Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Forrige uke gjorde jeg en laboppgave som involverte simulering av signal-to-noise ratio i MATLAB. Laptopen min (ny) knelte når jeg prøvde å kjøre 1 mill simuleringer per måling. Kjøretiden ble så lang at jeg ikke gadd vente lenger.

Så du kjørte igjennom samme kodesnutt 1 million ganger per måling? I så fall på tide at du lærer deg begrensningene til Matlab og hvordan man bruker det effektivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hæ? Hahahaah, seriøst?

Sorry, jeg hadde en feil der - MATLAB har ikke en server. Det har derimot sendmail innebygd. Jeg ser for så vidt nytten i det, kommer sikkert til å bruke det en gang selv. Men, sjekk ut funksjonen web. Mozilla 5.0 følger med.

Lenke til kommentar

Så du kjørte igjennom samme kodesnutt 1 million ganger per måling? I så fall på tide at du lærer deg begrensningene til Matlab og hvordan man bruker det effektivt.

Skal man simulere prob of error av signal-to-noise ratio, så skal man egentlig kjøre 10^8 ++ simuleringer, men det er umulig uten NASA-pc, ergo jeg prøvde 1 mill for å se hva som skjedde. Ga meg på 200k som tok 2 minutter.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Skal man simulere prob of error av signal-to-noise ratio, så skal man egentlig kjøre 10^8 ++ simuleringer, men det er umulig uten NASA-pc, ergo jeg prøvde 1 mill for å se hva som skjedde. Ga meg på 200k som tok 2 minutter.

Blir nesten nysgjerrig på hva slags kode du kjører. Lite tro på at man trenger noe "NASA-PC" for å kjøre den type simuleringer. Da hadde laptopen min tatt pause når jeg dytter vektorer av lengde 1e8 inn i nokså simple kodesnutter med f.eks adaptive filtre, men det gjør den altså ikke. Vill gjetting; tipper du har mye å hente på Matlab-kodingen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blir nesten nysgjerrig på hva slags kode du kjører. Lite tro på at man trenger noe "NASA-PC" for å kjøre den type simuleringer. Da hadde laptopen min tatt pause når jeg dytter vektorer av lengde 1e8 inn i nokså simple kodesnutter med f.eks adaptive filtre, men det gjør den altså ikke. Vill gjetting; tipper du har mye å hente på Matlab-kodingen din.

Det er en kode lage av en lærer/doktor på mitt universitet, som vi alle ble gitt for å kunne løse en laboppgave. Han er også klar over at MATLAB ikke er designet for den oppgaven - ting tar åresvis, men samtidig passer den best til måten labben er lagt opp på.

Tror vi har gått nok OT nå. ;)

(se vedlegg om du skulle være nysgjerrig)

EE20017_CP1.zip

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Tror du kunne fått koden til å kjøre vesentlig raskere hvis den var vektorisert.

Hva slags maskin er det du kjørte på? Min bruker 1.19 s på 200k. Så godt som all tiden (99%+) brukes på kall til gngauss.

edit: Siden jeg er meget snill

vektorisert.zip

Denne bruker under 6 sekunder på 100 millioner på min maskin. Jeg kan ikke garantere for riktigheten, men det virket som om den ga samme svar som før.

Ja, MATLAB er tregere enn f.eks C++, men forskjellen er ikke så stor som folk tror. Hovedproblemet er at folk bruker det feil.

edit2: Jeg ser nå at du sikkert snakket om kjøretiden på cp1. Det går an å vektorisere denne også, men det overlater jeg til deg. Mesteparten av forbedringen var uansett i å fikse "simulate_errors".

Endret av Frexxia
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, MATLAB er tregere enn f.eks C++, men forskjellen er ikke så stor som folk tror. Hovedproblemet er at folk bruker det feil.

Spot on.

Hvis Matlab-koden er treig så er det på tide å ta opp Matte3 (eller lignende fag).

Endret av drgz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

edit2: Jeg ser nå at du sikkert snakket om kjøretiden på cp1. Det går an å vektorisere denne også, men det overlater jeg til deg. Mesteparten av forbedringen var uansett i å fikse "simulate_errors".

Ytelsen var irrelevant for den koden. Det var bare for å få ut noen tall. Det var ikke en MATLAB-oppgave.

Lenke til kommentar

Ytelsen var irrelevant for den koden. Det var bare for å få ut noen tall. Det var ikke en MATLAB-oppgave.

Lærdommen blir at man aldri må referere til eget arbeid på denne tråden - da det alltid eksisterer en besserwisser som knuser deg tvert :p

• Liker 7
Lenke til kommentar

Lærdommen blir at man aldri må referere til eget arbeid på denne tråden - da det alltid eksisterer en besserwisser som knuser deg tvert :p

Som nevnt tidligere er dette script som vi ble tildelt av læreren vår i et digitalkommunikasjonsfag jeg har, men det er det vel ingen som leste. ;)

Suma-sumarium: Nei, du trenger ikke hårete laptop for å kjøre MATLAB.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere er dette script som vi ble tildelt av læreren vår i et digitalkommunikasjonsfag jeg har, men det er det vel ingen som leste. ;)

Suma-sumarium: Nei, du trenger ikke hårete laptop for å kjøre MATLAB.

Selv ikke lærere lever trygt ^^

• Liker 2
Lenke til kommentar

Selv ikke lærere lever trygt ^^

Skjønner hva du mener nå.

Hvordan er det irrelevant for koden? Du klagde på at det tok så lang tid at det ikke var mulig å kjøre den.

Tok akkurat passe tid for å få ut den grafen jeg trengte for å kunne levere inn labrapporten. Når du har tonnesvis av andre rapporter som må leveres inn så gir du blanke i om et MATLAB-script bruker vektorer eller ikke. Les .pdf-vedlegget så vil du kanskje skjønne hva formålet var, gitt at går eller har gått elektro/kommunikasjonsingeniør. Der jeg går er det ikke tid til å utvikle egne script for å få ut grafer.

Off-topic hurra.

Lenke til kommentar

Hva foregår egentlig under UKA? Er det bare masse konserter?

Hvor mye penger bruker man vanligvis under den perioden?

Er det "pass" som går over flere dager/arrangementer, eller er det bare enkeltbilletter? Hva pleier i så fall å være pris på dette?

Må passe på at jeg har nok penger til å få med meg det jeg aller helst ønsker, når den tid kommer :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva foregår egentlig under UKA? Er det bare masse konserter?

Hvor mye penger bruker man vanligvis under den perioden?

Er det "pass" som går over flere dager/arrangementer, eller er det bare enkeltbilletter? Hva pleier i så fall å være pris på dette?

Må passe på at jeg har nok penger til å få med meg det jeg aller helst ønsker, når den tid kommer :)

Wow, det er så interresant å snakke om pc specs og matlab kode. Til deg over - http://lmgtfy.com/?q=uka+2011

Link nummer to.

Jeg har selvfølgelig vært inne på hjemmesiden til UKA. Og der fant jeg ut at det vil komme noen artister og være en oktoberfest. Synes ikke det sto så veldig mye informasjon der enda, om verken hva som skjer, hvor mye som skjer, og billettpriser.

Men lurer mest på det med pengebruken egentlig..

Er så kjedelig om det kommer flere artister jeg virkelig vil se, også har jeg ikke satt av nok penger.

Lenke til kommentar

Men lurer mest på det med pengebruken egentlig..

Er så kjedelig om det kommer flere artister jeg virkelig vil se, også har jeg ikke satt av nok penger.

Det er nesten en måned med festing og konserter. Du kan bruke så mye penger du bare vil. De dyreste artistene er skikkelig dyre, Jay-Z kostet 700. De billigste er gratis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...