Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Protip: foreldre vil ens beste, men prater utifra deres erfaringer som er gamle. Data blir i så måte veldig skummelt.

Denne har jeg god erfaring med. Mine foreldre pushet veldig på for at jeg skulle ta tysk i ungdomsskolen/VGS "fordi det er jo så viktig å kunne tysk når man skal bli ingeniør". Mine NTNU-medstudenter vet hvor relevant dette rådet er i dag. :roll:

 

Det er jo aldri en ulempe å kunne et fremmedspråk utenom engelsk, uansett hvilken ingeniør man tenker å bli. Tysk er jo et relativt utbredt språk (i alle fall i Europa), og det spesielle med tyskerne er jo at de tenker at tysk faktisk er et verdensspråk. Det er i alle fall min erfaring med tyskere generelt. Samme gjelder vel også fransk og franskmenn, skal jeg tro det jeg har hørt. Når det er sagt så er det jo kanskje litt unødvendig å pushe på å lære seg tysk hvis det går utover ens interesser.

Bare en aldri så liten digresjon fra min side :)

Det har du rett i. Men poenget er at foreldrene mine mente at man måtte lære nettopp tysk, fordi "det er jo masse faglitteratur som er skrevet på tysk". Stemte kanskje for 50 år siden, men ikke nå lenger. All faglitteraturen vi forholder oss til på NTNU og ute i businesslivet i dag er skrevet på norsk eller engelsk. :) Skal man kun se snevert på hva som hjelper studiene ville kanskje engelsk fordypning vært det beste, men i praksis spiller det nok ingen rolle hvilket fremmedspråk man velger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for mange svar, lurer på om jeg har byttet førstevalg fra Energi og Miljø til datateknikk. Men et lite tilleggspørsmål: er det en stor ulempe at jeg ikke har it 1 og it 2. Og såkalte datanerder, er datateknikk deres smarteste valg?

Om du ikke har hatt it på vgs spiller ingen rolle. Jeg hadde it på vgs, og det gikk mest i å bruke en del programmer, og bittelitt programmering. Det starter på scratch på NTNU, så ikke la det stoppe deg. :)

 

Jeg er veldig fornøyd med mitt valg så langt.

Lenke til kommentar

Jeg går indøk data etter å ha byttet fra marin teknikk og er veldig fornøyd med det byttet. Før jeg begynte på NTNU så så jeg for meg at alle som gikk datateknikk hadde programmert fra de var små, men etter jeg kom opp til Trondheim fant jeg ut at interesse er nok og at man starter fra scratch :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg går indøk data etter å ha byttet fra marin teknikk og er veldig fornøyd med det byttet. Før jeg begynte på NTNU så så jeg for meg at alle som gikk datateknikk hadde programmert fra de var små, men etter jeg kom opp til Trondheim fant jeg ut at interesse er nok og at man starter fra scratch :)

 

 

Hvordan kan man kombinere INDØK med data? Er INDØK det samme som MTIØT?

Er det som at man for eksempel tar vanlig studiespesialiserende med R1/R2 matte?

Lenke til kommentar

Jeg går indøk data etter å ha byttet fra marin teknikk og er veldig fornøyd med det byttet. Før jeg begynte på NTNU så så jeg for meg at alle som gikk datateknikk hadde programmert fra de var små, men etter jeg kom opp til Trondheim fant jeg ut at interesse er nok og at man starter fra scratch :)

 

 

Hvordan kan man kombinere INDØK med data? Er INDØK det samme som MTIØT?

Er det som at man for eksempel tar vanlig studiespesialiserende med R1/R2 matte?

Som Horrorbyte viser til så velger du en teknologiretning når du går på indøk; maskin, data og kommunikasjonsteknologi eller energi og miljø. De første to årene er tilnærmet identiske med den teknologiretningen du velger.

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at det går på snittet ved instituttet, ikke karakteren i faget.

 

edit:

Jeg fikk tilbud i et fag jeg hadde B i, mens andre som fikk A ikke fikk tilbud.

 

Hvilket snitt hadde du hos det instituttet da? Er det sånn at en fagkode tilsvarer ett institutt? Altså alle emner med f.eks. TMA(og kun det) er ett institutt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...