kyb-veien? 

 

Som en som har hatt fagene, dog i den tradisjonelle kyb rekkefølgen Linsys->Ulinsys->Fartøy, så synes jeg dette høres ut som en meget dårlig ide. Omtrent alt av teorien i fartøystyring er jo om ulinære systemer. Nå vet ikke jeg hvilke andre fag du har hatt, men det høres ut som du vil stille med mye mindre forkunnskaper enn de andre studentene (unlinær systemteori, optimal regulering, kalmanfiltere, matlab).

 

Jeg vil si at ulinsys er kanskje det viktigste faget du tar hvis du ønsker å gå videre i kyb-veien, er grunnsteinen for alle de mer avanserte kyb-fagene.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Noen som har erfaring med å ta Fartøystyring samtidig som man har lineær systemteori TTK4115? Og hvor viktig er det egentlig å ha med ulineære systemer (TTK4150) i utdannelsen sin om man går kyb-veien?

Som en som har hatt fagene, dog i den tradisjonelle kyb rekkefølgen Linsys->Ulinsys->Fartøy, så synes jeg dette høres ut som en meget dårlig ide. Omtrent alt av teorien i fartøystyring er jo om ulinære systemer. Nå vet ikke jeg hvilke andre fag du har hatt, men det høres ut som du vil stille med mye mindre forkunnskaper enn de andre studentene (unlinær systemteori, optimal regulering, kalmanfiltere, matlab).

 

Jeg vil si at ulinsys er kanskje det viktigste faget du tar hvis du ønsker å gå videre i kyb-veien, er grunnsteinen for alle de mer avanserte kyb-fagene.

Tusen takk for svar!

Hva med å ta linære systemer samtidig med ulinære systemer? Er det mer oppnåelig?

 

Og hvor viktig er egentlig optimalisering og regulering-faget? Har ganske solid fundament innenfor programmering og modellering av fysiske systemer, men på den kybernetiske delen har jeg bare hatt reguleringsteknikk foreløpig (som jeg behersker).

Lenke til kommentar

Ja, mye bedre taster. Det var jo derfor de ble innført i tillegg til citizen-kalkulatoren.

Casio fx-82 er en drøm å bruke sammenlignet med Citizen og HP30s.

 

Hvor har denne kalkulatoren vært når jeg trengte den tidligere i livet mitt? :hrm:

Lenke til kommentar

Hva er forskjell på den og forrige modell? Bortsett fra en bedre skjerm?

 

Jeg kan ikke si noe om forskjellen mellom casio-modellene, men forskjellig fra citizen (for 82EX) som jeg ganske umiddelbart legger merke til:

 

Bedre taster og virker mer responsiv (for eksempel holde inne piltasten flytter markøren hurtigere)

Raskere, ihvertfall for noen tilfeller (å fylle ut en tabell med en del verdier tok kortere tid enn samme oppsett på citizen)

Informasjonen på skjermen virker tydeligere/mindre klumpet sammen

Parametre til for eksempel tabell er samlet i én meny (start, end, step) heller enn trinnvis

To funksjoner i tabellen (f(x) og g(x) vs bare én hos citizen)

Redigere x-verdien i tabellen dynamisk for å oppdatere funksjonsverdiene

Flere variabler (A-F vs A-D)

randint i tillegg til ran#

 

Den har ikke solcelle-panel, da - hvilken forskjell dette nå utgjør.

Lenke til kommentar

 

 

Noen som har erfaring med å ta Fartøystyring samtidig som man har lineær systemteori TTK4115? Og hvor viktig er det egentlig å ha med ulineære systemer (TTK4150) i utdannelsen sin om man går kyb-veien?

Som en som har hatt fagene, dog i den tradisjonelle kyb rekkefølgen Linsys->Ulinsys->Fartøy, så synes jeg dette høres ut som en meget dårlig ide. Omtrent alt av teorien i fartøystyring er jo om ulinære systemer. Nå vet ikke jeg hvilke andre fag du har hatt, men det høres ut som du vil stille med mye mindre forkunnskaper enn de andre studentene (unlinær systemteori, optimal regulering, kalmanfiltere, matlab).

 

Jeg vil si at ulinsys er kanskje det viktigste faget du tar hvis du ønsker å gå videre i kyb-veien, er grunnsteinen for alle de mer avanserte kyb-fagene.

Tusen takk for svar!

Hva med å ta linære systemer samtidig med ulinære systemer? Er det mer oppnåelig?

 

Og hvor viktig er egentlig optimalisering og regulering-faget? Har ganske solid fundament innenfor programmering og modellering av fysiske systemer, men på den kybernetiske delen har jeg bare hatt reguleringsteknikk foreløpig (som jeg behersker).

 

 

Å ta ulinsys samtidig som linsys er fullt mulig. Vet ikke hvordan ting er nå, men for et par år siden så måtte alle 2 årig masterstudenter (høyskole ingeniører) som valgte reguleringsteknikk spesialiseringen ta disse to fagene samtidig. Rent faglig så overlapper de ikke veldig mye, kun liten del helt i starten av pensum om linearisering. Min oppfatning er at det største problemet de hadde var "matematisk modenhet". Ulinsys setter et mye større krav til forståelse av matematisk notasjon, bevisføring etc, hvor linsys er litt mer praktisk rettet. Så for oss som tok den vanlig "kybveien" så fikk fagene en mye mer naturlig progresjon når det kommer til dette.

 

De studentene jeg kjente som tok disse fagene samtidig gjorde det OK, men hadde et ganske tungt semester, Nå vet ikke jeg bakgrunnen din, kommer du fra e.g. FysMat så vil jo ikke dette gi deg noe problem.

 

Jeg synes Optimalisering og regulering er et ganske viktig fag, spesielt siden det ikke er kun rettet mot regulering. Tankegangen med å definere og minimalisere en kostnadsfunksjon for et system kan være nyttig i alt fra økonomi til programmering. 

 

Vil absolutt anbefale deg å ta både Linsys, Ulinsys, Optimalisering og Fartøystyring hvis du kan få plass til alle disse i studieplanen din.

Lenke til kommentar

K-emner kan godt være tekniske emner, se f.eks. Operasjonsanalyse GK. Men de skal være relatert til økonomi, ledelse, finans, språk, organisasjonsteori eller lignende, som utelukker det meste fra Gløs utenom TIØ-fag.

Lenke til kommentar

Mister du studieplassen hvis du fullfører en siving grad på 6 år istedet for 5 år?

Jeg vurderer å ta 4.året på nytt siden jeg ligger en del fag bak. Har to valg egentlig. jeg kan enten begynne 5.året neste semester og samtidig ta opp igjen de fagene jeg ikke har bestått fra 3. og 4.året. Det blir totalt 5 fag, 3 til høsten og 2 til våren. Så da blir jeg nødt til å bestå de 5 fagene samtidig som jeg skriver prosjekt og masteroppgave. 
Det kan fort bli mye arbeid og kan lett gå utover karakterene. Det positive blir at jeg fullfører studiet på 5 år. 

 

Det andre valget mitt er å ta 4.året på nytt og bruke det til å bestå (få en god karakter) på de 5 fagene jeg mangler, muligens også ta noen ekstrafag hvis det blir for mye fritid. Så deretter begynne på masterprosjektet i det som blir 6.året for meg. Slik kommer jeg mest sannsynlig også til å få bedre karakterer på de fagene jeg mangler.

Jeg vurderer sterkt å gå for det sistnevnte, men da står jeg igjen med spørsmålet hva blir konsekvensene? Utenom det finansielle er jeg mest bekymret for at jeg kan miste studieplassen. 

Lenke til kommentar

Det er heller ikke sikkert du har anledning til å starte på masteren når du ligger så langt bak. Vil uansett anbefale å ta et ekstra år og en prat med studieveileder, de vet hva du trenger å vite, og kan kanskje være behjelpelig med valg av ekstra fag for det ekstra året. Dersom du f.eks vil åpne for å kunne gå PPU og bli lærer på et eller annet tidspunkt i din karriere kan du f.eks ta det du mangler av mattefag (+fysikk/kjemi/hva enn ellers du skulle like som 2. undervisningsfag), slik at du har veien rett inn til PPU klar om du så skulle ønske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at det er bedre å fullføre med stil enn å fullføre i tide. :green: 

 

Som operg er inne på har jeg inntrykk av at det ville vært betydelig mer glissent på gløs hvis alle som lå litt bakpå ble kasta ut. Og som atb sier så er det lurt å snakke med studieveileder så får dere lagt en plan for resten av studiet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er greia med at det å ikke fullføre på normert tid er såpass utbredt? Er det vanligvis folk som flisespikker på karakterkortet eller som oppriktig ikke har bestått alle emnet i studieplanen?

Ville sagt det første. Tror det skal veldig mye til for å gjøre en god innsats i et emne og fortsatt ikke bestå med en E.

Nå vil jeg helst ikke ha noen E'er eller D'er på vitnemålet i det hele tatt. Og når jeg først innser at det blir lite sannsynlig å få minst en B i et emne så utsetter jeg det og går for gull i et annet. 

Lenke til kommentar

 

Hva er greia med at det å ikke fullføre på normert tid er såpass utbredt? Er det vanligvis folk som flisespikker på karakterkortet eller som oppriktig ikke har bestått alle emnet i studieplanen?

 

Ville sagt det første. Tror det skal veldig mye til for å gjøre en god innsats i et emne og fortsatt ikke bestå med en E.

Nå vil jeg helst ikke ha noen E'er eller D'er på vitnemålet i det hele tatt. Og når jeg først innser at det blir lite sannsynlig å få minst en B i et emne så utsetter jeg det og går for gull i et annet.

Skjønner ikke tegninga, det må da vitterlig se verre ut på CV'n å bruke ekstra semester utover normert tid enn å ha noen D'er på karakterkortet. Slik ville iallefall jeg sett på det om jeg var arbeidsgiver ?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...