Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir man regnet som "kul" om man tar medisin, psykolog, ingeniør eller økonomi studier ved NTNU? :wee:

8024948[/snapback]

 

Sprøs blant hvem du vil regnes som kul, ingeniører ser jo ned på de fleste andre av de gruppene du nevner feks :)

 

AtW

8024975[/snapback]

 

Eneste grunnen til at siv.ing. misliker økonomene er fordi de vet at økonomene tar over jobbene som var vanlige siv.ing jobber fra før. Det sa foreleseren min i mikro! :ph34r:

8025702[/snapback]

 

De færreste sivinger står i fare for å miste noen jobb til økonomer. Sivinger misliker økonomi fordi det er et relativt "simpelt" fag. Og fordi økonomer tror økonomi i seg selv skaper verdier :)

 

AtW

8027318[/snapback]

 

Må være en myte hos dere sivinger. Du skal lete lenge etter en økonom som tror at økonomi i seg selv skaper verdier :p Men det er jo et ganske simpelt fag ja. Vi skaper vår egen lille verden som vi regner og styrer i. Lurer på når vi kommer til "virkeligheten".

Lenke til kommentar
Hadde tenkt til det, kanskje. :p

På hva da? Ikke la miljøet skremme deg hvertfall, de jeg kjenner både i Oslo, Bergen, Tromsø osv. som har fått kjenne på bylivet og studentmiljøet både her og der synes Trondheim er en flott by.

 

Woho. Fikk fem tusen penger av NTNU <3

8028120[/snapback]

Wai ?
Lenke til kommentar
Greia med siv.ing. kontra siv.øk./ind.øk er at økonomene de siste 30 årene har tatt lederstillingene fra ingeniørene. Dette kan føles litt urettferdig, av de grunner som ATW nevnte.

8028352[/snapback]

 

Mulig, jeg synes egentlig ikke jeg merker så mye til det, mange sivinger er sjefer (nesten flere enn som har lyst har jeg inntrykk av), oog det har alltid vært et "hat" mellom økonomer og ingeniører, men det er mulig det er noe i det.

 

Det minner meg om en historier jeg hørte der en sivøk og en siving kranglet om hvilket studie som var værst, og så tok til slutt sivingen sivøk ved sisden av jobben på 3 år, og konstaterte at siving var værre :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig snakk om høyere lederstillinger. Jeg siterer denne ukens utgave av Morgenbladet:

 

Siviløkonomenes innmarsj illustreres gjennom den eksplosive veksten i studenttallet midt på syttitallet: Fra 1974 til 1978 økte antallet søkere til NHHs siviløkonomstudium fra 558 til 932 og til BIs diplomstudium fra 502 til 1550. Siviløkonomene erobret en fremskutt posisjon som bedriftsledere; i 1980 var det flere siviløkonomer enn sivilingeniører som var toppledere i de største norske selskapene, i 1985 var det mer enn dobbelt så mange. I 1987 var fire av fem i Storebrands toppledelse siviløkonomer, i 1990 bestod Statoils konsernledelse av fem siviløkonomer fra NHH, samt én sivilingenør og én jurist, i Hafslund Nycomed hadde fire av fem siviløkonomutdanning eller tilsvarende.

 

Redigert: 1980, ikke 1908.

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Hadde tenkt til det, kanskje. :p

På hva da? Ikke la miljøet skremme deg hvertfall, de jeg kjenner både i Oslo, Bergen, Tromsø osv. som har fått kjenne på bylivet og studentmiljøet både her og der synes Trondheim er en flott by.

8030148[/snapback]

Hadde tenkt medisin, men det er litt vanskelig. Så skal også prøve psykologi eller ingeniør. Får se hva det blir ;) Og nei, miljøet skremmer meg ikke, kjenner noen som går der og de synes det er kjempebra miljø der. Har utrolig lyst å gå på NTNU etter vgs, selvom det er en stund til.

Lenke til kommentar
Hadde tenkt til det, kanskje. :p

På hva da? Ikke la miljøet skremme deg hvertfall, de jeg kjenner både i Oslo, Bergen, Tromsø osv. som har fått kjenne på bylivet og studentmiljøet både her og der synes Trondheim er en flott by.

8030148[/snapback]

Hadde tenkt medisin, men det er litt vanskelig. Så skal også prøve psykologi eller ingeniør. Får se hva det blir ;) Og nei, miljøet skremmer meg ikke, kjenner noen som går der og de synes det er kjempebra miljø der. Har utrolig lyst å gå på NTNU etter vgs, selvom det er en stund til.

8030529[/snapback]

 

I fare for å få noen på nakken, så tror jeg ikke medisin er vanskligere enn ingeniør (det spørs jo litt hva man legger i vanskelig, det er to forskjellige ting som er hovedproblemet, henholdsvis å huske og å skjønne), det er bare vanskligere å komme inn.

 

AtW

Lenke til kommentar
I fare for å få noen på nakken, så tror jeg ikke medisin er vanskligere enn ingeniør (det spørs jo litt hva man legger i vanskelig, det er to forskjellige ting som er hovedproblemet, henholdsvis å huske og å skjønne), det er bare vanskligere å komme inn.

 

AtW

8030574[/snapback]

Nja, tar nå litt lengere tid med medisin. Moren min er ingeniør, og etter å ha snakket med henne så skjønner jeg at det ikke høres så mye lettere ut enn medisin. Selvfølgelig på andre måter, som du sier. Men ja. Vanskelig å komme inn på begge. Meen for å komme inn på medisin må man ha over 60 poeng, og jeg vil tro det er litt mindre for ingeniør studier.

Lenke til kommentar
I fare for å få noen på nakken, så tror jeg ikke medisin er vanskligere enn ingeniør (det spørs jo litt hva man legger i vanskelig, det er to forskjellige ting som er hovedproblemet, henholdsvis å huske og å skjønne), det er bare vanskligere å komme inn.

 

AtW

8030574[/snapback]

Hadde veldig lyst på medisin da jeg gikk i tiende og litt ut i videregående, men har etter hvert fått mye mer lyst til å gå siv.ing., noe som ser ut til å bli resultatet også (trolig fysmat til høsten). Anyway, en morsom ting jeg fikk høre om siv.ing. vs. medisin:

 

Da den første snøen kom i høst så presterte jeg å falle og brekke håndleddet, og i den forbindelse snakket jeg med en nyutdannet kvinnelig lege på St. Olavs, som bl.a. spurte hva jeg skulle gjøre etter VGS. Jeg fortalte henne det jeg skrev over her, og hun var veldig enig - siv.ing. var visst klart å anbefale foran medisin. Ikke bare unngikk man å lese 14 timer om dagen, syv dager i uken, men man risikerte også minst like høy lønn etter endt utdanning.

 

Så der ble jeg jo ikke akkurat mindre sikker på at siv.ing er det rette for meg. :)

Lenke til kommentar

Hva er det med all denne fokusen på gull og glitter etter endt utdannelse på dere siv.inger?

 

Det høres rett og slett ganske patetisk ut at man sitter å fokuserer på alt annet enn den utdannelsen dere tar nå. Jeg studerer noe jeg liker og ikke fordi jeg skal tjene over 500.000 i året etter at jeg har endt utdannelsen min.

 

Blir du lykkelig av å vite at du tjener mer penger som siv.ing enn som lærer? Jeg ser ihvertfall læreryrket som et yrke som biddrar mer for folk flest enn ing*yrkene.

Lenke til kommentar
Hva er det med all denne fokusen på gull og glitter etter endt utdannelse på dere siv.inger?

 

Det høres rett og slett ganske patetisk ut at man sitter å fokuserer på alt annet enn den utdannelsen dere tar nå. Jeg studerer noe jeg liker og ikke fordi jeg skal tjene over 500.000 i året etter at jeg har endt utdannelsen min.

 

Blir du lykkelig av å vite at du tjener mer penger som siv.ing enn som lærer? Jeg ser ihvertfall læreryrket som et yrke som biddrar mer for folk flest enn ing*yrkene.

8030721[/snapback]

 

Er det så mange som fokuserer på gull og glitter blant sivinger? Det er kanskje det, det er isåfall deres tap, de som fokuserer på penger i yreksvalg er mer ulykklige enn de som ikke gjør det.

 

Når det gjelder nytteverdiene, så synes jeg det er litt skivebom, ingeniør-yrker bidrar enormt til samfunnet. At dragvollere klager over manglende nytteverdi hos sivinger ser jeg på som steinkasting i et glasshus ;)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er et ekstremt mye større fokus på penger blant gløshaugenstudenter enn det er hos dragvollstudenter.

 

Alle biddrar, men jeg ser en større nytteverdi i å utdanne barn til å bli skikkelige samfunnsborgere enn å utdanne en fyr som skal sitte på et kontor og kaste terning (ja, jeg vet det er en overdrivelse av dimensjoner) i 50 år før personen drar frem sugerøret

og sluker pensjonspenger (ja, bra de gjør noe med måten det fungerer på nå).

Lenke til kommentar
Det er et ekstremt mye større fokus på penger blant gløshaugenstudenter enn det er hos dragvollstudenter.

 

Alle biddrar, men jeg ser en større nytteverdi i å utdanne barn til å bli skikkelige samfunnsborgere enn å utdanne en fyr som skal sitte på et kontor og kaste terning (ja, jeg vet det er en overdrivelse av dimensjoner) i 50 år før personen drar frem sugerøret

og sluker pensjonspenger (ja, bra de gjør noe med måten det fungerer på nå).

8031022[/snapback]

 

Alle bidrar ikke, og noen bidrar vesentlig mindre enn andre. Du kan gjerne si at du ser mer nytteverdi i det ene eller det andre (uten at jeg skjønner hvorfor man er noen bedre samfunnsborger av å sulle på dragvoll, mangelen på rasjonell tanke og vitenskaplig innsikt er i mine øyne et av de største problemene med samfunnsborgeren), men det er mer eller mindre et faktum at folk som driver med naturvitenskap er ekstremt viktig for samfunnet, hele vårt samfunn er tuftet på det.

 

Nå skader det jo ikke at folk får utdannet seg litt, tar selv psykologi "på siden", men det er vel et faktum at samfunnet hadde gått greit uten psykologer, mens det hadde kollapset uten naturvitenskap.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...