Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Foreleseren sa det i begynnelsen av semesterets forelesninger. Du trenger 40 poeng for å få ståkarakter i faget, uansett hvor de kommer fra. Du trenger ikke gjøre øvinger hvis du får 40 poeng på eksamen og du trenger ikke gjøre eksamen hvis du får 40 poeng på øvingene! Selv om jeg antar at du må møte opp?

Men fikk NOEN 40 poeng på øvingene?

Lenke til kommentar

Det meste står i et dokument på fagsidene på its learning. Klipp og lim for de late:

Eksamensinformasjon for TIØ4258 Teknologiledelse

Eksamen:

Eksamenssettet er en multiple‐choice eksamen og avholdes 24.05.2013. Den vil ha 30 spørsmål,

hvert av dem med fire svaralternativer hvorav ett og bare ett er korrekt. 20 av spørsmålene vil være

fra økonomipensumet, de siste 10 vil komme fra innledningen eller entreprenørskaps‐ og

organisasjonsdelene. Det gis 2 poeng for hvert riktig svar, og 0 poeng for hvert feil svar. Eksamen har

hjelpemiddelkode D, det vil si at ingen trykte og skrevne hjelpemidler er tillatt, og kun bestemt, enkel

kalkulator er tillatt. Tentativ fasit for eksamen vil bli lagt ut på It’s Learning i løpet av mandag 27/5.

Denne kan senere bli justert hvis det blir oppdaget feil i eksamenssettet som endrer fasiten eller

fører til at en eller flere oppgaver må strykes. Sjekk derfor en gang til rett før sensuren faller for å se

om det er noen endringer.

Sluttkarakter og klagemuligheter:

Sluttkarakteren beregnes ut fra totalt antall oppnådde poeng. Poengsummene for øvingene har dere

fått oppgitt. Dere kan få inntil 20 poeng for hver av de to øvingene. Dere kan få inntil 60 poeng for

eksamen, 2 poeng for hvert riktig svar. Vi legger sammen antall poeng fra øvingene og fra eksamen

og gir bokstavkarakter etter følgende skala:

90+ = A

80‐89 = B

60‐79 = C

50‐59 = D

40‐49 = E

39‐ = F (stryk)

Dere kan IKKE klage på enkeltdeler. En klage er individuell og gjelder sluttkarakteren. Klagekomiteen

vil da få se både eksamen og øvingsbesvarelsene, og gir ny karakter på grunnlag av alle tre delene.

Gjentak:

De som ikke får bestått karakter og/eller har gyldig fravær til eksamen kan ta kontinuasjonseksamen i

august. Øvingspoengene gjelder til og med kontinuasjonseksamen, deretter må øvingsopplegget

gjennomføres på nytt. Ved frivillig gjentak må hele øvingsopplegget uansett gjøres på nytt.

Pensum:

Hele boken er pensum. Ut ifra fagplanen kan dere se hvilke sider som er relevant for de ulike

temaene.

Lenke til kommentar

Er glad jeg "tok" :mrgreen: TekLed i desember, og bare fikk øvingsopplegget som karakter. Selvfølgelig hadde jeg som andre tilbud om eksamen i februar, men jeg bare gadd ikke.

Så da bare ble det C..

TekLed er IØTs versjon av Exphil. Alle *må* igjennom. Og det er det faget IØT bryr seg minst om.

Bedriftssimulatoren i høst f.eks, var så bedriten at jeg hadde hodepine ut dagen etter å ha vært der.

Endret av Callipus
Lenke til kommentar

For dere som har tatt faget Medisin for ikke-medisinere: Lar det seg gjøre å lese til bestått i dette faget på to dager? Jeg kommer bare til å ha to dager på meg til lesing, og boka er jo ganske tettskreven. Holder det erfaringsmessig å skumme igjennom?

Lenke til kommentar

For dere som har tatt faget Medisin for ikke-medisinere: Lar det seg gjøre å lese til bestått i dette faget på to dager? Jeg kommer bare til å ha to dager på meg til lesing, og boka er jo ganske tettskreven. Holder det erfaringsmessig å skumme igjennom?

http://trygveandre.net/mfel1010

http://www.pvv.ntnu.no/~andreer/mfel1010/ (oppdatert quiz, slik jeg har forstått det)

https://wiki.online.ntnu.no/projects/18/wiki/MFEL1010

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilke sivilingeniørretninger på NTNU er de mest mattetunge, sett bort fra Fysikk og Matematikk?

Så vidt jeg vet er det ingen av sivilingeniørstudiene utenom fysmat som tar flere mattefag enn Matte 1-4 (og Statistikk) -- med unntak av Datateknikk som tar Diskret matematikk (et ganske trivielt fag) men til gjengjeld ikke har Matte 2. Uten at jeg kan bevise det vil jeg tro at studiene som bruker ikke-triviell matte i størst grad i de andre fagene er Elektronikk, Kybernetikk og Nanoteknologi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det ingen av sivilingeniørstudiene utenom fysmat som tar flere mattefag enn Matte 1-4 (og Statistikk) -- med unntak av Datateknikk som tar Diskret matematikk (et ganske trivielt fag) men til gjengjeld ikke har Matte 2. Uten at jeg kan bevise det vil jeg tro at studiene som bruker ikke-triviell matte i størst grad i de andre fagene er Elektronikk, Kybernetikk og Nanoteknologi.

Okei, takk for svar :) Jeg har foreløpig fysmat på førstevalg, og om det er det jeg skal gå så står det mellom industriell matematikk og teknisk fysikk..

Du går fysmat industriell matematikk, ikke sant? Regner dere mye for hånd, eller er det mest på data og slik?

Lenke til kommentar

Ja, det gjør jeg. Vi jobber mye både med matematisk simulering og numeriske beregninger på datamaskin, samt bevis og "symbolmanipulering" for hånd (vil ikke kalle det vi gjør "regning"). Etter hvert kan man spesialisere seg og gjøre stort sett det man vil.

Lenke til kommentar

Prøver igjen; hvor er det vanligvis enklest (og billigst) å få tak i en av de godkjente kalkulatorene Citizen SR-270X eller evt Hewlett Packard HP-30S ? Takker for svar!

Heng opp en lapp, sikkert noen som vil kvitte seg med rasket. Ellers, så koster Citizen 300 kr, og mtp på at den kan vare hele studietiden din kan jeg ikke tenke meg at det er på kalkulator man gjør den største innsparingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke sivilingeniørretninger på NTNU er de mest mattetunge, sett bort fra Fysikk og Matematikk?

Hei!

Jeg går Ingeniørvitenskap og IKT, med fordypning i Konstrusjonsteknikk.

Her har vi matte 1-4, diskret matte, statistikk som grunnmattefagene. Hvis du velger Konstruksjonsteknikk, vil du kunne velge fag som mekanikk 1/2/3, dynamikk, Elementmetoden, Materialmekanikk, Ikkelineær elementanalyse osvosv. Dette tilhører fordypningen beregningsmekanikk.

I tillegg ved å gå I&IKT har du algdat og mulighet til å velge numerisk matematikk osv.

Jeg vil ikke si at de fagene MÅ være super-mattetunge, men hvis man velger å sette seg godt inn i teorien i fagene er de veldig matematiske, spesielt elementmetoden og dynamikk. Jeg (snart 5. klasse) har fortsatt 3 fag i halvåret som jeg kun bruker matte i, og ikke "skriving".

Ellers vil jeg tro, som andre sier, at elektronikk og kyb inneholder mye matte. Ellers er det nok fysmat som inneholder flest "rene" mattefag.

Lenke til kommentar

De fleste linjer kan inneholde større mengder mattefag så vidt jeg kan se. Selv gikk jeg Produktutvikling og produksjon (Maskin) med fordypning i energi- og prosess- og strømningsteknikk. Der hadde jeg fag om blant annet viskøse strømninger, turbulens og aerodynamikk, som alle inneholder en god del bruk av matte.

Vi lærte dog ikke så mye nytt innen matematikken i de fagene, det var i større grad foredling av pensum i mattefagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...