Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Energi og miljø, tenker du at det er et greit studium? Og hva mente du med at det er et "jålete navn". Må ærlig innrømme at jeg mest har tenkt at jeg bør utnytte snittet mitt mest mulig(begynner ved NTNU til høsten). Egentlig har jeg mest lyst til å da datateknikk, men tenker at det kanskje er litt for snevert. Energi og miljø høres jo artig ut, og det er vel viktig med energi og miljø i framtida(er vel dette det faget handler om, eller er det en misvisning, derav ordet "jålete navn"?. Hvis jeg sier at jeg er mer en teoretiker en praktiker, men vil samtidig ikke bli en gal forsker som holder på på laben hele tida, hva tror du passer for meg?

Edit: Har ikke noe imot at folk prøver å friste meg med siv.ing-studier(var det riktig skrevet) på NTNU, er meget usikker.

Jeg hadde selv energi og miljø på søknaden min (4.plass, slått av nano, mattek og fysmat), så åpenbart synes jeg det virker som et interessant studie. Dog går det litt rykter blant studenter på andre linjer at energi og miljø (emil) i praksis bare dreier seg om vannkraft, og ikke noe særlig om miljø, og at navnet ble endret til emil for å trekke til seg flere jenter. Dette er som sagt rykter, og er antagelig grovt overdrevet (kan noen fra emil bekrefte/utdype?)

Det lave snittet som trengtes for mattek var noe jeg bekymret meg for før jeg begynte, men jeg har innsett i ettertid hvor trangsynt det var. Som sagt er det for det første mange felles fag med andre linjer. For det andre er uansett nivået på alle siving-studier på NTNU så høyt at du vil trives. Så: Glem inntakskravene, og søk på det som virker interessant. Jobb med god lønn får du uansett. Det viktigste er at du trives med det du driver med, både under studiet og etter.

Akkurat hva du velger til å begynne med er heller ikke så farlig. Kanskje ser du at det du starter på ikke var ideelt, og da er det ikke vanskelig å bytte linje internt. Noen bytter faktisk allerede etter et halvt år.

Jeg vil anbefale deg å lese litt rundt på NTNU sine sider og finne frem de linjene du kan tenke deg, så spørre her inne om spesifikk info. Det er mange her inne som gjerne svarer på spørsmål om sin egen linje.

Mattek-fristing: Jeg valgte mattek pga. energisituasjonen. Jeg tenker som så at CO2 hysteriet som verden har hengt seg opp i er litt malplassert. For all del er det kjempebra med fokus på miljøet, men jeg synes det blir et tafatt forsøk på å massere symptomet, heller enn å behandle sykdommen. Sykdommen er økende befolkningstall kombinert med at energiforbruk per befolkning øker. Fossil energi kommer til å ta slutt, og med det slutter også CO2 utslippene. Verdens energibehov øker kjempefort, og når oljen og gassen tar slutt sliter vi.

Det gir oss tre valg:

I: Hver person senker sitt energibehov.

II: Hele verden innfører drastiske tiltak for å begrense befolkningsveksten, eller helst reversere den. Feks maks 2 unger pr person.

III: Forbedre de eksisterende, eller finne på nye, metoder for fornybar energiproduksjon.

De to første er ganske enkelt ikke gjennomførbare, og det er uansett ikke noe jeg som realist fra lille Norge får gjort noe med på global skala.

Energiproduksjon derimot. Der kan jeg faktisk være med på å gjøre en forskjell. Innenfor fornybar energi er det bruk for materialteknologer i nesten alle ledd. Vindmøller, demninger, turbiner, rør.. alt lages av noe, og vi mattekere vet hva som egner seg best.

Solceller er i aller høyeste grad materialteknologi, og mange av oss ender opp med noe relatert.

Dessuten kan man være med å utvikle nye løsninger som gjør hydrogen en konkurransedyktig motstander til bensin. Teknikker for komprimering og lagring av hydrogen i materialer, heller enn som gass, er allerede under utvikling.

Osv.

Diskuterer hva jeg bør ta med mine foreldre, som uten noe særlig bakgrunnskunnskap sier at datateknikk blir for snevert siden det bare omhandler datamaskiner, og at hvis du tar datateknikk blir du bare en støttefunksjon for bedrifter, får ikke nisjeavtaler som du kanskje ville fått hvis du tok noe annet(Energi og miljø). Jeg er egentlig litt uenig i dette, og vil at dere som faktisk går datateknikk og kan mye om dette motbeviser dette!

bkak og Matsemann svarte jo på dette. Igjen så er det viktigste at du velger det du trives med. Som siv.ing. fra NTNU får du uansett en god jobb.

Du virker som en veldig hyggelig person, så uansett hva du går for er du veldig velkommen til Gløshaugen. Du gjør et bra valg!

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Til Sisyphus

Kanskje du skulle blitt karriereveileder i stedet Tricell.

Hva er dette for noe tull og tøys? Det er et patetisk elendig OT innlegg.

Til wingeer

A) NTNU tilbyr mer enn sivilingeniørutdanning.

B) Ok.

C) Hva du sier her stemmer ikke helt med virkeligheten. Sjekk fakta.

D) Vel og greit dette. Skal ikke si noe for sikkert.

E) Nei, det er ingen andre som skal gå på skole for deg. Det må du gjøre selv. Lykke til.

Siter skikkelig. Ikke bruk abc på løse lufta. Fokuser det mot en spesifikk del i innlegget.

A) Nei, sier du det du.

B) Ok, mot hva da?

C) Hvilken del skjønte du ikke?

D) "Vel og greit dette", Mot hva da? At dere ikke vet bedre enn hva andre mennesker vet hva de kan og ikke kan. Og at en sivilingeniør utdanning ikke gjør dere eksklusive og at dere ikke er noe annet enn helt ordinære mennesker, selv om dere klarte å få en utdannelse i et velferdssamfunn.

E) Hvor i allverden har jeg sagt at andre skal gjøre utdannelsen min? er dette en totalt feilslått analyse av mine innlegg? Begynner bare å lure.

+ Ekstra til samme ordinære bruker.

For et meningsløst bilde. Har du det som plakat på kåken din?

Automatisk distribusjon av pluss er igangsatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Det kommer mer drit fra denne kanten...

Flott! Akkurat hva tråden trenger.

Endret av Slettet-D7I5Gr2
Lenke til kommentar

Fra mitt standpunkt virker det som om fruktbarheten av karriereveiledning og råd om studier ved NTNU i denne tråden er blitt noe begrenset. Tricell -- opprett heller en ny tråd med spørsmålet ditt (eller send meg en PM så kan jeg skille ut innleggene i en ny tråd).

Dette er ikke en inngripen -- forespørsler om NTNU er on-topic i en NTNU-tråd -- men en anmodning om å skille lag.

Det som derimot var en moderators inngripen var slettingen av 1 - ett - innlegg med personangrep på Tricell.

Nota bene: I etterkant av dette innlegget har Tricell bedt om at temaet avsluttes, og signalisert at han vil slutte å skrive i tråden. Jeg ber derfor om at vi lar temaet ligge, og fortsetter med ytterligere diskusjon om livets fortreffelighet på NTNU.

Med hilsen - en av oss som pinte oss gjennom fem år ved UiO i stedet. ;-)

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei :)

Skal velge programfag til 3VGS i morgen, og jeg lurer på å kutte ut Kjemi 2 til fordel for IKT2. Lurer på om jeg i hele tatt står noe bedre stilt med IKT2 i ryggen med tanke på å studere Energi og miljø? Eller burde jeg absolutt kave meg gjennom enda et år med kjemi, som jeg ikke liker så veldig godt sammenliknet med de andre realfagene? :blush:

Kjemi får du lære på NTNU uansett.

Lenke til kommentar

Hei :)

Skal velge programfag til 3VGS i morgen, og jeg lurer på å kutte ut Kjemi 2 til fordel for IKT2. Lurer på om jeg i hele tatt står noe bedre stilt med IKT2 i ryggen med tanke på å studere Energi og miljø? Eller burde jeg absolutt kave meg gjennom enda et år med kjemi, som jeg ikke liker så veldig godt sammenliknet med de andre realfagene? :blush:

Jeg ville tatt kjemi2. Som du ser på NTNU sine sider har energi og miljø kjemi allerede første semester. Det faget har en del til felles med kjemi2 på videregående, og hvis du allerede sliter litt med kjemi, er det lurt å ha sett ting før, heller enn å utsette det til NTNU, hvor man går mye raskere igjennom stoffet.

Jeg synes ikke egentlig det er noe spørsmål hvis du skal begynne på energi og miljø.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt kjemi2. Som du ser på NTNU sine sider har energi og miljø kjemi allerede første semester. Det faget har en del til felles med kjemi2 på videregående, og hvis du allerede sliter litt med kjemi, er det lurt å ha sett ting før, heller enn å utsette det til NTNU, hvor man går mye raskere igjennom stoffet.

Jeg synes ikke egentlig det er noe spørsmål hvis du skal begynne på energi og miljø.

Takk for svar!

Vel, det er egentlig ikke det at jeg sliter i faget, men synes læreren vår gjør det så dørgende kjedelig og lite motiverende. Men om det uansett gir meg en klar fordel skal jeg nok klare ett år til :)

Har egentlig ikke bestemt meg helt for hvilken linje jeg skal velge, men synes energi (da især vannkraft) høres interessant ut. Har også snust på elektronikk og teknisk kybernetikk. Forstår jeg det rett om EMIL inneholder relativt mye kjemi i forhold til de andre sivilingeniør-studiene? Vet noen hvilke andre linjer det er som krever mye kjemi?

Takk på forhånd :D

Lenke til kommentar

Energi og miljø, tenker du at det er et greit studium? Og hva mente du med at det er et "jålete navn". Må ærlig innrømme at jeg mest har tenkt at jeg bør utnytte snittet mitt mest mulig(begynner ved NTNU til høsten). Egentlig har jeg mest lyst til å da datateknikk, men tenker at det kanskje er litt for snevert.

Jeg vil påstå det motsatte. Med en grad innenfor data vil du kunne jobbe innenfor en haug med forskjellige bransjer.

Diskuterer hva jeg bør ta med mine foreldre, som uten noe særlig bakgrunnskunnskap sier at datateknikk blir for snevert siden det bare omhandler datamaskiner, og at hvis du tar datateknikk blir du bare en støttefunksjon for bedrifter, får ikke nisjeavtaler som du kanskje ville fått hvis du tok noe annet(Energi og miljø). Jeg er egentlig litt uenig i dette, og vil at dere som faktisk går datateknikk og kan mye om dette motbeviser dette!

Høres ut som foreldrene dine blander sammen NTNU med VGS. Hadde det vært snakk om IT-linja på videregående (eller hva det heter nå til dags, alt er jo snudd ned på hodet siden jeg gikk ut derfra) ville de hatt rett, men datateknikk gir en kompetanse langt, langt utover dette. Ellers what bkak said.

Protip: foreldre vil ens beste, men prater utifra deres erfaringer som er gamle. Data blir i så måte veldig skummelt.

Denne har jeg god erfaring med. Mine foreldre pushet veldig på for at jeg skulle ta tysk i ungdomsskolen/VGS "fordi det er jo så viktig å kunne tysk når man skal bli ingeniør". Mine NTNU-medstudenter vet hvor relevant dette rådet er i dag. :roll:

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Protip: foreldre vil ens beste, men prater utifra deres erfaringer som er gamle. Data blir i så måte veldig skummelt.

Denne har jeg god erfaring med. Mine foreldre pushet veldig på for at jeg skulle ta tysk i ungdomsskolen/VGS "fordi det er jo så viktig å kunne tysk når man skal bli ingeniør". Mine NTNU-medstudenter vet hvor relevant dette rådet er i dag. :roll:

Det er jo aldri en ulempe å kunne et fremmedspråk utenom engelsk, uansett hvilken ingeniør man tenker å bli. Tysk er jo et relativt utbredt språk (i alle fall i Europa), og det spesielle med tyskerne er jo at de tenker at tysk faktisk er et verdensspråk. Det er i alle fall min erfaring med tyskere generelt. Samme gjelder vel også fransk og franskmenn, skal jeg tro det jeg har hørt. Når det er sagt så er det jo kanskje litt unødvendig å pushe på å lære seg tysk hvis det går utover ens interesser.

Bare en aldri så liten digresjon fra min side :)

Lenke til kommentar

Det er ikke snevert. En av fordelene med data er at man fort kan skifte spesialisering. Jobbe noen år med noe, så ta kurs / sertifisering i noe annet, og så kunne ende opp med helt andre oppgaver, selv innenfor samme bedrift.

Dessuten er datamaskiner fremtiden, å si man bare blir en støttefunksjon blir for dumt.

Jeg går 2. klasse data, og om man har tid kan en få middag av en bedrift hver uke, samt en del alkohol. Så vi er sterkt ønsket av bedrifter.

Og nei, du blir ikke it-support. Du blir en programmerer som f. eks. vil jobbe i et team i en konsulentbedrift og utvikle løsninger for store firmaer.

Hvilke linjer på NTNU lærer programmering? Hvor lærer man isåfall mest?

Har funnet disse men lurer egentlig på hva forskjellene er:

http://www.komtek.ntnu.no/

http://www.ntnu.no/studier/mting

http://www.ntnu.no/studier/mtdt

Og kanskje denne:

http://www.ntnu.no/studier/mtel

Det var sivilingeniør, men går det ann å ta bachelor og så master og allikevel få programmering?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Teknisk kybernetikk har også litt mer programmering enn andre linjer.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...