Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i det meste du skriver, men akkurat denne er det legitimt å klage over. Forelesningene definerer ikke pensum, men eventuelle forelesningsfoiler kan gjøre det. Jeg vet om tilfeller hvor foreleser tar opp et emne som han eller hun er verdensledende på i én enkelt forelesning uten at det finnes bøker eller forelesningsnotater som tar for seg temaet, og så gir det på eksamen. Og ja, på noen litt mindre populære studieretninger er det enkelte tema som kun er kjent gjennom interne dokumenter i industrien og "på folkemunne" blant de som forsker på temaet. Det skal være mulig å lære seg hele pensum selv om man går glipp av en forelesning.

Jeg er enig i at det er ideelt at man skal kunne lære seg alt i pensum uten å gå i forelesningene, men så vidt jeg vet finnes det ingen regler om at alt i pensum må finnes i skriftlig form -- rett meg om jeg tar feil. Og da er det ikke så mye å hente på å klage på saken utenom at man kanskje får foreleser til å skrive det ned et sted neste gang faget går.

Lenke til kommentar

Det er ganske vanlig å sette opp forelesningene som pensum i et fag. Går du glipp av en forelesning er det ikke verre enn å finne noen som kan gi deg forelesningsnotater.

edit: Og hvis man bygger eksamensforberedelsene på at eksamen skal være nøyaktig den samme hvert eneste år kan man ærlig talt skylde på seg selv.

Endret av Frexxia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå henger jeg ikke helt med her.

34 GB virker litt sært, så jeg tenkte at det var en av: systemet er tregt/kjører en gang per dag, grensen er satt til 34, eller det er ingen egentlig grense, IT-avdelingen vilkårlig blokkerer de som er på toppen av listen nå og da.

Lenke til kommentar

34 GB virker litt sært, så jeg tenkte at det var en av: systemet er tregt/kjører en gang per dag, grensen er satt til 34, eller det er ingen egentlig grense, IT-avdelingen vilkårlig blokkerer de som er på toppen av listen nå og da.

Ah, sånn ja, det er også mulig jeg brukte f.eks 35 GB(om alt blir inkludert) den dagen, eller at det er 40GB i løpet av to dager som er den egentlige grensen. Men jeg trodde jeg brukte mer enn 40 GB i løpet av de to dagene.

Utestengelsen skjedde på kvelden(~22), så det er også litt rart om de gjør sånt manuelt arbeid da.

Lenke til kommentar

Ny Ex.phil-variant (EXPH0004) med etikk i fokus, men ingen oppgaver direkte relatert til etikk.. Er det noen her som vet om det er mulig å finne vurderingskritier for emnene? Altså noe litt mer spesifikt enn bare å lese hele pensum uten noen baktanke om hva som vektlegges.

Hvordan er den lineære modellen ikke etikk?

Se uansett http://www.ntnu.no/studier/emner/EXPH0004/2013

Utestengelsen skjedde på kvelden(~22), så det er også litt rart om de gjør sånt manuelt arbeid da.

Nei det var nok bare en veldig drøy gjetning.

Endret av Yokoya
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er den lineære modellen ikke etikk?

Se uansett http://www.ntnu.no/studier/emner/EXPH0004/2013

Joda, du har rett angående den lineære modellen. Jeg har bare et inntrykk av at det var en del som håpet på en 'case-oppgave', jeg burde ha trukket et skille.

Der ja. Takk. (Linken)

EDIT: Kan en ta opp høstfagene tidlig på nyåret, eller tas alt opp mot sommeren?

Endret av Crumpler
Lenke til kommentar

Når ble førsteklassinger så jævla kravstore? Har lest gjennom store mengder eksamenstilbakemeldinger nå, og svært mange av dem for meg til å riste på hodet. Noen faguavhengige visdomsord til dere nye, som kan hjelpe dere med å komme dere gjennom 5 år på Gløshaugen:

1. NTNU skylder deg ikke en god karakter på eksamen
  2. NTNU skylder deg ikke en eksamen som ligner på tidligere eksamener
  3. NTNU skylder deg ikke en eksamen som er like lett som tidligere eksamener
  4. At du fikk gode karakterer på videregående betyr ikke at du kommer til å få gode karakterer på universitetet
  5. Det er helt uproblematisk at en deloppgave teller 15% av eksamen
  6. At dere tror dere aldri får bruk for faget igjen betyr ikke at dere har krav på god karakter
  7. At dere går i 4. klasse og har prøvd å ta faget flere ganger betyr ikke at dere har krav på en enkel eksamen
  8. At dere føler at dere "ikke fikk vist hva dere kunne" på eksamen fordi den var for lang betyr antakelig at dere kunne faget dårligere enn dere trodde på forhånd
  9. At dere har jobbet mye med et fag betyr ikke at dere fortjener god karakter på eksamen
  10. Selv om det er ideelt at det er få/ingen skrivefeil på eksamen kan dere ikke kreve å få ta eksamen på nytt på grunn av noen få skrivefeil
  11. Når er helt ny på haugen og har tatt 0-2 eksamener tidligere bør du holde deg unna å snakke om hvordan eksamen "bør" være
  12. For å få toppkarakter på eksamen kan det kreves at du skal kunne stort sett hele pensum. Å klage på at noe som kun ble nevnt i forelesning (eller omvendt, kun i boken) ble spurt om på eksamen er helt bak mål
  13. At eksamen fokuserer på en helt sentral del av pensum som dere kommer til å få bruk for senere er det ingenting galt ved
  14. At eksamen er vanskeligere/lettere enn tidligere blir tatt hensyn til av sensorene. Karakterene i store fag blir generelt normalfordelt rundt C uansett
  15. Noen kommer til å få A, og noen kommer til å få E. At du havner i den siste gruppen gir deg ikke rett til å kreve ny eksamen.

Amen, brother.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...