Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Er det ikke et absolutt krav om at man må skrive materoppgaven sin i Latex? Har enda ikke hørt om noen som ikke har gjort det. Og word ser jo ut som piss =)

Hva er det med latex som gjør at du mener det ser bedre ut (jeg hører påstanden ofte, men jeg har aldri sett noe resultat som bekrefter den)?

 

Alt ser bedre ut hvis du kan LaTeX ordentlig. Ingen diskusjon en gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan bruke Word. Men i min erfaring er det veldig tungvint å skrive ligninger i Word, og det går fort med mye tid når man skriver en oppgave fullt med ligninger. Referanser er også mer tidkrevende å sette inn/organisere. I Latex er det mye raskere og enklere å skrive ligninger, referanser osv i min mening. Noe som gjør at du kan bruke mer tid på å finpusse oppgaven heller enn å knote med å sette inn ligninger og annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Word 2010 er best, ingen diskusjon en gang. Bare nerder som bruker Latex

 

Jeg skjønner ikke en dritt, du har ikke begynt på NTNU engang. Avhengig av hvilken linje du skal gå er latex noe man lærer seg uten å tenke over det, og det er MYE enklere enn word når man skal skrive et par ligninger, skal ha referanser, pekere, innholdsfortegnelse, figurer etc. Bare dropp attituden og ta det som det kommer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Hvorfor skulle det være det?

Er uansett haugevis av folk som skriver i Word. Noen kan Word bra, og da ser det ikke helt på bærtur ut. På den andre siden så er det mange som ikke kan LaTeX ordentlig heller, og da ser det nesten like jævlig ut (i noen tilfeller jævligere)."

 

-Enig med deg her. Er smak og behag

 

 

 

"Jeg skjønner ikke en dritt, du har ikke begynt på NTNU engang"

 

 

-Ta litt hardere i og konsentrer deg saa kanskje du skjoenner hvis du er heldig.

Lenke til kommentar

Er det ikke et absolutt krav om at man må skrive materoppgaven sin i Latex? Har enda ikke hørt om noen som ikke har gjort det. Og word ser jo ut som piss =)

Hva er det med latex som gjør at du mener det ser bedre ut (jeg hører påstanden ofte, men jeg har aldri sett noe resultat som bekrefter den)?

 

Alt ser bedre ut hvis du kan LaTeX ordentlig. Ingen diskusjon en gang.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Du bare gjentok påstanden. Mitt spesifikke spørsmål er (igjen): hva er det latex gjør mye bedre enn word som gjør at det ser bedre ut?

Endret av Turgon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En i klassen min har forholdsvis god greie på Microsoft Office. Han har en sertifisering fra Microsoft som gjør ham i stand til å holde kurs i Word og Excel, noe han flere ganger har gjort for studenter og ansatte ved NTNU.

 

Han bruker LaTeX til prosjekt og master.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Hvorfor skulle det være det?

Er uansett haugevis av folk som skriver i Word. Noen kan Word bra, og da ser det ikke helt på bærtur ut. På den andre siden så er det mange som ikke kan LaTeX ordentlig heller, og da ser det nesten like jævlig ut (i noen tilfeller jævligere)."

 

-Enig med deg her. Er smak og behag

 

 

Hvordan kan du være "enig med deg her"? Du har aldri prøvd å skrive i latex, alt du vet er at det ser litt programmeringsaktig ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Du bare gjentok påstanden. Mitt spesifikke spørsmål er (igjen): hva er det latex gjør mye bedre enn word som gjør at det ser bedre ut?

 

Jeg gjentok et faktum. Ingen påstander her i gården! :)

 

Det er vel først og fremst formatering av tekst, ligninger, figurer, osv som er blant det LaTeX gjør bedre enn Word, spesielt hvis dokumentet er av en viss størrelse. Det at man kan bruke (La/Xe/etc)TeX til å lage figurer for å få ting mest mulig konsist er heller ikke så dumt. Og sikkert en million andre fordeler til som du finner med google.

 

Ellers skal det sies at dette selvsagt er subjektivt. Du må gjerne mene at Word er bedre på alt.

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Jeg har aldri programmert foer [..]

 

Word 2010 er best, ingen diskusjon en gang. Bare nerder som bruker Latex

 

En ingeniørstudent som ved begynnelsen av masteroppgave sin aldri har programmert før, mener at LaTeX kun er for nerder og finner Word bedre. LOL! :lol:

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har fortsatt ikke kommet borti i en likning som ikke kan skrives i Word.

 

Det er fordi du, med litt innsats, skal kunne greie å skrive de fleste uttrykk i Word. At noe kan være forferdelig knotete er en annen sak. Slikt går MYE lettere I LaTeX, og som Lycanthrope påpeker så tar LaTeX seg av formateringen selv.

 

Når det gjelder referanser og slikt, så kan man jo bruke Endnote sammen med/i Word. Har aldri brukt det selv, men det skal visstnok være handy. Dog, LaTeX behandler jo dette på en utmerket måte fra før av.

 

EiT-rapportene kan man skrive i Word :p

Endret av Raspeball
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehhehe, folkens chill a dere tar helt av her. Jeg skal gi en siste innlegg foer jeg vil legge denne saken doed.

 

Spoersmaalet mitt er enkelt: "Er det paakrevd aa bruke Latex til a skrive "scientic reports" ??

 

For jeg leser her at det ser "bedre ut"

 

Layout teller vel maks 10% ut av 100% (tror jeg) og her er det viktigste:

 

Forside som angir tittel paa dokumentet, navn paa universitet, forfatter osv

Abstrakt/sammendrag

en del crap

sidetall angis i romertall

innholdsfortegnelse

referanser

liste over symboler

liste over figurer

Fra "introduction" starter man paa side 1

 

Og det er vel det! og alt dette kan gjoeres i Word.

Lenke til kommentar

Og det er vel det! og alt dette kan gjoeres i Word.

 

LaTeX-dokumenter er plain text. Hvis du skal skrive masteroppgaven i bedrift, så skal du ikke se bort ifra at veileder gjerne ønsker oppdateringer og da er revisjonskontroll praktisk. (Revisjonskontroll er etter min mening alltid praktisk, men det er en annen sak) Å ha Word-dokumenter under revisjonskontroll kan du bare glemme først som sist.

 

I tillegg finnes det et hav av verktøy til LaTeX som hjelper deg med å tegne figurer, grafer, trær, osv.

Endret av Jonas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...