Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det fremdeles slik at man får tilgang til kont dersom man vil forbedre karakter i emner man har tatt etter semester X? (enten høst- eller vårsemesteret i fjerdeklasse, husker ikke..)

Ja. Den utfyllende forskriften for teknologistudiene sier følgende:

30.3.1 Gjentak av bestått vurdering

I emner tilhørende 9. semester vil gjentak av bestått vurdering kunne tillates ved påfølgende utsatte eksamen dersom det likevel skal avholdes eksamen i emnet ved utsatt eksamen.

Melding til ny vurdering i emner tilhørende 1.- 4. årskurs foretas i utdanningsplanen innen de frister som gjelder. Frist for melding til ny vurdering for et bestått emne tilhørende 9. semester ved utsatt eksamen, er 1. juli.

Masterstudenter kan altså fritt konte emner fra forrige høst før de avslutter studiene.

Endret av Vardark
Lenke til kommentar

Er det fremdeles slik at man får tilgang til kont dersom man vil forbedre karakter i emner man har tatt etter semester X? (enten høst- eller vårsemesteret i fjerdeklasse, husker ikke..)

Ja. Den utfyllende forskriften for teknologistudiene sier følgende:

30.3.1 Gjentak av bestått vurdering

I emner tilhørende 9. semester vil gjentak av bestått vurdering kunne tillates ved påfølgende utsatte eksamen dersom det likevel skal avholdes eksamen i emnet ved utsatt eksamen.

Melding til ny vurdering i emner tilhørende 1.- 4. årskurs foretas i utdanningsplanen innen de frister som gjelder. Frist for melding til ny vurdering for et bestått emne tilhørende 9. semester ved utsatt eksamen, er 1. juli.

Masterstudenter kan altså fritt konte emner fra forrige høst før de avslutter studiene.

Men du må ha fått godkjent fravær (i form av trekk eller sykdom) i fjerde året før man kan ta emnet. Man kan ikke bare melde seg på et emne man strøk i andre året sånn uten videre for eksempel. Det var det inntrykket jeg fikk når jeg snakket med en studieveileder. 

Lenke til kommentar

Blir karakterer en får fra en kont eksamen sett ned på? Tells foreksempel en B fra en kont mindre enn en B fra en ordinær eksamen?
Har aldri sett hvordan en karakterutskrift/vitnemål fra NTNU ser ut, så er litt usikker.

Endret av gregnom
Lenke til kommentar

Blir karakterer en får fra en kont eksamen sett ned på? Tells foreksempel en B fra en kont mindre enn en B fra en ordinær eksamen?

Har aldri sett hvordan en karakterutskrift fra NTNU ser ut, så er litt usikker.

Det kan jeg ikke forestille meg at noen vil reagere på. Jeg vil vel heller si tvert om, da konter som oftest har en mye fælere karakterstatistikk. Tror forøvrig ikke at det synes heller at det er en kont. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Det synes vel på datoen eksamen er avgitt på, men ikke utenom det. Tror de færreste legger merke til det.

Jeg tror i mitt tilfellet kan det lett bli lagt merke til, hvis eksamensdatoene kommer opp på vitnemålet, siden jeg tok 3 konte eksamener i samme måned.

Det som bekymrer meg er at du blir sett på som en som ikke klarte å beherske faget i løpet av en ordinær semester periode og trengte ekstra tid for å få en god karakter.

Det blir litt kjipt hvis det er sånn siden vanskelighetsgraden er nøyaktig det samme og du må arbeidet mye i sommer, så du får ikke noe gratis akkurat ved å ta en kont eksamen. 

Lenke til kommentar

3hDOtWT.png

Sånn ser karakterene ut på karakterutskrift/vitnemål. Det er altså mulig å se hvilke emner som er kontet. Bryr arbeidsgiver seg? Jeg har ikke det inntrykket. Jeg har i alle fall sikret meg en god jobb uten at kontene mine ble kommentert overhodet.

Jeg vil vel heller si tvert om, da konter som oftest har en mye fælere karakterstatistikk.

Det er verdt å nevne at karakterstatistikken på vitnemålet viser resultatene for de siste fem årene, altså ikke bare for eksamenen du tok. Det er en litt uheldig praksis av og til, da det kan skjule at din eksamen var uvanlig enkel eller vanskelig.
Lenke til kommentar

Er det et sted man kan ta et tilsvarende emne som emnet MEMS-design i Norge utenom NTNU? Jeg ønsker å få len itt mer rettferdig vurdering. 

Det beste hadde vært UiO, men er åpen for andre steder også. 

https://www.usn.no/studier/studie-og-emneplaner/#/subjects/MN-MEM4200_2017H_1

Langt ifra samme greia, men ligner litt. Ser mer praktisk rettet ut.

Ja. Men ellers emnene de samme. Jeg skal melde meg opp like etter sommeren. 

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...