Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trondheim har et ganske greit kollektivtilbud i grunnen.

 

Det kan kun en som kommer fra bygdenorge mene. Å ta 40kr for en billett som kun gjelder på bussen, og den ene trikkelinjen som finnes i byen synes jeg ikke bør gå under "ganske greit" (som passer bedre for å beskrive tilbudet i Oslo).

Det er bra at billett kjøpt på bussen koster så mye. Fordi da vil flest mulig kjøpe på forhånd (noe som koster langt mindre). Og vi slipper å stå i evigheter i kø og vente bak somlegjøker som skal betale med femtiøringer og glansbilder.

 

Og det begynner å bli ganske mange steder man kan forhåndskjøpe billett for langt billgere enn det koster å kjøpe på bussen. Man kan kjøpe på mobil, internett og Narvesen/7-Eleven. Og nå er AtB i gang med å montere totalt 120 billettautomater over hele byen. Snart vil det bli vanskelig å ikke kjøpe billett på forhånd.

 

Reiser man noenlunde ofte med buss kjøper man da også periodekort, da er det ikke vanskelig å komme ned i under 10 kr per bussreise. Det er kun dumme folk og folk med manglende økonomisans som faktisk kjøper fysisk på bussen hver gang de reiser.

 

Når man sammenligner med Oslo må huske at Trondheim er mye mindre og er mye mer spredt befolket. Gitt størrelsen og befolkningsmønster har Trondheim et tålelig bra kollektivsystem.

Endret av A-Jay
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg snakker om løsningene, ikke bare mobilapplikasjonen. Så vanvittig mye rot, og problemer med å logge inn på tkort.no om man ikke bruker en spesifikk nettleser...nei, huff. Jeg var på bedpres med FARA, som har laget systemet, og greit nok at de har løsninger som dekker alt - men ingenting henger jo sammen!!

Lenke til kommentar

Hvis man kjøper billetten med appen eller SMS koster den sist jeg sjekket 27 kroner, og det er helt overkommelig.

 

27 kr er tre kroner mindre enn det man betaler i Oslo, og da kan man bruke billetten på tog, trikk, t-bane, buss, og båt (har jeg glemt noe?). Hadde det vært fly og helikopter i Oslo så hadde sikkert det også vært inkludert... Nå er det jo selvsagt ikke behov for alt dette her i Trondheim siden byen er så liten sammenlignet med Oslo, men AtB hadde neppe tatt skade av å justere prisen etter tilbudet deres.

 

Hvis man også bor på en annen rute enn den buss #5 kjører så er det heller ikke sånn at det går busser hele tiden. Nå vet jeg at ting har blitt bedre det siste året, men det skulle jo strengt tatt bare mangle.

Lenke til kommentar

Og vi slipper å stå i evigheter i kø og vente bak somlegjøker som skal betale med femtiøringer og glansbilder.

Hadde de latt folk gå på bussen uten at de måtte vise billett til sjåførens å hadde ikke dette vært et problem... Nå har de jo så vidt begynt med det, men det virker som at sjåfører flest fortsatt forventer at du skal komme fram og verifisere billetten mens de ser på. Steinaldermentalitet.

 

Og det begynner å bli ganske mange steder man kan forhåndskjøpe billett for langt billgere enn det koster å kjøpe på bussen. Man kan kjøpe på mobil, internett og Narvesen/7-Eleven. Og nå er AtB i gang med å montere totalt 120 billettautomater over hele byen. Snart vil det bli vanskelig å ikke kjøpe billett på forhånd.

Ja, og det er bra. Men dette er strengt tatt noe som burde ha vært på plass i 1993, og ikke først i 2014.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Billettprisen er jo proporsjonal med hvor mye det koster å drive bussystemet. Det går jo tross alt ikke med overskudd -- men får derimot massive subsidier fra offentlige myndigheter (som alle steder). Dersom bussene skal bli billigere, må kommunen spytte i penger (med åpenbare konsekvenser). Dersom bussene skal bli billigere og de skal gå oftere må kommunen spytte i enda mer penger. Med tanke på at 27 kr er omtrent standard norsk pris for bussbilletter er kommunen neppe så interessert i å spytte i masse penger for å få den senket. Jeg er enig i at bussystemet kunne vært bedre, men man må ikke ha urealistiske forventninger.

Lenke til kommentar

Bevilgingene til kollektivtrafikk i Trondheim har faktisk blitt økt de siste årene. Men økningene har blitt tatt ut i flere bussavganger og nye direkteruter. Og det synes jeg egentlig er en mer riktig måte å bruke pengene på. Har man månedskort er det allerede billigere å ta buss enn å bruke bil.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig tilbrakt mesteparten av mine 27 år i Oslo, og har levd der med et kollektivsystem som tidvis har vært ekstremt tregt, ekstremt dyrt og ekstremt upålitelig, og for meg var det kjempemessig å komme til Trondheim hvor sjåførene faktisk ville yte service, være behjelpelige og hyggelige, t-kort som stort sett alltid har fungert, i hvert fall for meg, en mobilapp til billett og relativt fornuftige priser sett i sammenheng med andre områder jeg har vært i. Dessuten KAN man bruke t-kort på både buss, trikk, flybuss, tog og båt, og bybilletten gjelder helt til Ler, Malvik eller Børsa.

 

Jeg er adskillig mer fornøyd med AtB enn jeg noen gang har vært med SL, Oslo Sporveier og Ruter sine opplegg, men det er klart det er forbedringspunkter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For å legge til litt rundt denne diskusjonen rundt AtB i Trondheim og priser på enkeltbillett:

 

Vet dere hva? Jeg er faktisk jæsklig glad dem har satt en rimelig høy "straffe"-pris på én enkeltbillett som betales kontant. Det tar så FORDØMT LANG TID for sjåføren å gå igjennom billettsalget - og sitter du der da på bussen og har dårlig tid, ja da er det fordømt irriterende å se folk veksle penger mens sekundene og minuttene går. Veldig lett å få bussen opp mot kvarteret forsinket på det tullet.

 

Jeg hadde sommerjobb i Heimdal i sommer, og i og med det særdeles dårlige busstilbudet, håpet jeg ved hver busstur at det var minst mulig gamle damer eller fastboende tullinger _uten_ T-kort.

Har du dårlig tid, ja da bruker du helst kjappe betalingsløsninger, mobilbillett, app, vanlig T-kort, whatever annet som ikke heter mynter.

 

Selvfølgelig går det an å ta tidligere buss, men her er det jo igjen ofte dårlige avganger på de mindre traffikerte rutene.

 

Derfor du trenger sykkel - god sykkel som student i Barteby(ikke Dragvoll/Kunstakademiet-style-sykkel med étt jævla gir og pedalbrems,samt "kurv")

 

Ellers kan man si at busstilbudet er forsåvidt midt på 3 resten av året. Greie avganger, midt på 3 service - -men enkelte linjer er bussen særdeles uproff og upålitelig på.

DOg - 5eren (som går tilDragvoll & Gløs &igjennom byen) er bra - den er et godt alternativ til en andre trikkerute i Trondh.!)

Endret av Calippus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis man kjøper billetten med appen eller SMS koster den sist jeg sjekket 27 kroner, og det er helt overkommelig.

Nja nja nja kompis. uenig der. Reiste en del med mobilbillett som du sender via sms, denne sommeren, og da var det 33 ,-

Før gikk det i 30,- for et halv år siden før de forandra prisene

Lenke til kommentar

Forelesning kl 8 på dragvoll, når du bor på byåsen? Og du sa du ville begynne å sykle når sa du, 05:00?

Om man skal en tur ned på Samfundet eller byen er det en fin annenløsning. Man får fin fart på veien nedover, og på veien oppover gjør det ikke noe om man svetter litt da man kan dusje når man kommer hjem.

Lenke til kommentar

Kort fortalt ang. kollektivtilbudet i Barteby, jeg ville gitt den en grei C. Mye som er bra, en del som er direkte amatørmessig.

 

Jeg bl.a, reiste mye 8eren ned til byen fra der hvor jeg bodde(før). Bestandig 2-3min FØR avgangstid, eller 5 min etter avgangstid - og startstasjonen var ikke langt unna. Upålitelighet?? :wee: . Verste er når den kommer før avgangstiden, fordi da har du løpt som F til buss-stoppen og lurer på i et kvarter om den kommer snart...

Lenke til kommentar

Når jeg logger inn på appen nå står det at prisen er 24,80. Mulig at SMS er dyrere enn appen, men det virker rart.

Meget mulig. Jeg sender bare vanlig sms fra min avdanka Nokia, der står det 33,-. Nemlig :)

Men nå kjører jeg min hybridsykkel som er rask, og driter i AtB. *thumbs up*

Endret av Calippus
Lenke til kommentar

Når jeg logger inn på appen nå står det at prisen er 24,80. Mulig at SMS er dyrere enn appen, men det virker rart.

Ja, SMS-billett og billett som er forhåndskjøpt koster 33 kr. Billett som er betalt via t-kort eller mobilkonto koster 24,80 kr.

 

(Ja, jeg er enig i at det er litt rotete. De rotete betalingssystemene til AtB synes jeg er et av de største minusene med kollektivtransporten i Trondheim.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...