Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Kommer an på mange ting. Nettverk, CV, karakterer osv."

 

hehehe, nei jeg mener deltidsjobb, type jobbe 1-2 ganger i uken ved siden av studiene. Jeg skal ikke ta nooen laan eller stipend fra Laanekassen. Har en gjeld paa rundt 400 000 kr...saa vil ikke oeke den noe mer naa (med mindre jeg tar 1 aar utveksling i utlandet)

 

deltidsjobb = kiwi, rimi, rema1000, IKEA, vaske dasser, toerke gamle damer i baken paa et gamlehjem e.l.

Lenke til kommentar

Lånekassen er jo rentefritt sålenge du er student. Ta opp maks lån og stipend og sett det rett inn på konto uten å bruke det, betal tilbake dagen du er ferdig på ntnu så har du tjent på det.

 

Tilbud om studassjobb blir sendt ut nå så der er du nok seint ute.

Endret av Tegocalderon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Operg: For håpe det for min del :p

 

Da søknaden min fucka seg opp i da jeg søkte i fjor (sto plutselig uten 1.-valg og boligtype var uspesifisert på 2.- og 3.-valget), fikk jeg beskjed av SiT om at de skulle endre på søknaden min. Spurte aldri hvorfor, men er jo rimelig å anta at det ikke var så mye annet enn køplasseringa det kunne gå utover om jeg endret den selv.

!!! Det var akkurat d som skjedde med meg, boligtype uspesifisert! Desverre så var jeg så dum at jeg satset på at søknadsdatoen ikke ville bli forandret om jeg bare spesifiserte boligtype.

 

Men jaja, jeg har nå sett gjennom private hybelleiligheter på hybel.no. Mye bra. Noen tips for hva jeg må være obs på, hvis jeg skal gå privat?

 

Unngå Torstein Tran.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Lånekassen er jo rentefritt sålenge du er student. Ta opp maks lån og stipend og sett det rett inn på konto uten å bruke det, betal tilbake dagen du er ferdig på ntnu så har du tjent på det."

 

- ja sant skal vurdere det, har vel rundt 150 000 kr i startkapital ogsaa da. Men tenkte aa leve paa en deltidsjobb ogsaa jobbe i feriene. I en sommerferie kan jeg klare 80 000 kr hvis jeg er sprek. Etter 3 aar boer jeg ha klart aa tjene opp nok til aa betale Laanekassen. Det laanet vil jeg bare bli kvitt ASAP.

 

"Tilbud om studassjobb blir sendt ut nå så der er du nok seint ute"

 

- hm...skal heller satse paa mcern...faar 160 kr i timen der saa kan tjene mer enn studass. Orker ikke saa mye realfag heller.

Lenke til kommentar

Operg: For håpe det for min del :p

 

Da søknaden min fucka seg opp i da jeg søkte i fjor (sto plutselig uten 1.-valg og boligtype var uspesifisert på 2.- og 3.-valget), fikk jeg beskjed av SiT om at de skulle endre på søknaden min. Spurte aldri hvorfor, men er jo rimelig å anta at det ikke var så mye annet enn køplasseringa det kunne gå utover om jeg endret den selv.

!!! Det var akkurat d som skjedde med meg, boligtype uspesifisert! Desverre så var jeg så dum at jeg satset på at søknadsdatoen ikke ville bli forandret om jeg bare spesifiserte boligtype.

 

Men jaja, jeg har nå sett gjennom private hybelleiligheter på hybel.no. Mye bra. Noen tips for hva jeg må være obs på, hvis jeg skal gå privat?

Jeg lagde ønskes leid-annonse. Ble kontaktet ikke så lenge etter, fikk akkurat det jeg leita etter, skrev kontrakt for en snau måned siden. Er gratis også, så bare prøv!

Lenke til kommentar

Hvordan er det med eksamener paa Gloeshaugen ? Har forstaatt det slik at man har 4 emner per semester (7.5 sp per emne) og disse 4 vil da ha eksamen foerst foer jul. Deretter starter man paa nye 4 emner og disse har eksamen i sommer. Hvert emne har ogsaa obligatorisk oevingsopplegg som maa vaere bestaatt for aa faa tilgang til eksamen.

 

Hva skjer hvis man stryker paa en eksamen? Faar man fortsette studiene hvis man stryker ordinaer eksamen, stryker konten osv?

 

Det jeg er vant med fra studier i England (Aerospace Engineering) er at man har en ordinaer eksamen paa 2 eller 3 timer. Stryker man denne faar man en re-sit i midten av August. Denne re-siten vil bli "kuttet" paa 40% selv om man skulle prestere aa faa 100%, karakteren er 40% uansett. Man maa ogsaa betale 50 GBP for aa ta "re-sit" eksamen. Stryker man "re-sit" blir man kastet ut av linja.

 

Hvordan er systemet paa NTNU?

Lenke til kommentar

Ingeniørstudent: Slapp av!

 

Ta opp lån og stipend. Lånet kan du sette i banken og betale tilbake med en gang. Stipendet får du jo, så det er i så fall dumt å ikke ta i mot disse gratis pengene.

 

Det skjer ingen ting om du stryker på en eksamen. En kan ta konten til sommer eller prøve igjen til en står, så fremt en ikke havner for langt bak utdanningsplanen.

Lenke til kommentar

Men i tilfelle jeg gaar paa en smell, stipend faar man jo foerst naar man har bestaatt eksamen ellers er det laan inntil da. Og etter aa ha lest litt rundt paa dette forumet saa finnes det noen skumle innlegg om hvor toeft det er. Pluss jeg skal jo soeke jobber rundt om i landet siden jeg har en bachelorgrad. Faar jeg en jobb saa slutter jeg paa NTNU og begynner aa jobbe. Orker bare ikke aa gaa rundt arbeidsledig.

Endret av ingenioerstudent
Lenke til kommentar

Det jeg er vant med fra studier i England (Aerospace Engineering) er at man har en ordinaer eksamen paa 2 eller 3 timer. Stryker man denne faar man en re-sit i midten av August. Denne re-siten vil bli "kuttet" paa 40% selv om man skulle prestere aa faa 100%, karakteren er 40% uansett. Man maa ogsaa betale 50 GBP for aa ta "re-sit" eksamen. Stryker man "re-sit" blir man kastet ut av linja.

 

Sånt system burde de hatt på gløs også, hadde de sluppet alle taktiske konterne.

Lenke til kommentar

Ja det er en god ide "matsemann", men jeg boer ikke stryke paa noe som helst hvis jeg tuppes i raevva av disse konstante oevingene. Saa skal nok ta opp

fullt laan og stipend. Takk

 

 

"Sånt system burde de hatt på gløs også, hadde de sluppet alle taktiske konterne"

 

-hehe det systemet oedelegger livene til folk hehe. Ganske stress med saa korte eksamener. Stryker man matte med det systemet saa kan man ikke ta noen linje som har det faget saa da maa man studere historie eller noe annet som ikke har matte.

Lenke til kommentar

Ta opp fullt lån og stipend uansett og sett pengene på sparekonto hvis du ikke skal bruke av de. Det verste som skjer er at du ikke består et eneste emne og har like mye i lån som du har på sparekonto (uten renter) og kan betale lånet tilbake. Det beste som kan skje er at du består alle emnene og sitter igjen med 40% mindre lån og har penger på sparekonto du får renter av. Så lenge du har disiplin til å ikke svi de av på fylla kan du ikke tape på det.

 

Om du går på en smell som i på grunn av sykdom kan du få slettet en del av lånet om jeg ikke tar helt feil(aner ikke hvor mye), så du tjener på dette også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig med kjellV. Faktisk vil jeg gå enda lengre, anbefale å beholde det som blir til overs og bruke de på boliglån osv. Eventuelt sett dem på BSU hvis du har skattbar inntekt og får glede av skattefradrag. (Selvsagt forutsatt at du har råd til å nedbetale rentene og har andre fornuftige lån du kan nedbetale med Lånekassen-penger.)

 

Lånevilkårene til Lånekassen er ganske gunstige sammenlignet med de fleste andre lån (når man ikke bare tenker rentenivå, men også forsinkelse av renter, mulighet for utsettelse/fritak osv), så det er totalt win å ha mest mulig av dine lån hos Lånekassen.

 

Jeg anbefaler alle studenter å ta ut fullt lån/stipend tilsvarende hvor mye man studerer, uansett hvor mye man faktisk trenger. Og å gjøre smarte ting med det som blir til overs, som beskrevet over.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...