Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal spørre om dette, så jeg gjør det her. Jeg er ganske sikker på at det blir fysmat på NTNU når jeg skal begynne å studere, så derfor lurer jeg på om hvordan jeg kan forberede meg best mulig - ved å velge fordypning i kjemi til neste år eller å velge IT1? Går altså VG2, og har kjemi, men ikke IT i år.

Takk for eventuelle svar :)

Ingen som kan hjelpe? :)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal spørre om dette, så jeg gjør det her. Jeg er ganske sikker på at det blir fysmat på NTNU når jeg skal begynne å studere, så derfor lurer jeg på om hvordan jeg kan forberede meg best mulig - ved å velge fordypning i kjemi til neste år eller å velge IT1? Går altså VG2, og har kjemi, men ikke IT i år.

Har nok neppe mye å si hvorvidt du tar IT1, IT2 er nok mer relevant. Kjemi 1 og 2 er sikkert også en fordel å ha, men mange begynner på fysmat uten å ha tatt disse fagene også. Jeg ville heller anbefalt deg å velge fag etter interesse. Da kan du dessuten bli mer motivert til å få høye karakterer, noe som i aller høyeste grad kreves for å komme inn på fysmat!

• Liker 1
Lenke til kommentar

La folk stå opp før du bumper, da..

Du lærer omtrent ingenting i IT1 og IT2 som du ikke kan lære deg fort selv, eller som en uansett lærer første ukene i IT GK på NTNU.

Så velg IT om du har lyst på et ok lett fag, eller velg kjemi om du kanskje vil få bruk for det. Det er ingen linjer som krever kjemi fra vg3 eller noe it fag, så det spiller liten rolle mtp inntak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Har nok neppe mye å si hvorvidt du tar IT1, IT2 er nok mer relevant. Kjemi 1 og 2 er sikkert også en fordel å ha, men mange begynner på fysmat uten å ha tatt disse fagene også. Jeg ville heller anbefalt deg å velge fag etter interesse. Da kan du dessuten bli mer motivert til å få høye karakterer, noe som i aller høyeste grad kreves for å komme inn på fysmat!

La folk stå opp før du bumper, da..

Du lærer omtrent ingenting i IT1 og IT2 som du ikke kan lære deg fort selv, eller som en uansett lærer første ukene i IT GK på NTNU.

Så velg IT om du har lyst på et ok lett fag, eller velg kjemi om du kanskje vil få bruk for det. Det er ingen linjer som krever kjemi fra vg3 eller noe it fag, så det spiller liten rolle mtp inntak.

Takk, takk! Men er det noe utover kjemi 1 kunnskaper en lærer på fysmat? For da gjør jeg vel lurt i å velge det letteste, som jeg har en mistanke om at er IT ...

Lenke til kommentar

Ja, du lærer utover kjemi 1. Kjemi 2 er nok det tyngste faget jeg hadde på videregående, så hvis du er ute etter en enkel god karakter kan du nok velge IT, men jeg hadde i hvert fall bruk for kjemi 2 da jeg tok kjemifaget på NTNU.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, du lærer utover kjemi 1. Kjemi 2 er nok det tyngste faget jeg hadde på videregående, så hvis du er ute etter en enkel god karakter kan du nok velge IT, men jeg hadde i hvert fall bruk for kjemi 2 da jeg tok kjemifaget på NTNU.

Takk for svar! Jeg har i alle fall tenkt til å ta fysmat, og der er det kjemi et semester. Derfor er jeg usikker på om kunnskapene fra kjemi 2 vil gjøre noen stor forskjell. Kan jeg spørre hvilke andre fag du tok i tredje klasse? :)

Lenke til kommentar

Dette har vært oppe i tråden før, så for de som irriterer seg grønne over at folk som meg ikke gidder å søke bør slutte å lese sånn ca nå:

Noen som vet hvordan snittkarakteren for siving-studiet regnes ut? Gir man en tallverdi til hver karakter (1-5), summerer opp og deler på antall studiepoeng, eller er det en annen mer avansert algoritme? Hvordan behandles "bestått/ikke bestått" og karakterer/studiepoeng i forbindelse med utenlandsopphold?

Lenke til kommentar

Jeez The Hoff ... GPA regnes ut på vanlig måte, men på det endelige vitnemålet fra NTNU vet jeg ikke hvordan de tar hensyn til karakterene fra utenlandsopphold. Noen steder (f.eks ETH) opererer med ganske annerledes karaktersystem enn NTNU.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan snittkarakteren for siving-studiet regnes ut? Gir man en tallverdi til hver karakter (1-5), summerer opp og deler på antall studiepoeng

Ja.

Hvordan behandles "bestått/ikke bestått"

Behandles ikke.

karakterer/studiepoeng i forbindelse med utenlandsopphold?

Tror de regnes med, men er ikke sikker. Burde i mine øyne strykes.

Endret av kozeklumpen
Lenke til kommentar

Jeez The Hoff ... GPA regnes ut på vanlig måte, men på det endelige vitnemålet fra NTNU vet jeg ikke hvordan de tar hensyn til karakterene fra utenlandsopphold. Noen steder (f.eks ETH) opererer med ganske annerledes karaktersystem enn NTNU.

Så, "vanlig" måte er å gi en tallverdi til hver karakter (A=5, B=4, C=3, D=2, E=1), telle antall forekomster av hver karakter, gange det tallet med tallverdien for hver karakter, summere opp og dele på antall karakterer?

Eksempel:

6 x A

15 x B

8 x C

2 x D

1 x E

blir til:

(6 x 5 + 15 x 4 + 8 x 3 + 2 x 2 + 1 x 1) / 32 = 3.72 som gir snittkarakter B?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men må du vekte med studiepoeng også da. F.eks A i et fag med 15 stp. teller som to Aer. Dessuten kan det være greit å vite at én A og én B gir snitt på A: (5+4)/2 = 4.5 som rundes opp.

Endret av kloffsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...