Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

^ Har ikke gått på ski der selv, men virker som det er veldig bra oppi Bymarka. Går en trikk fra sentrum og opp til Lian, rett ved skiløyper og akebakker :) Sist jeg var der, var trikken stapp full av folk som skulle gå på ski. Var fint oppi der også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper det etter hvert blir samme opplegg som på Samfundet, dvs. at UNINETT leverer direkte uten at det går gjennom NTNU.

Personlig har jeg egentlig ikke så mye imot grensen, har bodd på SiT-studentby i 3 år uten å ha kommet over grensen. Likevel: er du en av dem som seeder dagen lang for å opprettholde en ratio bør du nok finne deg et annet sted å bo.

Lenke til kommentar

Jeg tipper det etter hvert blir samme opplegg som på Samfundet, dvs. at UNINETT leverer direkte uten at det går gjennom NTNU.

Personlig har jeg egentlig ikke så mye imot grensen, har bodd på SiT-studentby i 3 år uten å ha kommet over grensen. Likevel: er du en av dem som seeder dagen lang for å opprettholde en ratio bør du nok finne deg et annet sted å bo.

Hva med streaming? Streamingtjenester streamer jo HD nå, og da går det ikke så lenge før du har gjort et stort innhugg på kvoten

Lenke til kommentar

Én HD-film er kanskje på 4-5 GB. Du må med andre ord se minst 4 filmer på én dag for å komme over kvoten.

Jeg har lurt litt på det der, jeg har ikke brukt Netflix, men har da streama fra en del ulike sider før, og får alltid inntrykk av at selvom kanskje oppløsninga er høy, så er det en god del komprimering inne i bildet. Er det noen som har målt, eller har gode kilder på hvor stor plass/ båndbredde en Netflix-film har?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en måling av hvilke hastigheter (gjennomsnittshastigheter) Netflix leverer gjennom ulike ISPer i USA. Google Fiber leverer 1 Gbit/s på sine linjer, derfor vil jeg tro at Netflix mer eller mindre makser det de kan levere til kunder med Google Fiber. Dette ligger på 3,35 Mbit/s. Du har helt rett i at det er komprimering i bildet i alle fall.

Wiki sier at de streamer med en bitrate mellom 2600 og 3800 kbit/s. Netflix har og noe som heter Super HD, og der er bitraten visstnok 5800 kbit/s, men det kan jeg ikke finne kilder på.

Edit: For øvrig går det ann å velge mellom forskjellige kvaliteter det streames med. Dette er tiltenkt folk som har data caps på linjen. Da kan man velge low, medium og good quality, og Netflix oppgir at disse bruker henholdsvis opp til 0,3 GB per time, opp til 0,7 GB per time og opp til 1 GB per time (2,3GB per time for HD.)

https://movies.netflix.com/HdToggle

Endret av Blodappelsin
Lenke til kommentar

Du skal se litt over åtte timer og førti minutter med film.

Klart den 20gb grensa ble satt opp fra 10 for noen år siden, man så rett og slett at mengden data en vanlig person laster ned har gått veldig opp de siste åra. Spør du meg burde den heller vært rundt 30-50gb. Enten får de sette opp den grensa eller så får de gi folk mulighet til å betale for nette sitt og velge sånt selv.

Nå hører det kanskje med at den linja er fantastisk bra og utrolig tykk. Jeg savner ikke grensa, men jeg savner linja. Der jeg bor nå har vi betydelig dårligere og dyrere nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...