Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Hadde matte 3 eksamen nylig, men fikk ikke vist helt hva jeg ville ved å overse en oppgave og føre stygt. Jeg vet jeg står, men skulle jeg melde meg opp i emnet til våren, kan jeg da få ta konten om jeg leverer blankt, eller er den kun forbeholdt de som faktisk stryker i emnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde matte 3 eksamen nylig, men fikk ikke vist helt hva jeg ville ved å overse en oppgave og føre stygt. Jeg vet jeg står, men skulle jeg melde meg opp i emnet til våren, kan jeg da få ta konten om jeg leverer blankt, eller er den kun forbeholdt de som faktisk stryker i emnet?

Du får tilgang til konten dersom du har gyldig fravær på eksamen, noe du kan få om du har flere eksamener samme dag. Trikset er altså å finne et annet emne med eksamen samme dag som matte 3, og melde deg opp i det. Da kan du kontakte eksamenskontoret, så fikser de resten.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke slik at eksamensresultater offisielt skal være normalfordelt rundt C. Det er flust med emner på NTNU som har snittkarakter under C år etter år. At snittet er under C kan imidlertid gi en indikasjon på at eksamen er for vanskelig, særlig i store fag der kvaliteten på studentmassen ikke endrer seg for mye fra år til år og der snittet har ligget rundt C tidligere, men det er i så fall den/de som retter eksamen som bestemmer seg om hvorvidt karakterene skal justeres oppover eller ikke.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg om hvordan normalfordelingen fungerer? Gitt at snittet på en eksamen er under C, vil de bumpe folk opp? Har hørt mye rart.

Det er ingen bestemte regler for det. Sensor har stor frihet til å sette den karakteren som er passende, men dersom det oppgis vekting av de ulike oppgavene bør det også følges – noen oppgir det som grunn for å ikke oppgi vekting, og at det er til studentenes fordel siden man kan ta hensyn til at man er meget sterk på noe men dårligere på andre ting.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar begge to, nok en gang :)

Er det slik at hvis man konter et fag, så kan man melde seg opp til undervisning høsten etterpå og ta eksamen på vinteren? Eller må man ta konte-eksamenen?

For å få ta eksamen må du vurderingsmelde deg. Du må også undervisningsmelde deg dersom du må ta øvingsopplegget på nytt, og det er den enkleste måten å få tilgang til It's learning på.

Jeg må ikke ta øvingsopplegget på nytt. For å forklare litt nøyere: I faget jeg konter er boka svært lite hjelpsom, og det blir heller ikke tatt opptak av forelesningene. Dermed så er jeg redd for at jeg skal glemme mye til sommeren og sitte med få ressurser til å lære pensum. Tenkte kanskje det hadde vært en mulighet å ta opp faget til høsten i stedet. Er det sånn å forstå at den eneste "downsiden" isteden for å ta konteeksamen er å henge med på 5 emner i steden for 4?

Itslearning var for så vidt ikke særlig relevant i år, det ble for det meste brukt til å melde fra om foreleseren var syk eller ikke. Så ikke akkurat verdt å gjøre alle øvingene og labene på nytt. Men det hadde jo ikke skadet å få tilgang, finnes det andre måter å gjøre det på?

@operg, Tellende som i relevant for sluttkarakteren? Eller kan man unngå å gjøre øvingsopplegget på nytt hvis man bare trenger å få øvingene godkjent for å gå opp til eksamen?

Ta kontakt med foreleser, forklar situasjonen og be om å få lov til å scanne forelesningsnotatene hans. 

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer det å ta opp fag som har mappevurdering?

Kommer an på hva du legger i mappevurdering, men dersom du mener emner med tellende øvingsopplegg (karaktergivende øvinger/innleveringer) så er det gyldig i ett år. Det betyr det semesteret du tok emnet (for eksempel H15) og til konten på sommeren. Etter det må du ta øvingsopplegget på nytt.

Lenke til kommentar

OK, etter en kikk i studieforskriften viser det seg at reglene for opptak av fag med underveisvurderinger (dvs. mappevurdering) er noe som bestemmes av de utfyllende reglene som defineres av hvert fakultet.

IME skriver "Når du går opp til ny eksamen ved neste ordinære eksamen, må imidlertid midtsemesterprøven og andre underveisvurderinger tas på nytt". Jeg tror denne regelen ved IME er relativt ny. Hvordan det er ved andre fakulteter vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Kan så vidt noe om ex phil, og har eksamen på lørdag. Er det håp? Noen tips? Eller er det bare å drite i hele greia og heller øve på de to resterende eksamene jeg har?

Du kan jo se om det står noe bra på Wikipendium.

Red: Etter en kjapp titt er jeg ikke fullstendig overbevist, men det har i det minste et drøss med stikkord.

Endret av perrr
Lenke til kommentar

OK, etter en kikk i studieforskriften viser det seg at reglene for opptak av fag med underveisvurderinger (dvs. mappevurdering) er noe som bestemmes av de utfyllende reglene som defineres av hvert fakultet.

IME skriver "Når du går opp til ny eksamen ved neste ordinære eksamen, må imidlertid midtsemesterprøven og andre underveisvurderinger tas på nytt". Jeg tror denne regelen ved IME er relativt ny. Hvordan det er ved andre fakulteter vet jeg ikke.

Det er IME jeg hører til også. Men det kan jo bare være at faglærer er spesielt grei :)

Lenke til kommentar

Kan så vidt noe om ex phil, og har eksamen på lørdag. Er det håp? Noen tips? Eller er det bare å drite i hele greia og heller øve på de to resterende eksamene jeg har?

Du har plenty av tid hvis du ikke har noen ambisjoner i faget (egentlig uansett da terningen ikke diskriminerer). Les gjennom blomsterheftet en gang eller to så skal du ha nok stikkord til å få noe som henger litt på greip.

Lenke til kommentar

Du har plenty av tid hvis du ikke har noen ambisjoner i faget (egentlig uansett da terningen ikke diskriminerer). Les gjennom blomsterheftet en gang eller to så skal du ha nok stikkord til å få noe som henger litt på greip.

Var dette som opprinnelig var plana, men ble litt målløs da jeg sjekket gamle eksamensoppgaver.. Kommer til å bli meget hardt å drøfte med kun den overfladiske kunnskapen.. men er vel egentlig mitt eneste valg akkurat nå. Vet du forresten om blomsterheftet dekker "Ethics and Science"? Har nemlig ikke skaffet meg den boka, så vet ikke om siste del av blomsterheftet har tatt utgangspunkt i det. Tviler dog siden blomsterheftet avsluttes med Hume, som så vidt jeg vet er pensum i "Det tenkende mennesket".

Edit: Har null ambisjoner i faget, og ønsker bare å stå slik at jeg skal kunne slippe å bruke sommeren min på terping filosofer..

Endret av Lindie
Lenke til kommentar

Var dette som opprinnelig var plana, men ble litt målløs da jeg sjekket gamle eksamensoppgaver.. Kommer til å bli meget hardt å drøfte med kun den overfladiske kunnskapen.. men er vel egentlig mitt eneste valg akkurat nå. Vet du forresten om blomsterheftet dekker "Ethics and Science"? Har nemlig ikke skaffet meg den boka, så vet ikke om siste del av blomsterheftet har tatt utgangspunkt i det. Tviler dog siden blomsterheftet avsluttes med Hume, som så vidt jeg vet er pensum i "Det tenkende mennesket".

Edit: Har null ambisjoner i faget, og ønsker bare å stå slik at jeg skal kunne slippe å bruke sommeren min på terping filosofer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...