Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Jeg driver å vurderer å søke på Teknisk Kybernetikk, men er veldig usikker på hvor mye teoretisk realfag jeg må ha? Jeg ble dritlei av alt som heter matte og fysikk på videregående (hadde 2/3MX og 2/3FY)... Ligner det veldig på videregående matte og fysikk?

 

Jeg vurderer også Geofag og petroleumsteknologi, men ser at det også er siv. ing., og dermed også mye realfag? Noen som vet hvordan det er med realfag her?

 

Edit: Og lurer litt på det samme med Marin teknikk.

8203045[/snapback]

Det er mye matematikk/fysikk på alle siv.ing. linjene, så du må nok forvente å jobbe en del med slikt uansett. Geo er regnet for å være litt enklere enn kyb teoretisk sett, men jeg vet om flere som har sluttet på geo også pga. det ble for mye teori.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg har forstått er vel et 3-årig bachelorstudium på hist mye mindre teoretisk med tanke på realfag, sammenlignet med et 5-årig masterstudium på ntnu? Og det som er av realfag på hist er mye mer praktisk rettet, mens de to første årene på ntnu er nesten bare teoretiske realfag?

Lenke til kommentar
Såvidt jeg har forstått er vel et 3-årig bachelorstudium på hist mye mindre teoretisk med tanke på realfag, sammenlignet med et 5-årig masterstudium på ntnu? Og det som er av realfag på hist er mye mer praktisk rettet, mens de to første årene på ntnu er nesten bare teoretiske realfag?

8206253[/snapback]

 

Det kan nok stemme, men så må du også ta i betraktning at det er en grunn til at NTNU er ledende på teknologiutdannelser i Norge. Det er viktig med realfagskompetanse for å virkelig kunne forstå, samt utvikle ny teknologi. Det er også mulig å først ta en bachelor på høyskolen,for så å ta masteren på ntnu.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg har forstått er vel et 3-årig bachelorstudium på hist mye mindre teoretisk med tanke på realfag, sammenlignet med et 5-årig masterstudium på ntnu? Og det som er av realfag på hist er mye mer praktisk rettet, mens de to første årene på ntnu er nesten bare teoretiske realfag?

8206253[/snapback]

Man har fremdeles matte, fysikk og denslags. Jeg går selv data på NTNU og jeg har en kamerat som går data på HiST. Hadde jeg skullet anbefale noe til en som vurderer begge alternativer måtte det bli NTNU.

Lenke til kommentar

Om man ikke skulle få seg jobb etter endt utdanning med en gang, kan det jo være greit å ha en utdanning i et fagfelt hvor endringene ikke går så raskt. Hvilke sivilingeniørutdanninger gjelder dette?, jeg har lest at det ikke er slik i datateknikk og det er jo ganske logisk når vi ser på utviklingen til datamaskinen.

Endret av k1988
Lenke til kommentar

Selv om man får seg en jobb i et fagfelt med rivende utvikling blir man ikke hektet av etter kort tid. Hele poenget med utdanningen er å gi et grunnlag å bygge videre på. Til dels å lære å lære, slik at man lett kan ta til seg ny informasjon. Og på samme grooven, matematikken, fysikken og det grunnleggende i en datamaskin endrer seg ikke over natten. Og det har man jo inngående kunnskap om.

 

Har forresten opplevd å ha pensum på en endelig litteraturliste som ikke var utgitt ved semesterstart, det viser litt hvordan man må henge med i svingene. IEEEs utgivelser er forøvrig stort sett referansemateriale for alt som skjer innen de fleste siv.ing-retninger.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg har forstått er vel et 3-årig bachelorstudium på hist mye mindre teoretisk med tanke på realfag, sammenlignet med et 5-årig masterstudium på ntnu? Og det som er av realfag på hist er mye mer praktisk rettet, mens de to første årene på ntnu er nesten bare teoretiske realfag?

8206253[/snapback]

Det er dette som er forskjellen på høyskole og universitet.

 

På universitetet vektlegges diversitet og bredde, og da må man gå teoretisk til verks.

Siden man har et veldig teoretisk grunnlag er mulighetene veldig mange, og man er ettertraktet i arbeidslivet p.g.a dette.

 

Høyskolen er det stikk motsatte. Her blir man spesialist med spisskompetanse på ett område. Her er det mer praksis, og mindre teori siden man plukker ut det som er direkte relevant.

Ekspertise kan være kjekt å ha om det er etterspurt.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Jeg har en kompis som går dataing. på HiST. Han snakker hele tiden om hvor utrolig mange sære fag de bli prakket på. Akkurat nå sitter han og skriver om fordelene med vindkraft med tanke på miljøet.

 

Og ja, han har bygd LEGO. :--p

Lenke til kommentar
HiST leker bare med Lego.

8207172[/snapback]

Dette vet vi mye om skjønner jeg?

8208760[/snapback]

Legobygginga er et prosjekt de bruker en del tid på i første semester av dataingeniørutdannelsen. Vi begynte med Java til jul, de begynte med java i høst, vi har tatt dem igjen :D
Lenke til kommentar
KjellV: Kom du deg på byggfest i kveld?

8208577[/snapback]

 

Lite byggfest på meg. Visste ikke om den en gang :p

 

Siden jeg begynte seint på bygg og ikke hadde noe nevneverdig med bygg-emner i høst er jeg ikke så godt inne i systemet. Bør kanskje få gjort noe med det? Webmailen min ser jo ut som om jeg går på data fortsatt :p

 

Men du var tydeligvis? Bra greier?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...