Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske dårlig innsats på VGS, jobbet tilnærmet ingenting med matte hjemme. Har god forståelse for matte om jeg bare sitter meg ned og faktisk jobber.

Ellers er jeg fullt klar over at det går an å bygge på med 2-årig master på NTNU. Men poenget er at jeg har veldig lyst å studere på NTNU :) Planen var egentlig å ta 3-årig på UiS og deretter master på NTNU, men NTNU frister så veldig mtp studiemiljø. Er så klart et luksusproblem, men jeg lever jo i luksus, så det er sånn det er.

Lenke til kommentar

Dere litt eldre studenter som har hatt relevante sommerjobber, hvordan gjør dere det med bolig der dere skal ha sommerjobb? Tenker spesielt på de som kommer fra små steder der det gjerne ikke er relevante arbeidsplasser. Det må være veldig begrensende å kun ha mulighet til å søke relevante sommerjobber i Trondheim, så er det vanlig at bedrifter har til rådighet hybler som sommerarbeidere fra andre deler av landet kan bo i om sommeren? Så en bedrift som hadde dette, men vet ikke om det er vanlig. Kommer selv fra Bergen, men vil gjerne ha muligheten til å søke sommerjobb i Oslo og Stavanger i tillegg, og kjenner egentlig ingen i de byene jeg kunne bodd hos i 2 måneder.

Lenke til kommentar

Der jeg jobba sist (riktignok utkantstrøk) ble jeg tildelt leilighet (teknisk sett et hus) når jeg oppga at jeg var borteboer, som jeg kunne bo billig i. Inne i tykkeste Oslo er det kanskje mer vanlig med hybeltillegg slik mikk- nevner, men det er noen bedrifter som disponerer leiligheter (evnt boligrigg) de gjerne leier ut for en slikk og ingenting når sommerstudenter er på ferde.

Lenke til kommentar

Raskt spørsmål; omtrent halvparten av siv. ing. studiene ved NTNU krever lavere snitt når en søker med ordinærvitnemål enn når en søker med førstegangsvitnemål. Hvorfor det? Jeg trodde ordinærkvote poenggrensen var atskillig høyere ved nesten samtlige studier.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke studert de tallene så nøye, men for de fleste siv.ing.-studier er det vanligvis liten forskjell mellom poenggrensen i de to kvotene. Dette er vel egentlig mest et fenomen som kanskje viser at veldig mange starter på Gløs maks et par år etter at de sluttet på videregående. Når man søker i primærkvoten vil man også søke i ordinærkvoten, så om det ikke er mange som har sanket poeng i årevis (slik det er på f.eks. medisin) så blir kvotene ganske like.

Lenke til kommentar

Raskt spørsmål; omtrent halvparten av siv. ing. studiene ved NTNU krever lavere snitt når en søker med ordinærvitnemål enn når en søker med førstegangsvitnemål. Hvorfor det? Jeg trodde ordinærkvote poenggrensen var atskillig høyere ved nesten samtlige studier.

Når man søker med førstegangsvitnemål så søker man i begge kvotene. Jeg tror det er slik at det er så mange flinke elever rett fra videregående som søker, og relativt få flinke folk som ikke kommer rett fra videregående. Så fylles førstegangsvitnemålskvota opp "først", men enkelte av de som søker med førstegangsvitnemål kommer inn på den andre kvota etter at førstegangsvitnemålet er "fylt opp".

Lenke til kommentar

Er det noen som forstår hva

For alle årskurs: Tirsdag i uke 17 (mandag og tirsdag)

er kompensasjon for 2. påskedag og tirsdag etter påske

i studiekalenderen betyr?

NTNU vil ha undervisningssemestre som varer 14 uker (70 hverdager). I uke 15 er mandagen og tirsdagen en del av påskeferien, så de to dagene må bli «tatt igjen» mandag og tirsdag i uke 17 for å komme opp i 14 uker totalt for semesteret.

Endret av Alesle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere litt eldre studenter som har hatt relevante sommerjobber, hvordan gjør dere det med bolig der dere skal ha sommerjobb? Tenker spesielt på de som kommer fra små steder der det gjerne ikke er relevante arbeidsplasser. Det må være veldig begrensende å kun ha mulighet til å søke relevante sommerjobber i Trondheim, så er det vanlig at bedrifter har til rådighet hybler som sommerarbeidere fra andre deler av landet kan bo i om sommeren? Så en bedrift som hadde dette, men vet ikke om det er vanlig. Kommer selv fra Bergen, men vil gjerne ha muligheten til å søke sommerjobb i Oslo og Stavanger i tillegg, og kjenner egentlig ingen i de byene jeg kunne bodd hos i 2 måneder.

I Oslo lar f.eks. studentsamskibnaden deg leie korttid fra andre beboere i sommerperioden så lenge du er student i en annen by hvor alt unntatt betalingen går via samskibnaden. Veldig ryddig, greit og mye tilgjengelige hybler med helt okei kvalitet.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har regnet ut at jeg kommer til å få ca 52,5 konkurransepoeng, hvis det går som det skal på vårens eksamener. Har tatt opp litt fag etter vgs, og havner derfor i ordinær kvote.

Det er akkurat 52,5 som er grensen for å komme inn på petroleumsfag.

Kan jeg egentlig regne med å komme inn på den linjen, selv om jeg akkurat har nok poeng? Går det an å eventuelt starte på en annen linje som man kommer inn på, og bytte til petroleumsfag etter et år f.eks?

Lenke til kommentar

Linnnni: poenggrensene forandrer seg hvert år så det kan vel ingen svare på. Når det gjelder å bytte linje er svaret 'kanskje'. Jeg kjenner folk som har startet på en linje og byttet uten problem, jeg vet også om ei som startet på petroleum, men som ikke fikk lov til å bytte til kjemi.

Lenke til kommentar

Ganske dårlig innsats på VGS, jobbet tilnærmet ingenting med matte hjemme. Har god forståelse for matte om jeg bare sitter meg ned og faktisk jobber.

Ellers er jeg fullt klar over at det går an å bygge på med 2-årig master på NTNU. Men poenget er at jeg har veldig lyst å studere på NTNU :) Planen var egentlig å ta 3-årig på UiS og deretter master på NTNU, men NTNU frister så veldig mtp studiemiljø. Er så klart et luksusproblem, men jeg lever jo i luksus, så det er sånn det er.

Kom deg på NTNU med en gang ;)

Matten kommer til å gå fint den!

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har regnet ut at jeg kommer til å få ca 52,5 konkurransepoeng, hvis det går som det skal på vårens eksamener. Har tatt opp litt fag etter vgs, og havner derfor i ordinær kvote.

Det er akkurat 52,5 som er grensen for å komme inn på petroleumsfag.

Kan jeg egentlig regne med å komme inn på den linjen, selv om jeg akkurat har nok poeng? Går det an å eventuelt starte på en annen linje som man kommer inn på, og bytte til petroleumsfag etter et år f.eks?

Hei Linn ^^ Jeg er i nøyaktig samme situasjon som deg. Har 52,5 konkurransepoeng til sommeren, og søker petroleumsfag. Tar dog matematikk R2 som privatist i juni, og om jeg får 4 eller mer (som jeg må for å være kvalifisert søker, som du sikkert vet), stiger poengene til henholdsvis 53,6-54,5. Ser uansett ikke så negativt på det, gjør meg ingenting å ta at arbeids-/reiseår før jeg starter høyere utdanning.

Hvorfor velger du petroleumsfag? :)

Lenke til kommentar

Det virker som om petroleumsfag kommer til å være populært i år, med tanke på all oppmerksomheten oljeindustrien har fått i media det siste året. En ser også at det har vært betydelig med spørsmål om petroleumsteknologi/petroleumsfag-utdanningen på forum som dette, freak, matematikk.net, etc.

Jeg ville antatt at 52.5 blir for lavt i år, men det er bare synsing fra min side.

Jeg har vært i kontakt med UiS om å få godkjent noen fag på masternivå, men de kan ikke si noe ennå ettersom de skal gjøre om alle fagene til 10 studiepoengsfag. Hun jeg snakket med sa at regjeringen har bestemt at fra og med neste år skal alle ingeniør-studier bare ha 10poengersfag, NTNU også.

Det hele høres merkelig ut, er det noen som har hørt noe om det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...