Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Hvorfor skulle det være viktig å få faget godkjent før neste skoleår, all den tid NTNU ikke bryr seg før du har mange hengefag?

Ja, ja, slapp av nå.

Jeg vet at man ikke får hoppe opp ett klassetrinn hvis man mangler mer enn 3 fag og dette kan kanskje skape problemer med tanke på masteroppgave?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men når du har hengefag mangler man jo som regel sp. Var bare en tanke.

Hvorfor skulle det være viktig å få studiepoeng godkjent før neste skoleår, all den tid lånekassen kun ser på om du henger etter med mer enn 60 stp eller ikke?

Hvis du er avhengig av studiepoeng fra kont for å kommer over grensa på 60p så kan du søke om stipend etter du har fått resultatene fra konteeksamen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvor jeg kan finne asiatisk butikk her i Trondheim. Tenker å kjøpe stor sekk med ris.

Takker for svar!

Er en grei en i Olav Trygvassons gate. Står du utenfor Outland i Munkegata, går mot Ravnkloa/havet og runder hjørnet, så står du praktisk talt inne i butikken.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann! Eg vurdere å gå på NTNU etter eg er ferdig med vgs (og militæret), og lurte berre litt på om nokon her veitt litt om kybernetikk-linja? Hadde vore spennande å fått eit innblikk frå ein student.

Det er garantert mange som vet litt om kybernetikk, men det er sikkert lettere å lese ntnu sine infosider (http://www.ntnu.no/itk/hovedside) og så komme med noen spørsmål. Det er så mye man kan skrive, så det blir vanskelig å svare konkret på et så åpent spørsmål.

Lenke til kommentar

Heisann! Eg vurdere å gå på NTNU etter eg er ferdig med vgs (og militæret), og lurte berre litt på om nokon her veitt litt om kybernetikk-linja? Hadde vore spennande å fått eit innblikk frå ein student.

Det er garantert mange som vet litt om kybernetikk, men det er sikkert lettere å lese ntnu sine infosider (http://www.ntnu.no/itk/hovedside) og så komme med noen spørsmål. Det er så mye man kan skrive, så det blir vanskelig å svare konkret på et så åpent spørsmål.

Det eg eigentleg lure mest på er korleis arbeidsmarkedet er? Spesielt innanfor utvikling av proteser eller robotar.

Lenke til kommentar

Det eg eigentleg lure mest på er korleis arbeidsmarkedet er? Spesielt innanfor utvikling av proteser eller robotar.

Tror ikke det er et voldsomt antall jobber i Norge som går på utvikling av roboter i Norge. Det blir vel hovedsaklig ABB og SINTEF som jobber med slikt. På ABBs avdeling på Bryne jobber de med utvikling av industriroboter (bl.a har de laget robotene som lakkerer noen BMW-modeller). På SINTEF tror jeg det er noen som driver å lager en robotisert slange som kan klatre i rør for å inspisere komponenter og det var også håp om at den kunne være til hjelp ved brann eller andre ulykker. Kan godt være det er flere andre bedrifter, men jeg har ihvertfall ikke hørt om noe mer, så det tolker jeg som et tegn på at det ikke er et flust med jobber der ute.

Så vidt jeg har forstått får de aller fleste som går kyb jobb enten i prossessindustrien eller som software/hardware-utviklere. Alt i alt er det veldig gode utsikter til jobb virker det som.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er et voldsomt antall jobber i Norge som går på utvikling av roboter i Norge. Det blir vel hovedsaklig ABB og SINTEF som jobber med slikt. På ABBs avdeling på Bryne jobber de med utvikling av industriroboter (bl.a har de laget robotene som lakkerer noen BMW-modeller). På SINTEF tror jeg det er noen som driver å lager en robotisert slange som kan klatre i rør for å inspisere komponenter og det var også håp om at den kunne være til hjelp ved brann eller andre ulykker. Kan godt være det er flere andre bedrifter, men jeg har ihvertfall ikke hørt om noe mer, så det tolker jeg som et tegn på at det ikke er et flust med jobber der ute.

Så vidt jeg har forstått får de aller fleste som går kyb jobb enten i prossessindustrien eller som software/hardware-utviklere. Alt i alt er det veldig gode utsikter til jobb virker det som.

Hmmmm, interessant. Veitt du noko om det internasjonale markedet?

Lenke til kommentar

Nei, knapt nok. Tenker du f.eks på androider så er det helt klart Japan og Sør-Korea som leder an der, men har ingen aning om en norsk siv-ing har mulighet til å få jobb der. Generelt sett så fokuserer de mer på AI, og ligger nok et godt stykke foran oss på det feltet. Så da burde du nok ihvertfall ha et år utveksling for å ha noe som helst sjans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...