Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Søker stipend nå, men har ellers ikke fått noen mail om studweb, semesteravgift eller hva som nå enn må ordnes når man begynner på studiet. Førstegangsstudent, så litt uviten om slikt. Går utifra at det meste kan ordnes i de neste par ukene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søker stipend nå, men har ellers ikke fått noen mail om studweb, semesteravgift eller hva som nå enn må ordnes når man begynner på studiet. Førstegangsstudent, så litt uviten om slikt. Går utifra at det meste kan ordnes i de neste par ukene?

Som nevnt oppover i tråden kan du bruke fødselsnummer og "Send PIN-kode med e-post" for å logge inn på studweb og ordne slike ting allerede nå :)

Hvor viktig er det forresten å ha siste utgave av læreboken? Ser den vi skal ha til TMA4100 ble utgitt Januar i år, så regner med at det kan bli vanskelig å få tak i den brukt.

Lenke til kommentar

Legger til litt mer på spørsmål nr. 2.

Dette gjelder vel hovedsakelig for siving. De som f.eks. tar bachelor i ulike realfag har større valgfrihet og vil som regel kunne velge fag allerede i andre, tredje eller fjerde semester.

Ellers kan det nevnes at du bare trenger velge fag for ett semester om gangen. Oppmeldingsfristen for høstsemesteret er 15. september og 15. februar for vårsemesteret. Merk at du må melde deg inn i faget tidligere hvis det er adgangsbegrenset.

Kan også nevne at avmeldingsfristen er 15. november på høsten og 15. april på våren. Kan være greit å vite hvis man finner tidlig ut at man ikke ønsker/kan/trenger ta eksamen i et fag.

Okei, så jeg trenger ikke å legge til noen fag i 3/4 semester nå? For meg er dette et breddeår, så det er ikke lagt til noen emner her.

Lenke til kommentar

Nei, man velger ikke lærebøker selv. Forlagene gir ut nye utgaver av lærebøkene en gang i blant og det er snakk om hvorvidt man bør ha den siste utgaven av læreboka. Noen ganger er det kun minimale forskjeller fra utgave til utgave, mens andre ganger er forskjellene større og det er kjekt å ha den siste utgaven.

Lenke til kommentar

Vel, du MÅ (vanligvis, med mindre det er gitt oppgaver fra boken) ikke bruke boken som er oppgitt som pensum. Det finnes tonnevis av bøker som dekker pensumet i matematikk 1, så det er bare å velge og vrake etter én du liker. Fordelen med å bruke pensumboken er kanskje at det er litt enklere å følge progresjonen i forelesningene.

Lenke til kommentar

Med mindre du har planer om å kopiere oppgaver fra en annens bok må du kjøpe Matte 1-boken. Øvingene i både Matte 1 og Matte 2 (som bruker samme bok) refererer nemlig til boken. Eldre utgaver funker nok heller ikke, siden oppgavenumrene forandres i hver utgave.

Lenke til kommentar

Legger til litt mer på spørsmål nr. 2.

Dette gjelder vel hovedsakelig for siving. De som f.eks. tar bachelor i ulike realfag har større valgfrihet og vil som regel kunne velge fag allerede i andre, tredje eller fjerde semester.

Ellers kan det nevnes at du bare trenger velge fag for ett semester om gangen. Oppmeldingsfristen for høstsemesteret er 15. september og 15. februar for vårsemesteret. Merk at du må melde deg inn i faget tidligere hvis det er adgangsbegrenset.

Kan også nevne at avmeldingsfristen er 15. november på høsten og 15. april på våren. Kan være greit å vite hvis man finner tidlig ut at man ikke ønsker/kan/trenger ta eksamen i et fag.

Jeg fant igjen det ene faget jeg skulle ta når jeg søkte det opp. Har dermed riktige fag for denne høsten.

Kan jeg bare lagre da? Går det an å gå inn og endre senere?

Jeg er jo ikke klar for å velge valgfrie emner og perspektivemner for flere år frem i tid, selv om utdanningsplanen går helt frem til jeg er ferdig. Blir utdanningsplanen allikevel godkjent, selv om det står mange tomme ruter?

Lenke til kommentar

Jeg fant igjen det ene faget jeg skulle ta når jeg søkte det opp. Har dermed riktige fag for denne høsten.

Kan jeg bare lagre da? Går det an å gå inn og endre senere?

Jeg er jo ikke klar for å velge valgfrie emner og perspektivemner for flere år frem i tid, selv om utdanningsplanen går helt frem til jeg er ferdig. Blir utdanningsplanen allikevel godkjent, selv om det står mange tomme ruter?

Er bare å lagre, ja du kan gå inn og endre senere. Den blir godkjent selv om du ikke har et eneste fag på hele planen.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan studentene pleier å være fordelt på de forskjellige hovedprofilene på datateknikk? Noen hovedprofiler som er mye mer populære enn andre? Bare lurer.

Jeg byttet profil nå nylig. Fikk beskjed om at jeg fritt kunne bytte til alle profiler unntatt intelligente systemer, da den var veldig full. For å bytte til intelligente systemer måtte jeg prate med de ansvarlige og de måtte godkjenne.

Så enten har den færre plasser, eller så er den mer populær.

Lenke til kommentar

Bare litt shameless reklame både til førstisser og andre, Realfagskjelleren har semesterstart denne fredagen!

https://www.facebook...53fa38a066aead1

Har fått malt branndøren oransje med logo på, nye benker er bygget og generelt sett er hele kjelleren malt fra topp til tå :p Føler du deg litt ensom som ny student, er det bare å stikke innom =)

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...