Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Du kan også droppe militæret...... Det gjorde jeg.

Hadde det bare vært så lett. Gjorde alt jeg kunne for å slippe unna, men jeg måtte likevel. Blir nok uansett greit med et "hvileår" før jeg begynner på et femårig studie.

heheh, jeg ble innkalt til Grensa i 2008 og jeg prøvde så godt jeg kunne å slippe unna, snakket med saksbehandler, klagde og det hele. Dagen vi skulle fly så var vi innom en lege som spurte et siste spørsmål " vil du dra ?" og da sa jeg bare at jeg hvertfall kunne gi det et forsøk.

Men det var en opplevelse jeg aldri glemmer og tjenestegjorde selv ved Elvenes Grensestasjon. Håper du ikke skal på et kjedelig sted. Men hvis du slår deg skikkelig vrang kan du lett komme deg unna.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du sier "jeg er ikke motivert" så slipper du unna idag.

Jeg droppet IKKE militæret, og angrer ikke.. var ett fint år :)

Jeg droppa militæret og hadde et veldig fint år. Kan ikke si at jeg angrer heller.

Le Prof: Jeg fikk bare et stempel fra NTNU jeg. Fikk utsatt tjenesten på grunn av studieplass. Var mange andre som fikk det også, vet ikke om ting har forandra seg, men var ikke noe stress.

smaken er som baken :) Det finnes uhorvelig mange muligheter!

Lenke til kommentar

Jeg sa som sagt på sesjon del 2 at jeg var ekstremt lite motivert, men det hjalp ikke. Dessuten skrev jeg på forrige side at jeg har klart å motivere meg selv til et år i forsvaret.

Søk på Nedre Singsakerslette, Berg eller en annen nyere/nyoppusset studentby i februar, så får du garantert et fint sted å bo.

Takker!

Lenke til kommentar

argh! -.- Jeg ville inn i forsvaret, men siden jeg ikke fikk gå på sesjon før i mai så var det ingenting interessant i sommer-inrykket ledig, kun ting i vinter-inrykket. Da det var enten vente for militære og miste 2 studieår, eller å studere, valgte jeg det siste.

Så, Le professeur, jeg ville ha byttet roller med deg kjapt som fy om jeg kunne! Det er skammelig at forsvaret tvinger uvillige folk inn i førstegangstjenesten, mens de ikke gir villige folk som meg plass....

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Som m0ffe sier, så er det i dag ikke verre enn å være ærlig og si at man ikke har lyst. Forsvaret har jo i løpet av de siste 6-7 årene fokusert mye mer på kvalitet > kvantitet.

Det å prøve å lure seg unna ved å late som man er homofil, pasifist, osv. eller "falle av tredemøllen" på sesjon er bare dumt.

Hvis man oppfører seg slik, så forstår jeg godt at det er lett for 19-20 år gamle sersjanter/fenriker å sende deg videre i systemet. Det er jo kun et pennestrøk som skal til...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare si det slik det er, "jeg har ikke lyst" ?

hehe joa men det er ikke alltid det funker. Er jo obligatorisk for gutter aa tjenestegjøere for landet sitt; så da er det ikke alltid det funker å vaere så ærlig. En kompis sa mye av det jeg nevnte ovenfor og befalet endte med aa si : "Jeg har ikke hjerte til aa sende deg"

http://www.studenttinget.no/no/node/378

Endret av Ingeniøerstudent
Lenke til kommentar

I sammenheng med en diskusjon har jeg et spørsmål: Finnes det muligheter for studenter under doktorgradsnivå å få jobb som forskningsassistent på NTNU -- og få betalt for det? Jeg har aldri hørt om at noen har fått en slik jobb, men fyren jeg diskuterer med (studerer i utlandet) mener at det er mulig overalt.

Edit: Spesielt innen fysikk/matte/informatikk, men alt er interessant.

Spør på instituttet ditt. Leste om noe lignende i UA tidligere i år (var vel et institutt på NT-fakultetet som hadde et slikt tilbud om jeg ikke tar helt feil). Også usikker på om du får betalt for arbeidet, da jeg tror meningen med dette var å rekruttere flere til forskning/få ut et annet syn på forskning. Også skal man ikke glemme at økonomien til instituttene er jo jevnt over ganske skrall her på haugen.

Lenke til kommentar

Når vi først snakker om sånt: Jeg går siste året på masteren nå og jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre når jeg er ferdig. Det jeg kanskje har mest lyst til er å ta en PhD i utlandet, Europa eller USA, men jeg lurer på hvordan man finansierer det. jeg vet man kan få lån fra lånekassa, men er det den eneste muligheten man har? Skulle tro det finnes andre støtte ordninger også.

PS: Sisten dagen min på jobb i dag så da blir det mindre søppel her inne en stund :D

Lenke til kommentar

Du får nok betalt de fleste steder, men ikke i nærheten av hva du gjør her i landet. Hvis du velger å låne penger hos lånekassen kan du vel maks få ca 270k i året, hvorav i underkant av 100k er stipend og resten er lån. Makser man ut dette så sitter man igjen med ganske mye lån etter 5+3(4) år. Har man planer om å jobbe i norge etter den tid så er det ganske sikkert at det ikke lønner seg mht lønn, men nå er det vel ikke pga lønn (og lønnsutsikter) man tar PhD uansett så.. :roll:

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Du blir flyttet helt bakerst i køen og må bo i en gymsal med svette tyskere frem til du finner en privathybel på Finn som ser skikkelig bra ut, hvor utleieren heter Torstein Tran.

Jeg har allerede skaffa meg hybel, så det er ikke akkurat det jeg bekymrer meg for.

Forresten, har mamma allerede hentet deg fra barnehagen?

Lenke til kommentar

Når vi først snakker om sånt: Jeg går siste året på masteren nå og jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre når jeg er ferdig. Det jeg kanskje har mest lyst til er å ta en PhD i utlandet, Europa eller USA, men jeg lurer på hvordan man finansierer det. jeg vet man kan få lån fra lånekassa, men er det den eneste muligheten man har? Skulle tro det finnes andre støtte ordninger også.

PS: Sisten dagen min på jobb i dag så da blir det mindre søppel her inne en stund :D

Som nevnt tidligere så er det en god del funding i utlandet også. Du vil ikke sitte igjen med like økonomisk inntekt som i Norge, men kjøpekraften under studiet er minst like høy. I tillegg så kan det være andre fordeler både akademisk og personlig med å ta doktoren ute.

For UK så er dessverre mye av stipendene slik at de betaler skolepengene dine som om du hadde Home/EU fees istedenfor international fees, så da må det ofte taes opp litt ekstra lån. I tillegg får du vanligvis penger for levekostnader, og det finnes selvsagt også stipender som betaler hele skolepengebeløpet ditt.

I USA tror jeg det er "enklere" å få full funding via jobb som research eller teaching assistant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...