Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Da var smokingen renset, og nye skjorter kjøpt. Er syykt klar for immatrikuleringen. Btw, er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe skokrem i trondheim?

Er det virkelig så viktig å være bra kledd  :hmm: ? Jeg skal bare ha på meg en fin skjorte og dongeri... Jeg eier ikke engang en smoking.

Kompis av meg som dukket opp i dongeri-bukse, stakkaren mistet plassen sin...

Haha morsom du :p 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var smokingen renset, og nye skjorter kjøpt. Er syykt klar for immatrikuleringen. Btw, er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe skokrem i trondheim?

Er det virkelig så viktig å være bra kledd  :hmm: ? Jeg skal bare ha på meg en fin skjorte og dongeri... Jeg eier ikke engang en smoking.

Kompis av meg som dukket opp i dongeri-bukse, stakkaren mistet plassen sin...

Når får man brev/mail med info om skolestart osv?

Pleier å komme ut i starten av August. Ellers står all informasjonen på NTNU sine nettsider

https://www.ntnu.no/student/immatrikulering

Hva er greia med å sprute ut bullshit om at du må / bør være pent kledd på immatrikuleringen? "Kle deg gjerne pent for din første studiedag, men se også an været og ta hensyn til at du skal gå og stå en del når du velger sko." - NTNUs hjemmeside, med et bilde av folk i t-skjorte og shorts. Dette er tross alt en seriøs tråd hvor naive førsteklassinger kommer for å få svar på spørsmålene sine, ikke en trolletråd for å prøve å gi stakkars førstisser ekstra stress fordi de ikke har med dressen sin. Etter det jeg husker tar de en gang ikke oppmøte på dag en av immatrikuleringen, og det er da folk liksom skal være penere kledd.

Endret av atb
Lenke til kommentar

Hva er stipulert tidsbruk til studier per uke for siv. ing. utdannelser ved NTNU?

Det heter seg vel at det er 50 timer (inkl. oppsatte timer). Man kan nok klare seg gjennom det obligatoriske med langt mindre, men da merker man det helst også når eksamen nærmer seg.

Lenke til kommentar

NTNU antar at en student jobber 12 timer i uken med hvert fag på 7.5 studiepoeng, forventet arbeidsfordeling (antall timer i forelesning / lab / øvinger / selvstudie) bruker å stå i emnebeskrivelsen på NTNUs hjemmesider. Etter min erfaring er det kun et fåtall av fag som faktisk krever denne arbeidsmengden, men på den andre siden er det noen fag som virker til å anta at de er 20poengs fag og at du ikke har noe annet du skal gjøre hele semesteret, som om de prøver å gjøre opp for at noen fag lar deg komme unna med lavere arbeidsmengde.

Lenke til kommentar

NTNU antar at en student jobber 12 timer i uken med hvert fag på 7.5 studiepoeng, forventet arbeidsfordeling (antall timer i forelesning / lab / øvinger / selvstudie) bruker å stå i emnebeskrivelsen på NTNUs hjemmesider. Etter min erfaring er det kun et fåtall av fag som faktisk krever denne arbeidsmengden, men på den andre siden er det noen fag som virker til å anta at de er 20poengs fag og at du ikke har noe annet du skal gjøre hele semesteret, som om de prøver å gjøre opp for at noen fag lar deg komme unna med lavere arbeidsmengde.

Det det variere vell fra studie til studie? Ingeniør ( da spesielt sivil.ing)  har vell endel arbeidsmengde,mens andre har nok endel mindre,

Lenke til kommentar

Det det variere vell fra studie til studie? Ingeniør ( da spesielt sivil.ing)  har vell endel arbeidsmengde,mens andre har nok endel mindre,

Kjapp googling gir meg at basert på både NTNU, Høyskolen i Lillehammer og Universitetet i Stavanger så skal 1stp tilsvare ca 25-30 timer arbeid, hvilket over et ntnu-semester på ~15 uker blir 12-15 timer per uke per 7.5 poengs fag, uavhengig av om du studerer salting av fisk eller teoretisk fysikk.

Min erfaring er som sagt kun med tekniske fag på ntnu, hvor det ligger som grunnlag at du skal jobbe 12 timer i uken i hvert fag på 7.5 stp. Til tross for dette grunnlaget er det tidvis ekstrem variasjon på hvor stor arbeidsmengde fagene i praksis trenger.

Lenke til kommentar

Regn med 30-40 timer i uken, og du treffer ganske bra - og det blir ikke helt krise inn mot eksamen. Jeg syns antakelsen om at 12 timer i uken på et vanlig 7.5-studiepoengsemne stemmer ganske bra - om man gjør en solid innsats på egen hånd, og deltar normalt på diverse organiserte læringsaktiviteter.

Men ikke alle gidder / orker / kan gi full innsats i alle emner, hele tiden - ei heller er det sånn at alle legger lista så høyt at bare en A er godt nok.

Et par relevante linker:

http://www.tu.no/artikler/sivilokonomstudenter-bruker-minst-tid-pa-studier/227481

http://www.adressa.no/student/article9356565.ece

Selv har jeg prøvd å følge litt ekstra med på hvor lang tid jeg bruker i de litt tyngre 7.5 sp-emnene jeg har tatt de siste par årene. (Årsstudium i matte, nettbasert) Jeg er ikke i nærheten av å bruke så lang tid som forventet - men så har jeg også lave forventninger. Er fornøyd om jeg står - og for meg holder det da med omtrent halvparten av forventet innsats, målt i timer.

Informatikk-emnene fra tidligere hist derimot... der går det så lett, med så liten innsats... at det til tider er frustrerende.  :wallbash:

Lenke til kommentar

Folkens, er det noen som har tatt bedriftsjus og bedriftsøkonomi? Jeg må velge K-emene mine, og selv om disse her to ser ut til å være mest nyttige, høres de ekstremt kjedelige ut. Virker som spesielt bedøk handler om å bli en racer i excel. 

Tanker? Er det like ille som jeg tror?

Lenke til kommentar

Hei. :)

Jeg kom inn på andrevalget mitt, Ingeniørvitenskap og IKT, men har planer om å bytte over til førstevalget, Kybernetikk og Robotikk så fort som mulig. Hvordan fungerer dette? Får jeg gjort det i løpet av det første året, eller er det ikke mulig å få til før andreåret? Hvor sannsynlig er det at jeg i det hele tatt får byttet? Kan jeg allerede nå til skolestart begynne å forberede meg/bytte emner/ta ekstra emner osv?

Disse linjene har vel også forskjellige linjeforeninger, så bør jeg gjøre noe eller kontakte noen om dette før fadderuka, siden jeg vet allerede nå at jeg vil bytte?

I verste fall må jeg vel begynne på nytt på Kyb til neste år, men har jeg da større sjanse for å komme inn enn jeg hadde i år? (Altså etter et år med Ingeniørvitenskap og IKT)

Hvis det er til hjelp, så har jeg nå 57,6 poeng, og grensen for Kyb er i år 58,2.

Oppbygning av de to studiene:

Ingeniørvitenskap og IKT: http://www.ntnu.no/studier/mting/oppbygning
Kybernetikk og Robotikk: http://www.ntnu.no/studier/mttk/oppbygning

(Vet at lignende spørsmål har blitt stilt her før, men jeg forsto ikke alt av svarene de fikk, og vet ikke om de er relevante for disse to linjene)

Endret av Daniel4323
Lenke til kommentar

De lar en ikke lenger bytte linje.

Det som skjer er at du må søke igjennom samordna opptak og komme inn på den nye linjen. Om det skjer, kan du muligens bli flyttet opp noen årstrinn om du har riktige fag.

Det blir i praksis nesten det samme som å bytte, men med den haken at du faktisk må klare å komme inn på studiet. 

Kanskje ikke så relevant for det du lurer på, men det virker som det er mange som "har planer om å bytte til førstevalget" de ikke kom inn på. Man kan ikke lenger lure seg inn den veien uten å faktisk komme inn.

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Hei. :)

Jeg kom inn på andrevalget mitt, Ingeniørvitenskap og IKT, men har planer om å bytte over til førstevalget, Kybernetikk og Robotikk så fort som mulig. 

Er nettopp ferdig med master i Ingeniørvitenskap og IKT med fordypning i Marin Kybernetikk. Hvis du ikke bytter så kommer du uansett til å få det veldig fint på I&IKT. Det er en flott linjeforening og en linje med masse muligheter etter endt studie.   :thumbup:

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

De lar en ikke lenger bytte linje.

Det som skjer er at du må søke igjennom samordna opptak og komme inn på den nye linjen. Om det skjer, kan du muligens bli flyttet opp noen årstrinn om du har riktige fag.

Det blir i praksis nesten det samme som å bytte, men med den haken at du faktisk må klare å komme inn på studiet. 

Kanskje ikke så relevant for det du lurer på, men det virker som det er mange som "har planer om å bytte til førstevalget" de ikke kom inn på. Man kan ikke lenger lure seg inn den veien uten å faktisk komme inn.

Når er de sluttet med dette? Har en venn som kom inn på bygg(tror jeg?) ifjor. Det var andrevalget hans. Han ville også starte på kyb, så han valgte de emnene dette året og han fikk svar i mars/april om at han tilhørte kyb-linja f.o.m høsten 2016. 

Samme greie med meg også. Jeg kom inn på marin teknikk nå til høsten, men hadde energi og miljø som førstevalg. Har samme poenggrense, men siden jeg er født på slutten av året så er jeg nå nr.2 på ventelista.

Men skal ta en prat med rådgiver/studieveileder for sikkerhets skyld. 

Endret av Sorrym8t
Lenke til kommentar

Har kommet inn på Kommunikasjonsteknologi for første klasse. Har planer om å bytte til datateknologi gjennom intern overgang for andre klasse. Hva må gjøres, egentlig? Ser at studieplanen for første år for begge disse linjene er ganske like.

Datateknologi har 2 forskjellige fag for første årskurs: Programmeringslab for datateknologi og Matematikk 3. Har hørt at Programmeringslab skal være relativt lett, og har ingen eksamen. 

Er det bare å ta opp begge disse fagene i tillegg, slik at jeg har fullført både kommunikasjonsteknologi og datateknologi første årskurs? Kan vell da søke intern overgang for neste år?

Er litt usikker på hvordan overgang systemet fungerer. 

Endret av Kennethgab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...