Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Internt går det ikke, men gjennom SO fungerer det. Da får du bare godkjent fagene du allerede har hatt og det er null stress

Spurte instituttet om dette i dag, og det gikk ikke å bytte internt. Forstod det også slik at det ikke gikk an å gå rett på andreåret, selv om man både har kommet inn via SO og har tatt fagene på førsteåret på indøk på en annen sivinglinje. Synes dette var merkelig....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vi gå inn på denne diskusjonen igjen?

Er forsåvidt ikke ute etter noen omfattende diskusjon, det er bare interessant hvordan noen er "fullt klar over" at NTNU > resten av norske universiteter.

Men, jeg har ikke noe behov for å forpeste tråden noe videre med en diskusjon som denne.

Når det kommer til ingeniørstudier, så syntes jeg ihvertfall NTNU ligger et langt stykke foran de andre. Etter en tur på campus der for et par år siden, ble jeg imponert over LAB'ene dems og utstyret de hadde. På UiS gjør vi LAB'er med utstyr fra 80-tallet og det hele virker litt half-ass.

Samtidig har jo NTNU fått flere utmerkelser.

Dog forstår jeg ikke hvorfor opptaksgrensa for inntak på 2årig master er på 2,5. Det er litt merkelig lavt.

Lenke til kommentar

Dog forstår jeg ikke hvorfor opptaksgrensa for inntak på 2årig master er på 2,5. Det er litt merkelig lavt.

Grensen er ikke nødvendigvis 2,5. Dette er minimumet for å være kvalifisert som søker, på samme måte som at det kreves minimum karakteren 4 i R2 når man søker 5-årig siv.ing. Og selv om 2,5 er litt lavt, skal det sies at NTNU er kjent for å være strengest i landet på det med karakterer. Altså er det, i praksis, ikke så dårlig her som mange andre steder, men de kan ikke si at du f.eks. trenger minst 3,5 fordi du tar tatt bacheloren ved en høgskole.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Skal selv begynne på toårig master etter sommeren, og forbereder meg mentalt på et fokusskifte bort fra det praktiske og mot den dype teorien.
Jeg har også en følelse av at vi som velger 3+2 blir sett på som "half bloods" av mange som tar hele utdannelsen hos NTNU :roll:

Jeg tror ikke det, men kanskje det er annerledes blant 4.-klassingene man havner med som masterstudent. Fikk en del hjelp fra masterstudentene under opptaksprøvene i fadderuka, de kunne jo tross alt en del fra før.

Jeg tror den linjen jeg starter på ikke har noen 4.klassinger fra før (electrical power engineering).
Og siden linjen er internasjonal så er vi sikkert en gjeng med svært ulik bakgrunn som starter mer eller mindre fra scratch.

(Rett meg om jeg tar feil)
Det du sier er feil. Du kommer inn sammen med 4. året Energi og Miljø med retning Elektrisk Energiteknikk..

Javel?
Så EMIL-gjengen som velger Elektrisk Energiteknikk går over i en engelskspråklig studieretning?
Eller vil norske søkere komme i en norsk gruppe med 4.klassingene?

Fagene i 4 og 5 går på engelsk og "klasse" begrepet er litt utgående på NTNU. Det blir vel rundt 150 i klasse isåfall.

http://emintern.elkraft.ntnu.no/visplan/viselsmart.php

Sammenlign dette med det du kan velge så ser det at mange av fagene er de samme.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Sterkøl er vel rundt tre ganger dyrere i Norge i forhold til Sverige, så der kan man spare mye om man har interesse for slikt. Kjøtt kan du spare en del på, men unngå den forferdelige kyllingen som fylles med saltvann (kylling er uansett ganske billig i Norge), og ting som f.eks. litt finere tomater på boks er nok betydelig billigere. Fond er også billigere, men har man tid/ork er det like greit bedre å koke kraften selv på bein man ellers bare ville kastet.

Billig bacon i alle fall! :)

Det tviler jeg på. Det meste som selges som billig bacon, også i Norge, er ikke bacon.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Hvor mye er det egentlig å spare på å ta turen til Storlien med gratisbussen? Ser ikke for meg at det er mye på vanlige dagligvarer..

Tror det er like så greit å sykle bort til Coop Obs Lade å handle på tilbudene der. Har 3.6 kg med kyllingfilet liggende i frysen som jeg betalte 90kr/kg for eller noe sånt. Eneste er som er veldig mye billigere i Sverige er øl og snus.

Edit: Ble så øltørst av å lese om øl at siste Norrlands Guld-boksen ble sprettet =/

Endret av Wisd0m
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grensen er ikke nødvendigvis 2,5. Dette er minimumet for å være kvalifisert som søker, på samme måte som at det kreves minimum karakteren 4 i R2 når man søker 5-årig siv.ing. Og selv om 2,5 er litt lavt, skal det sies at NTNU er kjent for å være strengest i landet på det med karakterer. Altså er det, i praksis, ikke så dårlig her som mange andre steder, men de kan ikke si at du f.eks. trenger minst 3,5 fordi du tar tatt bacheloren ved en høgskole.

Takk for det, hørte før helga om hvor mange søkere det var og hvor mange som ble tatt inn.

Fikk beskjed at alle som har søkt har fått kommet inn. Siden det ikke er mange søkere, siden de fleste kommer fra UiS (der jeg kommer fra).

Var visst 5 i fjor, og 4 året før. Og snittet mitt er mye bedre enn 2,5 så er ikke stressa sånn sett.

---

Er mer "stressa" over hvordan det er å komme inn i en klasse som er en god kjemi i 4 året. Vet ikke hvor lett det er å få seg venner og komme seg inn i en gruppe. Men det får man ta som det kommer :)

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Takk for det, hørte før helga om hvor mange søkere det var og hvor mange som ble tatt inn.

Fikk beskjed at alle som har søkt har fått kommet inn. Siden det ikke er mange søkere, siden de fleste kommer fra UiS (der jeg kommer fra).

Var visst 5 i fjor, og 4 året før. Og snittet mitt er mye bedre enn 2,5 så er ikke stressa sånn sett.

---

Er mer "stressa" over hvordan det er å komme inn i en klasse som er en god kjemi i 4 året. Vet ikke hvor lett det er å få seg venner og komme seg inn i en gruppe. Men det får man ta som det kommer :)

Her er litt opptaksstatistikk til deg (alle toårige mastere):

Opptaksstatistikk 2013

Opptaksstatistikk 2012

Opptaksstatistikk 2011

Opptaksstatistikk 2010

Opptaksstatistikk 2009

Edit: Slik blir snittet ditt regnet ut:

Beregning av konkurransepoeng for søkere med ingeniørutdanning

Følgende metode for konvertering og rangering benyttes:

1. Bokstavkarakterene erstattes med tallekvivalenter etter følgende skala:

A=5, B=4, C=3, D=2, E=1

2. Karakterene multipliseres med antall studiepoeng:

- Karakter x studiepoeng = karakterpoeng.

- Matematikk- og statistikkemner skal vektes dobbelt.

3. Karakterpoengene summeres og deles med det totale antall studiepoeng som inngår i utregningen. Emner som er vurdert med bestått og ikke med karakter, skal ikke inngå som del av utregningen. Det beregnes en snittkarakter (konkurransepoeng) med én desimal
Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

---

Her er litt opptaksstatistikk til deg (alle toårige mastere):

Opptaksstatistikk 2013

Opptaksstatistikk 2012

Opptaksstatistikk 2011

Opptaksstatistikk 2010

Opptaksstatistikk 2009

Edit: Slik blir snittet ditt regnet ut:

Beregning av konkurransepoeng for søkere med ingeniørutdanning

Følgende metode for konvertering og rangering benyttes:

1. Bokstavkarakterene erstattes med tallekvivalenter etter følgende skala:

A=5, B=4, C=3, D=2, E=1

2. Karakterene multipliseres med antall studiepoeng:

- Karakter x studiepoeng = karakterpoeng.

- Matematikk- og statistikkemner skal vektes dobbelt.

3. Karakterpoengene summeres og deles med det totale antall studiepoeng som inngår i utregningen. Emner som er vurdert med bestått og ikke med karakter, skal ikke inngå som del av utregningen. Det beregnes en snittkarakter (konkurransepoeng) med én desimal

Vet hvordan det fungerer, allerede snakket med rådgivere. Litt rart de sa det bare var 5 de tok inn. Men stod jo der også at de tok inn alle, snittet mitt er forøvrig 3.7.

Og da skulle jeg komme inn på petroleum engineering og petroleumsfag, hvis det ikke blir noe veldig spesielt som skjer i år. Så gjelder det å bare bestemme seg for hvilken linje jeg skal velge

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...