Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

200 gram kyllingkjøttdeig

Aaaah. Trenger hvertfall 400g, om jeg sper det ut med bønner, løk, paprika, etc. + det meste du kan tenke deg å putte i en tacolefse. Og ruccola + isberg koster IKKE 5 kr :p

Edit: Har du bare en spiseskje kjøtt i hvert shell da eller? :p

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar

Hvordan i all verden klarer du å klare deg på 70 kr/dag til mat? veier du 43.8 kg?

 

Lolz :p hahaha

 

Altså jeg veier nærmere det dobbelte, og er vel bortimot 1.85.

M.a.o, det går ikke mye i rispuffer fra Kiwi, nudler, småkaker, eller annen type metroseksuell mat hos meg.

 

 

Men fra spøk til ak-47/revolver, så baserte jeg meg på bortimot det Matsemann nevnte. God planlegging og mye budsjett-disiplin. Problemet er at man etterhvert blir møkk lei den type mat, og ikke ha muligheten til å "skeie ut". Så 70kr/dag klarte jeg kun i perioder av gangen, typisk i de månedene jeg har ikke så mye å rutte med.

 

Det aller beste tipset jeg kan git til alle er å kjøpe mye mindre "småmat" hos SiT, kiosker, butikker etc..., pluss å IKKE handle hos bunnpris og Ica, men heller Rema, kiwi, og kanskje rimi. Forøvrig mener jeg også at bunnpris-kjeden kan å ta seg betalt - prisene deres er et ran, spes mt.p de 30+ tusen studentene i byen. Én greie koster 20kr hos Rema, samme greia koster 30kr hos bunnpris - noe som jeg mener er gjennomgående på mange varer. Ikke at jeg har noe kilder på det, men jeg tipper Bunnpris generelt går med solide overskudd.

Lenke til kommentar

Aaaah. Trenger hvertfall 400g, om jeg sper det ut med bønner, løk, paprika, etc. + det meste du kan tenke deg å putte i en tacolefse. Og ruccola + isberg koster IKKE 5 kr :p

Edit: Har du bare en spiseskje kjøtt i hvert shell da eller? :p

 

Bare blander alt jeg. Men som sagt jeg spiser ofte for mer, og kan godt spise 400 gram kjøtt og da blir det fortsatt under 40 kroner. Spiser ikke ruccula, men isberghode koster 10-20 kroner avhengig av sesong og det er nok til flere middager.

Lenke til kommentar

Bare blander alt jeg. Men som sagt jeg spiser ofte for mer, og kan godt spise 400 gram kjøtt og da blir det fortsatt under 40 kroner. Spiser ikke ruccula, men isberghode koster 10-20 kroner avhengig av sesong og det er nok til flere middager.

Mulig du er mer representativ for den generelle person, siden jeg ligger på ish 500g laks/kylling pr. middag :p

Lenke til kommentar

Kjøper du billig pizza fra feks Coop kan du få tre pizzaer for hundre kroner. Nok mat i massevis og litt til.

De hadde også en periode på Rema før jul der du kunne få to vanlige grandiser for omlag 40kr. Men jeg bare gadd ikke å bry meg...

 

Problemet er at det er tvilsomt hvor mye næring du får i deg, heller mer magefyll enn næring. Og så syns jeg produsenten lager "pizzaen" kvalmende billig, ift norsk prisnivå og de mange alternativene du har til grandiosa.

 

(...) Jeg vet ikke hva dere mener, men inntrykket mitt er at færre og færre studenter per d.d har en "grandis-diett". Dét er forbeholdt dem som fremdeles ikke evner å lage egen mat, to-tre år etter at de flyttet ut fra gutterommet.

Endret av Callipus
Lenke til kommentar

I fare for å virke som en slapp student, men er det vanlig å nærmest slutte å gå i forelesning? Selv går jeg bare i første klasse, men synes utbyttet av enkelte forelesninger er lik 0. Per d.d går jeg i 1/4 emner. Hvordan er trenden etterhvert som man kommer høyere opp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du kommer til tredjeåret vil jeg anslå at ca. 40% av klassen går i forelesning. Det betyr ikke at du nødvendigvis trenger å slutte å gå i forelesning, men i løpet av de to første årene lærer du hvorvidt du er en av de som får stort utbytte av forelesning eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går ikke i forelesninger heller, og går 1. året data. Jeg er synshemmet og klarer ikke å se tavla, og ingen av foreleserne jeg hadde var villig til å gi meg notater på forhånd eller noe slikt, så jeg bare bestemte meg for å slutte å gå i forelesning, siden det er vanskelig å bare høre på matematikk for eksempel, uten å se noe :p

 

Nå føler jeg at å ikke gå i noen forelesninger har blitt en ulempe, fordi selv om det finnes masse bra ressurser online etc, så føler jeg at de som går i forelesninger likevel har en liten fordel i forhold til meg. Kanskje dette skyldes andre grunner som jeg ikke vet om, men uansett føler jeg at hvis jeg kunne se forelesningene og være mer på NTNU at jeg ville følt en bedre tilknytting til stoffet.

 

Uansett så fikk jeg ok resultat ved å ikke gå i forelesning, men føler jeg kanskje kunne gjort det mye bedre ved å gå, egentlig. (Dessuten, hvis jeg går så slipper jeg å tulle med at "jeg har sett på TV og sånt" når noen spør meg hvor jeg har vært de siste 2 mnd. :p)

 

Jeg skal nå få et kamera som kan filme tavlen, og forstørre teksten og vise den på datamaskin, jeg er litt bekymret for dette, fordi hvis jeg får et så dyrt hjelpemiddel så er jeg på en måte pålagt å bruke det også, og da kan jeg ikke trekke meg fra å gå i forelesninger hvis jeg ser at de ikke er noe bra likevel :p Så kanskje jeg ender opp med å sabotere for meg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan noen folk elendige skal være så elendige til å sette opp matbudsjett... Bruker 1750 i mnd til mat, er 85 kg tung, trener 4 ganger i uka og spiser ikke noe ferdigmat eller billig dritt. Det første en bør gjøre for å kutte ned på utgiftene er å slutte å spise den overprisede maten på sit kantinene. For de som ligger på 400g - 500 g kjøtt/fisk pr middag, så bør dere kanskje utforske en ny matvaregruppe som kalles "grønnsaker". Anbefales! Litt poteter, gullerøtter og en god saus så skal dere se at dere trenger 100-200 g mindre kjøtt.

 

^Du over som er synshemmet, du vet det ligger video ute av forelesningen i de fleste mattefagene? Bare møt opp i forelesning, sett på videoen fra det temaet å se med headsett. Problem solved. Forøvrig har vel NTNU plikt til å legge til rette for folk med ulike hemninger, så du har kanskje ikke tatt kontakt med rette instanser?

Endret av danba
Lenke til kommentar

Jeg er sjefen når det kommer til mat-shopping. Klarer meg lett på 50 NOK om dagen på mat hvis jeg må.

 

Hemmelighetene er egentlig å veksle på hvor man handler fra dag til dag (jeg bor i nærheten av flere butikker, så det er enkelt for meg), samt kjøpe de billigste produktene sålenge de ikke inneholder palmeolje etc.

 

Noen tips:

 

1) Å billighandle på Rema. De har kjøttdeig til 25kr/400g, pasta til 3.5kr/500g, billige grønnsaker og frukt osv. Rema har for eksempel alt du trenger til å lage en sunn, hjemmelaget kjele med pastasaus til 30kr. Dette kan holde i flere dager hvis tidene er trange, men smaker likevel supergodt.

 

2) Kjøpe brøddealen/middagsdealene på coop-prix (hvis det finnes en nær deg). Jeg husker fortsatt da det var 35kr totalt for taco tortillas + kjøttdeig.

 

3) Prøve å utnytte tilbudene i bunnpris og andre butikker. For eksempel koster det nå 24kr for en grandis på søndager i bunnpris. I så tilfelle kan man likesågodt kjøpe 5 av dem om gangen.

 

4) Huske at det finnes mange billigere kilder til proteiner enn kjøtt/fisk. For eksempel havregrøt, melk, egg (du kan få 18 av disse = 1 kg, for kun 40kr på coop prix/rema).

 

5) Storhandl alltid i butikker som Rema, kiwi, eller coop prix.

Endret av Shushi
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...