Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis en bytter studieprogram, si fra petroleum til tekniske geofag etter andre året (studieplanen til programmene er identisk de første 2 år), hvordan håndteres det når det gjelder vitnemål? Står det at fagene ble tatt på et annet studieprogram?

Lenke til kommentar

For de som sliter i Objektorientert programmering med Java, så skal Åsmund Eldhuset holde kurs over 3 dager (27., 29. og 31. januar). Åpent for alle.

Hvor fant du ut dette? Når og hvor skal det være?

Jeg trenger en innføring i det, sliter med å forstå den grunnleggende oppbygningen.

Endret av ITelev
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis en bytter studieprogram, si fra petroleum til tekniske geofag etter andre året (studieplanen til programmene er identisk de første 2 år), hvordan håndteres det når det gjelder vitnemål? Står det at fagene ble tatt på et annet studieprogram?

Spør Ann-Helen Kirknes på IVT-kontoret (en etasje opp fra G1 i tilfelle du ikke har vært der). Jeg vil anta det ikke er synlig, uten at jeg har noe håndfast å begrunne det med.

Om det er helt konkret Petroleum til Tekniske Geofag det gjelder så vil det uansett på ingen måte bli ansett som problematisk av arbeidsgiver hvis det er synlig, snarere positivt at man har hatt mulighet til å sikte seg inn mot oljebransjen og valgte landgeologien.

Red.: Spør Ann-Helen, dersom du går på Petroleumsfag eller Tekniske Geofag, burde jeg ha skrevet. Om du ikke gjør det, finn ut hvem som er studieveileder for ditt nåværende studie og spør vedkommende.

Endret av Stian Bøkestad Utvik
Lenke til kommentar

Du må nesten ta kontakt med rådgiveren i det programmet du skal over til, eller det du kommer fra. Jeg er litt usikker på om man får lov tilå gjøre et internbytte - eller om man må søke på nytt igjen nå (mener det ble regelendringer), men det har i praksis ingenting å si såfremt du har gode nok karakterer. Rådgiver/studieveileder vil putte inn dine gamle fag i den nye fagplanen du får for det nye studideprogrammet.

Lenke til kommentar

Den var i hvert fall til stor hjelp for meg som ikke visste hva for eksempel class, object og method var for noe. Hvis både Java og objektorientert programmering er nytt for deg (noe det er for meg), er det greit å få en kort innføring på et kjent språk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv satt jeg som et spørsmålstegn i de to første forelesningene, og har derfor ikke møtt opp på resten. Nå skal det sies at jeg sjeldent får mye utbytte av forelesninger generelt. Liker bedre å lese på egenhånd, evt jobbe sammen med andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Stryk på kretsteknikk :(

Jeg vurderte å skifte studie, men nå har de nesten fanget meg. Viss ikke blir arbeidet jeg gjør i sommerferien bortkastet, bare noe jeg må gjøre for å få penger av lånekassen.

Bedre å bytte studie om du er misfornøyd, for å slippe å slite seg gjennom størstedelen av tiden din på NTNU på et studie du ikke liker. (aner ikke når kretsteknikk er, 2 klasse?) Da skal du slite med å få gode karakterer. Kjenner folk som har byttet, og har byttet studie selv - jeg angrer ikke. Bedre å trives. Du får penger fra lånekassen sålenge du ikke er >60stp bak. Venter du lengre med å skifte blir det bare værre den dagen du ikke orker mer og må skifte (eller slutte på NTNU).

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Jeg vurderte å skifte studie, men nå har de nesten fanget meg. Viss ikke blir arbeidet jeg gjør i sommerferien bortkastet, bare noe jeg må gjøre for å få penger av lånekassen.

Her gjelder det å se det positive i situasjonen. Pensum i faget er ikke enormt, så meg grei jobbing i sommer, så bør du kunne naile konten. Og dersom du går i førsteklasse kyb du også, så er det kretsanalyse til høsten igjen, som du vil stille bedre rustet til enn oss andre som har latt kretsferdighetene gå litt i glemmeboken =)

Cheer up!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv satt jeg som et spørsmålstegn i de to første forelesningene, og har derfor ikke møtt opp på resten. Nå skal det sies at jeg sjeldent får mye utbytte av forelesninger generelt. Liker bedre å lese på egenhånd, evt jobbe sammen med andre.

Har du java? For det vi har hatt no i c++ er temmelig likt python. Noen { og ; og definering av variabler så er man nesten imål.

Bedre å bytte studie om du er misfornøyd, for å slippe å slite seg gjennom størstedelen av tiden din på NTNU på et studie du ikke liker. (aner ikke når kretsteknikk er, 2 klasse?) Da skal du slite med å få gode karakterer. Kjenner folk som har byttet, og har byttet studie selv - jeg angrer ikke. Bedre å trives. Du får penger fra lånekassen sålenge du ikke er >60stp bak. Venter du lengre med å skifte blir det bare værre den dagen du ikke orker mer og må skifte (eller slutte på NTNU).

Missfornøyd og missfornøyd.. Jeg vet ikke helt. Lurer på om det er i meste laget med matte i kyb og vurderer økonomi, f.eks siv.øk, i stedet. Jeg tenker på lån omgjort til stipend. Jeg taper ganske mye på å ikke stå i faget. Går i andre klasse. Tror jeg skal klare det greit om jeg får styr på arbeidsvanene mine. Første halvår var katastrofe.

Her gjelder det å se det positive i situasjonen. Pensum i faget er ikke enormt, så meg grei jobbing i sommer, så bør du kunne naile konten. Og dersom du går i førsteklasse kyb du også, så er det kretsanalyse til høsten igjen, som du vil stille bedre rustet til enn oss andre som har latt kretsferdighetene gå litt i glemmeboken =)

Cheer up!

Takk for oppmuntring :) Ja, er nok bra å få repetert stoffet før kretsanalyse.

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar

Har du java? For det vi har hatt no i c++ er temmelig likt python. Noen { og ; og definering av variabler så er man nesten imål.

Jeg har java, ja. Det prosedyreorienterte går greit nok, men det er som sagt vanskelig å lære seg objektorientert programmering i et helt nytt språk. Derfor var det i hvert fall for meg fordelaktig å først få en liten innføring i konseptet i python.

Lenke til kommentar

Den beste invisteringen du kan gjøre er å invistere i deg selv, så ikke bekymre deg over lån og stipend. Om du ikke trives, så er det bedre å bytte først som sist. :)

Jeg går selv kyb, og kjenner meg igjen i det du sier, dårlige arbeidsvaner osv. Skulle egentlig gått 2.klasse, men etter et katastrofalt 1. år valgte jeg å ta opp fag, i stedet for å fylle på med nye. Har brutalt lært at gode karakterer er ingen selvfølge!

Lenke til kommentar

Utnytt mulighetene du har til å velge fag og du kan allerede nå snu litt om på hva du gjør.

Om ikke annet, plukk halv-interessante fyllfag som du kan komme deg igjennom. Det skader ikke å ha litt å gå på i forhold til lånekassen. Trivsel er viktig, og det hjelper mye på trivselen å vite at man har en buffer å ta av.

Se hva den andre siden har å tilby. Kanskje kan et rolig semester med noen dragvollemner være noe for deg?

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at det er noe forskjell mellom "Hello World" i c++ og java:

c++

#include <iostream>
using namespace std; //Ok, denne kan være litt forvirrende
                     // Og ja, jeg vet at det ikke er en veldig god idé å gjøre dette. 
int main(){
    cout << "Hello, World!" << endl;
}

java:

public class Foo{
    public static void main(String[] args){
        System.out.println("Hello, World!");
    }
}

Class? Public? static? String[] ? ommmggg..

Er man forbi dette, så blir jo mye av syntaksen ganske lik. Men jeg har inntrykk av at det nettopp er ting som dette som gjør Java veldig forvirrende i starten for folk som bare har vært borte i Python.

Har forståelse for at det er seigt i starten, spesielt når foreleseren ikke har sagt noe særlig om syntaks. Men man kommer jo langt med boka og et par youtube videoer.

Endret av Martin HaTh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...