Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man har D eller E i snitt er det bare aa dra ned til naermeste NAV-kontor etter graduation?

Har du en D eller E i snitt har du fortsatt bestått en 5 årig grad og sitter da uansett på masse kunnskap. Man går nødvendigvis ikke rett inn i en toppjobb med topplønn, men tror man uansett har noe å stille opp med.

 

Er det ikke bare å farte rundt til forskjellige bedrifter og statlige etater og hjelpe dem med datasystemene?

Høres ut som stressende og litt kjedelig i lengden. Du skaper ikke mye(mtp forskning&utvikling og egenutvikling), men er ikke sikker bare så det er sagt

Som konsulent i databransjen er det ikke support man driver med, som du får det til å høres ut som. Man driver jo faktisk veldig med utvikling og skaper mye (så klart avhengig av bedrift og type konsulent). De jeg har snakket med på bedpress har sagt en typisk måned kan være 1-2 uker hos en kunde der de jobber med kravspesifikasjon eller jobber med de ansatte mtp et datasystem, og så 2-3 uker der de jobber hos konsulentfirmaet og utvikler disse tingene.

Så mitt inntrykk er veldig motsatt av ditt.

1) Så hvordan går det in real life med de avgangsstudentene siving som får D eller ca deromkring på mastern?

Hvordan går det med jobb, får man?, tar en del opp mastern igjen, eller, ellr blir d for mye slit?

 

2) Matsemann; jeg fikk inntrykk at dette var "veldig fancy slavebedrifter". Inntrykket altså var at; nyutdanna 25-30åringer stresser som F rundt i dress og nye oppgaver fra firmaet kommer som perler på en snor. Sjelden pause, og du bør gjerne være tilgjengelig 24/7. Mye skal til også for å gjøre sjefene fornøyd.. Stemmer det syns dere?

 

ANg Accenture... Jeg fikk inntrykket at kun de flinkeste får (konsulent)jobb der..

Endret av Calippus
Lenke til kommentar

[quote name='kloffsk' timestamp='1336728590' post='19256476'

Konsulentgreier kan jeg lite om, men fra hva jeg har hørt er det mye vanskeligere å få jobb i McKinsey enn f.eks Accenture. På den andre siden så driver McKinsey med ting som er så langt fra hva jeg ønsker å holde på med at det er helt uaktuelt å søke hos dem, mens Accenture ligger noe nærmere mitt hjertet.

 

Du har vel fortsatt like mange år igjen på haugen som meg, så du søker vel ingen steder med det første? :p

 

Hehe, nei, det er sant og jeg søker nok neppe hos de nevnte bedrifter :-)

 

Google derimot:

Lenke til kommentar

Noen her inne som har erfaring med disse universitetene:

 

1. ETH Zurich

2. TU Delft

3. Tyske universiteter

 

Tenkte da paa hvordan det er der mtp undervisningen og nivaa paa opplegget. Er vel sikkert dyrt i Sveits og forekommer det store spraakproblemer i disse landene?

 

hva er viktigst? Er det aa bare reise utenlands for aa oppleve noe? eller er det aa dra til et universitet som blir regnet som den beste i Europa/verden enda viktigere?

 

Hvis det er viktig aa reise for opplevelsens skyld saa har jeg jo allerede BEng (Hons) Aeronautical Engineering fra England (saa da er det ikke noe vits), men denne er ikke den beste (havner paa 10.plass i England).

 

Hvis det er viktig med prestisje saa vurderer jeg ETH Zurich.

Lenke til kommentar

Det er vel best å dra et sted du har lyst til å være? Jeg tror ikke så mange arbeidsgivere bryr seg om skolen du besøker er rangert høyt, og det er ihvertfall ikke en ting man merker selv med mindre du skal skrive master under utenlandsoppholdet.Så lenge skolen ikke er en unnskyldning for å drikke eller bo et sted det er varmt er det nok positivt med utveksling uansett, men det er jo lettere å forklare hvorfor du dro dit på et intervju hvis du faktisk hadde lyst til å være der.

Lenke til kommentar

1) Så hvordan går det in real life med de avgangsstudentene siving som får D eller ca deromkring på mastern?

Hvordan går det med jobb, får man?, tar en del opp mastern igjen, eller, ellr blir d for mye slit?

Spørs vel litt på personlige egenskaper og sånn, samt studie. Vil tro at alle finner en jobb før eller siden, hvis det virkelig ikke går seg til kan man jobbe som lærer eller ta en kommunal stilling.

2) Matsemann; jeg fikk inntrykk at dette var "veldig fancy slavebedrifter". Inntrykket altså var at; nyutdanna 25-30åringer stresser som F rundt i dress og nye oppgaver fra firmaet kommer som perler på en snor. Sjelden pause, og du bør gjerne være tilgjengelig 24/7. Mye skal til også for å gjøre sjefene fornøyd.. Stemmer det syns dere?

 

ANg Accenture... Jeg fikk inntrykket at kun de flinkeste får (konsulent)jobb der..

Accenture liker å fremstå som om de kun tar de beste, men det gjør alle konsulentfirmaene. I realiteten synes jeg det virker som en del konsulentselskaper fanger opp folk med ok til gode karakterer uten noe særlig lidenskap for faget - da blir det en lett utvei å bli "teknologirådgiver" el. hvor du stort sett jobber som selger mot kommunale kunder for grei lønn.

 

Internasjonalt har nok Accenture ikke det beste ryktet. De hadde lenge en praksis med å sette store flokker med nyutdannede på prosjekter fordi det var billig, men med det resultat at resultatene blir dårlige og at man lærer lite på jobb. Konsulenter driver med salg - salg av løsninger til det offentlige eller andre clueless aktører, hvor utfordringene stort sett er å få gjort det billig og fort nok. Jeg liker å tro at de fleste valgte å bli sivilingeniører fordi de ville løse problemer som var vanskelige i seg selv...

 

Får også inntrykk av at IT-konsulentfirmaer betaler uansett jevnt over dårligere enn "ekte" ingeniørjobber hvor utfordringene ligger i problemløsning, og ikke å produsere dokumentasjon og UML-diagrammer. (I alle fall for nyutdannede - hvis du holder ut er det jo mulig du ender opp med å tjene mer etter hvert).

 

Som straks ferdigutdanna vil jeg oppfordre folk til å tenke nøye på hvor man vil hen i verden: Jeg kjenner mange i IT-bransjen og mange virker veldig lei den overfladiske kulturen. Finn et norskt firma som gjør noe samfunnsnyttig til førstejobben, så sover du bedre om tjue år.

 

Var på en bedpres med Accenture hvor de viste videoer av hvor kult man kunne ha det en arbeidsdag der. De viste folk som drakk kaffe, var i møter og reiste til og fra flyplasser i skandinavia. For lol-faktor kan man jo sjekke hvordan det gikk med Arthur Anderson - som var samme firma som Anderson Consulting, nå Accenture, frem til 1989.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg søker bolig gjennom SIT i Moholt, Steinan og Karinelund idag, hva er sjansen min for å få bolig før Studiestart i høst? Hvis de er små: hva er de mest upopulære boligene i Trondheim?

 

Relativt små, let opp annonser på finn, let etter annonser i den lokale avisen.

 

Og angående de minst populære boligene er vel telt utenfor skolen ganske høyt opp på listen. (Ja, det var noen som gjorde dette i fjor)

 

Fra spøk til revolver så har SiT opplegg slik at du får tak over hodet deførste ukene, selv om at går skeiss. Dog koster dette noe som 160-120 kr dagen, og det er bare til du finner deg et eget sted.

Lenke til kommentar

Bah, problemet mitt er at jeg fucka opp søknaden noen dager etter en kompis fortalte meg at jeg måtte oppdatere søknaden min hos SiT hver 2. måned , noe jeg ikke hadde gjort. Alt var egentlig min feil, siden jeg leste nesten ingenting om hva jeg skulle gjøre, jeg bare lagde en søknad hos SiT den 22. Februar, og glemte av heile greia.

 

Det som skjedde foruten dette var at jeg småredigerte søknaden min idag, og da forandret søknadsdatoen seg. Jeg trodde at det skjedde bare om man la til nye boligønsker/forandret på prioriteringen, men der tok jeg feil.

 

Er det mulig at jeg vil få tilbake plassen på venteliste som jeg hadde før jeg redigerte søknaden, hvis jeg sender en beskjed til SiT gjennom email, eller ringer dem? Eller er jeg fucka uansett, siden jeg ikke oppdaterte søknaden min?

 

PS: Jeg skal begynne på en siv.ing linje hos NTNU til høsten

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Da søknaden min fucka seg opp i da jeg søkte i fjor (sto plutselig uten 1.-valg og boligtype var uspesifisert på 2.- og 3.-valget), fikk jeg beskjed av SiT om at de skulle endre på søknaden min. Spurte aldri hvorfor, men er jo rimelig å anta at det ikke var så mye annet enn køplasseringa det kunne gå utover om jeg endret den selv.

Lenke til kommentar

Når vi først er inne på SiT. Kan man oppbevare våpen i en SiT hybel, eller finnes det egne retningslinjer som regulerer dette?

 

Sjekket ut dette for en stund siden og mener jeg ikke fant noe i kontrakten. Bare husk på at våpenskap med egenvekt under 300 KG må forankres i gulv/vegg i henhold til produktets spesifikasjoner og det er ikke alltid så fryktelig populært hos SiT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Operg: For håpe det for min del :p

 

Da søknaden min fucka seg opp i da jeg søkte i fjor (sto plutselig uten 1.-valg og boligtype var uspesifisert på 2.- og 3.-valget), fikk jeg beskjed av SiT om at de skulle endre på søknaden min. Spurte aldri hvorfor, men er jo rimelig å anta at det ikke var så mye annet enn køplasseringa det kunne gå utover om jeg endret den selv.

!!! Det var akkurat d som skjedde med meg, boligtype uspesifisert! Desverre så var jeg så dum at jeg satset på at søknadsdatoen ikke ville bli forandret om jeg bare spesifiserte boligtype.

 

Men jaja, jeg har nå sett gjennom private hybelleiligheter på hybel.no. Mye bra. Noen tips for hva jeg må være obs på, hvis jeg skal gå privat?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...