Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

I tillegg finnes det et hav av verktøy til LaTeX som hjelper deg med å tegne figurer, grafer, trær, osv.

Dette er et veldig viktig poeng. Latex er ikke et standard "redigeringsprogram" slik som Word, men mer som en åpen standard. Man har stor valgfrihet i hvordan man jobber med Latex-dokumenter. Man kan redigere i fullt GUI a là Word, eller man kan kjøre ren koderedigering, eller noe et sted mellom. Det er opp til en selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en fantastisk traad. Har gjort at jeg glemte Brevik-saken totalt og er mer avhengig av denne naa enn facebook.

 

Sorry hvis jeg skifter tema fra den "kule" diskusjonenen; "latex vs word"

 

Noen her som gaar linjen PuP og har valgt spesialisering i Paalitelighet, sikkerhet og Vedlikehold?

 

Hadde vaert hyggelig med noen tanker rundt dene spesialiseringen.

Lenke til kommentar

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Du bare gjentok påstanden. Mitt spesifikke spørsmål er (igjen): hva er det latex gjør mye bedre enn word som gjør at det ser bedre ut?

 

Jeg gjentok et faktum. Ingen påstander her i gården! :)

 

Det er vel først og fremst formatering av tekst, ligninger, figurer, osv som er blant det LaTeX gjør bedre enn Word, spesielt hvis dokumentet er av en viss størrelse. Det at man kan bruke (La/Xe/etc)TeX til å lage figurer for å få ting mest mulig konsist er heller ikke så dumt. Og sikkert en million andre fordeler til som du finner med google.

 

Ellers skal det sies at dette selvsagt er subjektivt. Du må gjerne mene at Word er bedre på alt.

Hvorfor mener du formateringen av tekst er bedre i latex? Er formateringen penere, lettere eller mindre tidkrevende? Hva gjør at effektene blir større ved store dokumenter?

 

Formler er antaglig noe kjappere å skrive i latex gitt at man er litt dreven, men formler er ganske lette å lage (og pene) i nyere utgaver av word (mulig det eksisterer hurtigtaster til word som gjør det kjappe). I tillegg så får man en instant verifisering på om formenlen er riktig ( som generelt er lettere å se når formelen faktisk er formatert).

 

Når det gjelder plassering av figurer kan jeg ikke si annet enn at min lille erfaring med latex har vært at det ikke er spesielt bra. Figurer er heller ikke spesielt bra i word.

 

Tilslutt vil jeg bare poengtere at grunnen til at jeg spør disse spørsmålene er fordi det virker for meg som folk lærer at latex og at det er det man må mene i den akademiske verden uten å faktisk vite hvilket verktøy man jobber mest effektivt med.

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du formateringen av tekst er bedre i latex? Er formateringen penere, lettere eller mindre tidkrevende? Hva gjør at effektene blir større ved store dokumenter?

 

Hvis man har ren tekst så spiller det neppe så veldig stor rolle, med unntak av at man i LaTeX har tilgang til pakker som tar seg av typografiske feil for deg. Dette har jeg tilgode å se i Word. Så sånt sett vil jeg si at formateringen er penere i LaTeX. Om den er lettere kommer vel an på hvem du spør; samme om den er mer tidkrevende. Jeg hadde garantert brukt lenger tid på formateringen hvis jeg brukte Word kontra LaTeX.

 

Formler er antaglig noe kjappere å skrive i latex gitt at man er litt dreven, men formler er ganske lette å lage (og pene) i nyere utgaver av word (mulig det eksisterer hurtigtaster til word som gjør det kjappe). I tillegg så får man en instant verifisering på om formenlen er riktig ( som generelt er lettere å se når formelen faktisk er formatert).

 

Nja, vil si meg sterkt uenig i at formler er "ganske lette" å lage pene i nyere utgaver av Word. Måtte bruke Word (2010, med Mathtype installert) for å lage LF til et par eksamener i fjor, og det var et rent mareritt å få alt til å bli riktig. Og det sier jeg ikke fordi jeg har noe i mot Word, men det tok rett og slett ekstremt mye lenger tid enn hva jeg hadde forventet.

 

Når det gjelder plassering av figurer kan jeg ikke si annet enn at min lille erfaring med latex har vært at det ikke er spesielt bra. Figurer er heller ikke spesielt bra i word.

 

Det må nesten bli deg om det.

 

Tilslutt vil jeg bare poengtere at grunnen til at jeg spør disse spørsmålene er fordi det virker for meg som folk lærer at latex og at det er det man må mene i den akademiske verden uten å faktisk vite hvilket verktøy man jobber mest effektivt med.

 

Tja, det er ingenting man må mene. Men folk må finne ut selv hva de arbeider mest effektivt i/med. Jeg vet i alle fall for min egen del at LaTeX går ekstremt mye raskere enn Word, og i samme slengen får jeg et resultat som jeg synes ser tusen ganger bedre ut (hvis det skulle gå an å sette et tall på det).

Endret av drgz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Formler er antaglig noe kjappere å skrive i latex gitt at man er litt dreven, men formler er ganske lette å lage (og pene) i nyere utgaver av word (mulig det eksisterer hurtigtaster til word som gjør det kjappe). I tillegg så får man en instant verifisering på om formenlen er riktig ( som generelt er lettere å se når formelen faktisk er formatert).

 

Når det gjelder plassering av figurer kan jeg ikke si annet enn at min lille erfaring med latex har vært at det ikke er spesielt bra. Figurer er heller ikke spesielt bra i word.

 

Jeg synes ihvertfall det er et slit å skrive ligninger i mathtype og å måtte flytte dem rundt som et bilde når jeg skal si hvor det skal dukke opp. Det går også mye fortere å skrive \frac{}{} enn å trykke seg inn i mathtype med musa (mulig det finnes snarveier i mathtype, det vet jeg ikke).

 

Ang. figurer vil jeg si det er diggere fordi man gir helt faen i hvor de dukker opp, man bare henviser til dem også blir de plassert sånn at det gir en pen formatering. Når jeg skriver en rapport i word med bilder og figurer ender jeg alltid opp med å bruke hauger av tid på å flytte bildene fram og tilbake - plutselig finner jeg en setning som ikke fungerer tidlig i rapporten som jeg må endre som gjør at et bilde på side 10 deler en setning på en kjip måte. På en annen side er det litt klønete om man skal gjøre ting som å ha to bilder ved siden av hverandre, men da er det bare å sjekke wikipedia siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Formler er antaglig noe kjappere å skrive i latex gitt at man er litt dreven, men formler er ganske lette å lage (og pene) i nyere utgaver av word (mulig det eksisterer hurtigtaster til word som gjør det kjappe). I tillegg så får man en instant verifisering på om formenlen er riktig ( som generelt er lettere å se når formelen faktisk er formatert).

 

Når det gjelder plassering av figurer kan jeg ikke si annet enn at min lille erfaring med latex har vært at det ikke er spesielt bra. Figurer er heller ikke spesielt bra i word.

 

Jeg synes ihvertfall det er et slit å skrive ligninger i mathtype og å måtte flytte dem rundt som et bilde når jeg skal si hvor det skal dukke opp. Det går også mye fortere å skrive \frac{}{} enn å trykke seg inn i mathtype med musa (mulig det finnes snarveier i mathtype, det vet jeg ikke).

Som påpekt har jeg ikke noe problem med å akseptere akkurat dette poenget. Det må også sies at jeg bare har brukt den innebygde formelbyggeren til word 2010).

 

Ang. figurer vil jeg si det er diggere fordi man gir helt faen i hvor de dukker opp, man bare henviser til dem også blir de plassert sånn at det gir en pen formatering. Når jeg skriver en rapport i word med bilder og figurer ender jeg alltid opp med å bruke hauger av tid på å flytte bildene fram og tilbake - plutselig finner jeg en setning som ikke fungerer tidlig i rapporten som jeg må endre som gjør at et bilde på side 10 deler en setning på en kjip måte. På en annen side er det litt klønete om man skal gjøre ting som å ha to bilder ved siden av hverandre, men da er det bare å sjekke wikipedia siden.

Poenget mitt her er at jeg ikke mener det er akseptabelt at figurer bare blir plasst et vilkårlig sted for å gi pen formatering. Figurer bør, i mine øyne, alltid være sammen med konteksten til figurer. Det å måtte bla frem og tilbake i et dokument (printet eller digitalt) er for meg en perfekt måte å miste konsentrasjonen (kanskje jeg ikke er smart nok:)). Jeg vet ikke om det er et problem pga latex, men dette er et gjengående problem med mye akademsik litteratur.

 

Og nei, jeg synes. Ikke word sin oppførsel rundt bilder (by default) er spesielt god, men der har jeg full i hvertfall intuitiv kontroll på hvor de havner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...