Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Her er det kjempemye ubenyttet energi". Høres liksom ikke like heftig ut.

Selv om det er en fornybar energikilde så kan man ikke si at det er uendelig med energi tilgjengelig da jorda og menneskeheten en eller annen gang vil gå under (deathstar?).

Nok tulleprat, tilbake til UFC med meg.

Lenke til kommentar
Joda, men hvis vi ser bort fra benevningene og tenker på enhetene... Det er vel uendelig med energi, ikke effekt i havet. Jaja. Pirk, men dette er tross alt en reklame for NTNU.

8933562[/snapback]

Det er vel ikke uendelig med energi heller? Noe med endelig masse har jo endelig energi.

AtW

8933595[/snapback]

Njæ ser den, men det er hvertfall nærmere uendelig (som i fornybar) energi enn uendelig effekt.

Lenke til kommentar

Sliter litt nå. Fristen for endelig valg av stuider går ut 1.juli, og jeg har ingen anelse om hva jeg vil bli eller hva jeg har lyst til å studere.

Jeg har bestemt meg for å studere ved NTNU (det avgrenset litt av valgene) og har ført opp 10 studier jeg tror vil "underholdt" meg.

Jeg har brukt mye tid på å lese ulike infomasjonshefter, ringt litt rundt og har også lest flere av postene i denne tråden. Men vet ennå ikke helt hva studiene går ut på og om de vil passe meg.

Jeg vet ikke om jeg poster rett nå, men siden dette er en NTNU-tråd kan det være jeg er heldig og kan få litt hjelp.

Jeg gikk allmenn for 1år siden og har brukt det siste året i militære. Gikk ut med gode karakterer i de fleste fag (damn you Tysk!) og likte spesielt matte og fysikk. Vurdere derfor silivingeniørstuide ved NTNU. Hva jeg vil jobbe med aner jeg ikke.

De to studiene jeg har kikket mest på er IKT og Ingeniørvitenskap og Teknisk Kybernetikk. Det jeg lurer på er om noen kan fortelle meg noe om disse studiene. Er det f.eks heilt ok og ta disse med ca null databakgrunn, hva består fagene av, er de harde (kanskje litt relativt) og generelle meninger om studiene.

Virker kanskje litt idiotisk å spør om noe så alvorlig på et forum. Men jeg spør ikke om dere kan ta valget for meg, bare om litt hjelp. Har dere har noe informasjon om de nevnte stuidene (som ikke er "ren propaganda" fra skolens side) eller kanskje andre har opplevd akkurat det samme. Er det enkelt og hoppe fra et ingeniørstudie til et annet hvis jeg oppdager at valge jeg tok var helt feil?

Jaja all informasjon fra drevne NTNUere tar jeg imot med åpne armer. Studenter med lignende opplevleser med en "happy ending" trøster også. Kanskje jeg bekymrer meg for mye, det har jeg alltid gjort og kommer sikkert til å dø tidelig pga det. Men ønsker meg 5 gode år på NTNU før den tid!

Litt OT: Reise te Hovefestivalen i morgen :D, sitter på nattevakt nå. Blir nok mye soving i bilen. Så, vile bare si snakkes til all som skal samme plass (eller hei til de som allerede er der).

Lenke til kommentar

Kort svar på en lang post:

Uansett hvilken siv.ing.-linje du velger, så vil fagene de første to årene være temmelig like, og det vil ikke være veldig vanskelig å bytte mellom ulike linjer.

Jeg hadde også null programmeringsbakgrunn da jeg begynte, men har klart meg ganske bra i de to programmeringsfagene vi har hatt ( jeg går 1.komtek, så vidt jeg vet har Ingenørvitenskap .... de samme programmeringsfagene som oss).

Lenke til kommentar
De to studiene jeg har kikket mest på er IKT og Ingeniørvitenskap og Teknisk Kybernetikk. Det jeg lurer på er om noen kan fortelle meg noe om disse studiene. Er det f.eks heilt ok og ta disse med ca null databakgrunn, hva består fagene av, er de harde (kanskje litt relativt) og generelle meninger om studiene.

8937248[/snapback]

Jeg begynner mitt 3. år på teknisk kybernetikk nå. Kan prøve å gi en liten pros/cons-liste:

+ Veldig ettertraktet i jobbmarkedet for tiden

+ Blir god i flere områder (data, elektronikk, matematikk)

+ Tror det kan bli ganske artig etter hvert (de første årene er temmelig like)

+/- Sies å være det/et av de vanskeligste siving-studiene

- Endel slække forelesere (det har du nok overalt)

- Mange detter av fordi det er for mye eller for lite data. De som har lett for å forstå data synes det blir mye "fysiske" ting, og går heller til f. eks. datateknikk. De som har lett for de fysiske tingene synes datadelene blir vanskelige å forstå, og bytter f. eks. til marin, energi og miljø, maskin osv.

Mitt tips: gå for det magefølelsen sier. Dersom du tror det du driver på med er gøy, blir det også mye lettere. Og det er ikke umulig å bytte internt mellom siving-linjene, samt at de første årene er temmelig like. Lykke til, og si fra hvis det blir kyb ;)

Lenke til kommentar

Sitter i veldig lik situasjon som Horg. Det står mellom teknisk kybernetikk, energi og miljø og bygg. Hva det blir til slutt blir rett er mer eller mindre tilfeldig.

Var ikke kjempeglad i verken kjemi eller regning med strøm på vgs, men vet ikke hvor mye jeg skal vektlegge dette.

Lenke til kommentar
Hvilken studentplass er best i Trondheim? Jeg leter etter en stillle stundenthybel helst nært Gløshaugen

8953972[/snapback]

Bloksberg og Nedre Singsakerslette er nært og forholdsvis stille, de tilhører Samskipnaden begge to. Lykke til med å få plass til høsten, da disse stort sett er ettertraktet. Ellers er det masse private hybler på markedet nå, og flere kommer sikkert fortløpende. Hva som er nære nok Gløshaugen ser du jo selv på et kart. Bråk finner du langs Elgesetergate.

Lenke til kommentar

Har lest gjennom ganske mye av denne tråden. Og har 3 Siv.ing-studier som jeg har lyst til å studere. Poeng og sånn er det ikke noe problem med. For det har jeg.

Jeg tok

1. Bygg og Miljø

2. Elektronikk

3. Datateknikk

Lurer da på om litt av de forskjellige retningene. Vet ikke hva jeg skal ha på pri 1 osv.. Jeg er åpen for alle muligheter. Men innen fristen 1.Juli så bør jeg ha et førstevalg som jeg vil trives i :) Noen erfaringer som vil deles med en snarlig "rekrutt"

Lenke til kommentar

Som sagt (av mange) flere ganger tidligere så kommer det helt an på hva dere er interessert i å hode på med. For mange blir det lett for mye data, for mye fysikk, for mye elmag etc, hva slags fag studiene inneholder finnes det vel endel informasjon om fra NTNUs side. Det er ikke så stor forskjell på studiene de første to årene, så da går det stort sett an å bytte om man ikke trives.

Det er desverre ingen her som kan gi noe fasitsvar, det er nok noe dere må finne ut på egenhånd. Det at dere har klart dere så langt og har lyst til å fortsette tar jeg som et godt tegn, finn et studium dere har lyst til å drive med, hold på motivasjonen i oppoverbakker og om dere ikke føler at det er noe dere får noe ut av, se dere litt om. Nok av interessante studier her oppe.

Håper dere finner et godt valg (og at det valget er komtek :) ), at dere kommer inn og at dere vil trives.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...