Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Hva er det egentlig med forholdet mellom dragvollstudenter og gløshaugenstudenter? Og hva er egentlig dragvoll og gløshaugen?

8031156[/snapback]

 

Det som før var NTH ligger på et sted i trondheim, som heter gløshaugen. Litt grovt holder alle siv-ingene til på gløshaugen, mens alle de "mykene" fagene (filosofi, språk, psykologi), ligger et annet sted i byen, på dragvoll. Nå er begge disse stedene slåtte sammen til et universitet. Og det har vært endel mer eller mindre velbegrunnede gnissninger. Feks får dragvoll vesentlig mindre penger, noe som fører til harme.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er mer eller mindre et faktum at folk som driver med naturvitenskap er ekstremt viktig for samfunnet, hele vårt samfunn er tuftet på det.

8031063[/snapback]

Du sier altså at i vårt SAMFUNN er det viktigere å forstå hvordan NATUREN fungerer enn hvordan SAMFUNNET fungerer?

 

Høres ut som du lever på en løgn.

 

Edit: Vil gjerne likt å se deg forklare forskjellene mellom Gløs og Dragvoll på den naturvitenskaplige måten, kan vi?

Endret av CAT0
Lenke til kommentar

Det er ikke så mye pengefokus på siv.ing. som man skulle tro. Jeg opplever ikke særlig mye karakter- eller karrierepress på bygg. Ind.øk. er kanskje en annen historie...

 

Angående debatten om lærere versus ingeniører, blir det litt som søppeltømmeren som påstår at han er like nyttig som statsministeren. Det er forsåvidt riktig - man må ha begge i et samfunn med arbeidsdeling - men det er ingen grunn til å rakke for mye ned på de enkelte. Forutsatt at alle gjør en adekvat innsats innen sitt fagfelt, såklart.

 

Jeg er selv ganske rød, og innrømmer gjerne at mine gode karakterer på siv.ing. ikke skyldes annet enn godt arvemateriale, og i så måte ikke fortjener mer enn andre mennesker. Men man må tenke litt praktisk, og at man gir folk en gulrot for å ta ingeniørutdanning i disse mangeltider, kan umulig være så nedbrytende for samfunnet.

 

Av ren faglig arroganse vil jeg til slutt hevde at ingeniører er bedre lærere enn lærere flest (lektorer ikke medregnet), uten at det rettferdiggjør at de to gruppene skal bytte jobber. ;)

Lenke til kommentar
det er mer eller mindre et faktum at folk som driver med naturvitenskap er ekstremt viktig for samfunnet, hele vårt samfunn er tuftet på det.

8031063[/snapback]

Du sier altså at i vårt SAMFUNN er det viktigere å forstå hvordan NATUREN fungerer enn hvordan SAMFUNNET fungerer?

 

Høres ut som du lever på en løgn.

8031222[/snapback]

 

Samfunnet fungerer på egenhånd om det er lagt til rette for det, akkurat som naturen går sin gang om vi ikke hadde kjent naturlovene, uten naturvitenskap hadde det knapt nok vært noe samfunn å se på. Knapt nok noe som er mer moderene enn fra vikingtiden hadde eksistert.

 

AtW

Lenke til kommentar
[

uten at jeg skjønner hvorfor man er noen bedre samfunnsborger av å sulle på dragvoll, mangelen på rasjonell tanke og vitenskaplig innsikt er i mine øyne et av de største problemene med samfunnsborgeren

 

Mangelen på kritisk tenkning og evnen til å se ting fra flere sider er et av de største problemene med "naturborgeren"

:tease:

Lenke til kommentar
[

uten at jeg skjønner hvorfor man er noen bedre samfunnsborger av å sulle på dragvoll, mangelen på rasjonell tanke og vitenskaplig innsikt er i mine øyne et av de største problemene med samfunnsborgeren

 

Mangelen på kritisk tenkning og evnen til å se ting fra flere sider er et av de største problemene med "naturborgeren"

:tease:

8031254[/snapback]

 

Heh, bare fordi man har gjort seg opp en mening, så betyr ikke det at man ikke har sett, eller ikke evner å se en sak fra flere sider ;)

 

AtW

Lenke til kommentar
Heh, bare fordi man har gjort seg opp en mening, så betyr ikke det at man ikke har sett, eller ikke evner å se en sak fra flere sider ;)

 

AtW

8031268[/snapback]

Da finner jeg det merkelig at mange av de jeg kjenner fra Gløshaugen grenser mot sosial rangering. Er man så reflektert finner jeg det merkelig at man ikke klarer å se forbi sine egne interesser, intensjoner og ego ;)

Lenke til kommentar
Heh, bare fordi man har gjort seg opp en mening, så betyr ikke det at man ikke har sett, eller ikke evner å se en sak fra flere sider ;)

 

AtW

8031268[/snapback]

Da finner jeg det merkelig at mange av de jeg kjenner fra Gløshaugen grenser mot sosial rangering. Er man så reflektert finner jeg det merkelig at man ikke klarer å se forbi sine egne interesser, intensjoner og ego ;)

8031330[/snapback]

 

Heh, du får spørre dine venner om saken, jeg vet ikke hva de tenker på :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Dine utsagn forutsetter at naturen og samfunnet fungerer på samme måte, men det gjør de ikke.

 

Naturen går hele tiden mot et equilibrium mens samfunnet går fremover og videreutvikler seg. En hendelse i naturen vil alltid tvinge frem en motaksjon mens man ved en hendelse i samfunnet vil bygge på tidligere hendelser og oppfatninger og skape noe nytt.

Lenke til kommentar
Naturen går hele tiden mot et equilibrium mens samfunnet går fremover og videreutvikler seg. En hendelse i naturen vil alltid tvinge frem en motaksjon mens man ved en hendelse i samfunnet vil bygge på tidligere hendelser og oppfatninger og skape noe nytt.

8031507[/snapback]

Bra du ikke blir lærer i realfag. ;)

Lenke til kommentar
Jeg syns det rett og slett er skamløst å avfeie fagene på Dragvoll som visse gjør her. Kunnskap om samfunnet og kultur er ikke "sulling". Makan til rein og skjær arroganse.

8031618[/snapback]

 

Hehe, sulling er jo et ord som er valgt litt for å provosere (og henviser mer til arbeidsmengde enn nytteverdi :)). Og jeg har ingenting imot at samfunnets borgere utdanner seg ov utvider sine horisonter. Men litt svar på tiltale må folk forvente når de insinurer at man blir en mye mer "skikkelige samfunnsborger" av å ta de myke fag.

 

Forøvirg går arroganse aldri av moten :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er fortsatt mulig å minske entropien (uordenen) enkelte steder, for eksempel på jorda i sin helhet. Dette er fordi jorda ikke er et termodynamisk lukket system, men mottar og avgir ting og tang fra og til verdensrommet.

 

Denne omtalte "likevekten" er en teori som går ut på at vi går til en "varmedød" en gang i fjern fremtid, men den er ikke helt bevist ennå (sist jeg sjekket). Når likevekten ikke er her, og ikke kommer til å være her i vår levetid, kan du ikke bruke den som argument slik du prøver på.

 

Dessuten vil ikke menneskesinnet være unntatt termodynamikkens lover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...