Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Takker for dette verdifulle innlegget. Jeg skal selvsagt ta stilling til dette. Mine krav til utdanning er som følger;

 

  • Godt betalt
  • Ute i felten
  • Fremgangsrikt
  • Litt eksklusivt
  • Teknisk innrettet

 

Mulig å se flere innlegg som ikke omfatter meg? og heller ikke patetiske innlegg som får mye pluss?

Alle sivilingeniørutdanninger er "litt eksklusive". Alle synes det. Onklene og tantene dine og bestemora di synes det. Det eneste stedet folk ikke synes det er på Gløs. Generelt sett synes jeg det høres ut som om maskin passer for deg.

 

Tenker du på maskiningeniør?

 

Det kan godt hende at noen synes en sivilingeniør utdanning er litt eksklusivt, men jeg er uenig, hvem som helst kan bli sivilingeniør, og det uteksamineres flere tusen sivilingeniører i året i Norge. Jeg synes ikke at ingeniør innenfor bygg, eller NTNU sitt studieprogram sivilingeniør innenfor Bygg og miljøteknikk er noe eksklusivt, det uteksamineres 210 studenter i året. Mens på Nanoteknologi så er det bare 25 studenter, eller Satelitteknologi som har 20 studenter i året, eller undervannsteknologi som har 40 studenter.

 

For at det skal bli litt "eksklusivt" for meg så skal det bare være et tosifret tall som uteksamineres i året og det finnes gjerne bare 1 eller 2 steder i Norge som en kan studere det. Jeg tar ikke inntakskrav med i beregningen. Jeg fokuserer bare på hvor mange andre som er utdannet akkurat det samme som deg.

 

Et studie som ikke er eksklusivt er for eksempel rettsvitenskap, det uteksamineres ca. 1000 studenter hvert år innenfor samme fagområde. Tenk det, tusen advokater hvert eneste år. Eller politiutdanningen der det utdannes ca. 720 studenter hvert år, slik at studentene får problemer med å få jobb, siden det er så mange av dem.

 

Mange er nok uenig med meg, og tenker ikke i disse banene, og mener sikkert at all høyere utdanning er eksklusivt, men slik er det faktisk ikke. Det er gratis utdanning, man får masse tilleggspoeng, det finnes privatistordning, noe som gir alle muligheten til å bli hva de vil, dersom de står på. For meg så er det nesten blitt en selvfølge at man må oppnå en bachelor grad, og mastergrad ikke er noe veldig spesielt. Det som er eksklusivt er dersom en oppnår doktorgrad, innenfor et eksklusivt område, som for eksempel medisin, for det klarer ikke alle.

Lenke til kommentar

Du bør legge fra deg den tankegangen hvor du ser på antall personer som går ut fra en linje hvert år. Når du kommer opp i 4. og 5. klasse begynner du å spesialisere deg innen et ønsket område. Det finnes utallige slike områder, og folk fra forskjellige linjer kan godt ende opp med samme spesialisering. Selv om jeg gikk maskin (PuP) hvor det er forholdsvis store kull, var det vel 10-15 personer som endte opp med ca samme spesialisering som meg. Og disse var fordelt på PuP, FysMat, EMIL og muligens flere.

 

De siste par årene har man et veldig løst forhold til linjen sin. Kanskje med unntak av IndØk og Nano.

Endret av TWA
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Tricell: Mest eksklusivt å være en god fotballspiller eller å være en god håndballspiller? Er jo mange flere fotballspillere, og mange flere gode!

 

Uansett hvilken utdanning du tar er det bare en "verktøyskasse" for å tilegne seg den kunnskapen som kreves for å utføre den profesjonen du ønsker. Hvor godt du gjør det derfra er helt opp til deg selv. Vil gjerne oppfordre deg til å sikte høyt, men høye grader er bare formelle papirer. Du kan sikte eksklusivt innen de fleste fagdisipliner. Det utdannes f.eks. få byggingeniører med ekspertise på konstruksjonsteknikk i maritime miljøer i forhold til en del andre retninger man kan spesialisere seg innen. Muligheter finner du overalt. Går du kybernetikk er det sikkert ikke flere enn maks 30-40 som har din fagspesialisering som uteksamineres det året. Poenget er at du kan tilegne deg fagkunnskaper innen de fleste felt som er eksklusive, enten det er oppført på papir eller ikke. Det viktigste for en som skal starte studiene er å finne en "verktøyskasse" som man trives med og motiveres/stimuleres av. Jeg tror ikke at det at få andre tar samme studie blir en stor motivasjonsfaktor, iallefall ikke noe du kan leve på i (førti)fem år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Da får jeg diskutere med dere siden jeg ikke kommer noen vei med dritt bilen min. Den elektroniske bensinluken vil ikke åpne, og bilen er kjører på damp. Derfor returnerte jeg til forumet.

 

Til

 

redsox

 

Jeg nevnte i mitt innlegg at jeg ikke tok stilling til inntakskrav. Når jeg brukte ordet "eksklusiv" da siktet jeg selvsagt til kunnskapen. At det er få personer som har den samme kunnskapen, gjør at kunnskapen blir "sjelden", og dermed er det eksklusivt. Du har helt rett i at satellitteknologi er et åpent studie, men det betyr ikke at det er så mange som har den kunnskapen. Det er få personer som kan dette området i Norge kontra studenter som studerer juss osv.

 

Til TWA

 

Ja det stemmer at det finnes en rekke spesialiseringer, men det er ikke alle studier som lar deg få velge en spesialisering. Og det finnes mange studier som bare har få spesialiseringer. Nanoteknologi har 3 spesialiseringer. Undervannsteknologi har 2 spesialiseringer. Bygg og miljøteknikk har 4 spesialiseringer, osv.

 

Men dersom du har tatt en bachelor grad, da kan du velge fritt mastergrad, som nødvendigvis ikke er helt det samme som på Bachelorgrad. Men det er som regel begrenset på profesjonstudiene.

 

Til The Grand Vizier

 

Det er som sagt en forskjell på en sport og en utdannelse. I sporten så er du gjerne født med en evne som gjør deg begavet, og dette kan ikke du bare "lære". I en utdannelse da handler det kun om kunnskap og ikke om prestasjon, og denne "kunnskapen" kan alle "lese seg til".

 

Hvis vi skal si at studier som er vanskelige å komme inn på, da er plutselig et advokat studie blitt "eksklusivt" fordi det er vanskelig å komme inn.

Lenke til kommentar

Hvis vi skal si at studier som er vanskelige å komme inn på, da er plutselig et advokat studie blitt "eksklusivt" fordi det er vanskelig å komme inn.

Det er en ganske vanlig definisjon innen utdanning. Med din definisjon blir fort doktorgrad i samtidsdans veeeeldig eksklusivt!

 

e: er forøvrig ikke sånn at spesialiseringen defineres av retningen man velger etter to år, det pleier å være mye justeringsmuligheter basert på fagene du vil ta innenfor retningen.

Endret av bkak
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel, jeg tenker på "spesialiseringer innenfor spesialiseringsretningen". Selv om det er 3/4 retninger innen Maskin, så fordyper man seg såpass mye innen ett felt at antall spesialiseringer er adskillig høyere. Jeg har ikke særlig peiling på fagfeltet til mange av de andre studentene innen min spesialiseringsretning.

Budskapet er vel at du bør velge etter hva som virker mest interessant å studere. Du har alltid gode muligheter til å velge "sære" fag og retninger og dermed gjøre deg selv "eksklusiv". :)

Endret av TWA
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvis vi skal si at studier som er vanskelige å komme inn på, da er plutselig et advokat studie blitt "eksklusivt" fordi det er vanskelig å komme inn.

Det er en ganske vanlig definisjon innen utdanning. Med din definisjon blir fort doktorgrad i samtidsdans veeeeldig eksklusivt!

 

Et studie som er vanskelig å komme inn på er ikke nødvendigvis eksklusivt dersom det er 1000 andre studenter som uteksamineres hvert år innenfor samme område.

 

La oss ta Nanoteknologi på NTNU som eksempel. Dette er et eksklusivt studie fordi det er svært begrenset med studieplasser og svært vanskelig å få innpass. Det er også svært liten sannsynlighet for at du treffer på andre som er utdannet innenfor det samme i Norge, som utdannet seg i Norge. Det er eksklusivt, fordi du er en av de få som har den kunnskapen, fremfor advokater, der en kan finne 999 andre advokater bare på det ene året.

 

Mens universitetene i Norge (NTNU og UIB), må uteksaminere studenter i ca. 25 år for å nå 1000 studenter, og da har det plutselig blitt nesten 30 000 advokater, i samme periode. Stor forskjell i mine øyne.

Lenke til kommentar

Da får jeg diskutere med dere siden jeg ikke kommer noen vei med dritt bilen min. Den elektroniske bensinluken vil ikke åpne, og bilen er kjører på damp. Derfor returnerte jeg til forumet.

 

Til

 

redsox

 

Jeg nevnte i mitt innlegg at jeg ikke tok stilling til inntakskrav. Når jeg brukte ordet "eksklusiv" da siktet jeg selvsagt til kunnskapen. At det er få personer som har den samme kunnskapen, gjør at kunnskapen blir "sjelden", og dermed er det eksklusivt. Du har helt rett i at satellitteknologi er et åpent studie, men det betyr ikke at det er så mange som har den kunnskapen. Det er få personer som kan dette området i Norge kontra studenter som studerer juss osv.

 

Til TWA

 

Ja det stemmer at det finnes en rekke spesialiseringer, men det er ikke alle studier som lar deg få velge en spesialisering. Og det finnes mange studier som bare har få spesialiseringer. Nanoteknologi har 3 spesialiseringer. Undervannsteknologi har 2 spesialiseringer. Bygg og miljøteknikk har 4 spesialiseringer, osv.

 

Men dersom du har tatt en bachelor grad, da kan du velge fritt mastergrad, som nødvendigvis ikke er helt det samme som på Bachelorgrad. Men det er som regel begrenset på profesjonstudiene.

 

Til The Grand Vizier

 

Det er som sagt en forskjell på en sport og en utdannelse. I sporten så er du gjerne født med en evne som gjør deg begavet, og dette kan ikke du bare "lære". I en utdannelse da handler det kun om kunnskap og ikke om prestasjon, og denne "kunnskapen" kan alle "lese seg til".

 

Hvis vi skal si at studier som er vanskelige å komme inn på, da er plutselig et advokat studie blitt "eksklusivt" fordi det er vanskelig å komme inn.

 

Plutselig blitt "eksklusivt"?

 

Jusstudiet er eksklusivt fordi tusenvis av søkere blir ekskludert hvert år.

 

Kan du definere "eksklusivt" for meg?

Lenke til kommentar

Eksklusivt betyr at noen blir ekskludert - altså at ikke alle får muligheten. Dermed er studier med stor konkurranse under opptaket eksklusivt, selv om tusenvis blir tatt opp. Et studie som er åpent har ingen konkurranse, og er dermed lite eksklusivt siden alle som møter minimumskravene - som vanligvis er relativt lave (typisk ståkarakter eller 3/4) - kan få plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Min definisjon av eksklusiv er som følgende; Som er forbeholdt av noen få utvalgte - luksuriøs. Altså dette kan fint brukes mot et studie som har svært begrenset med studieplasser, eksempelvis Nanoteknologi.

Lenke til kommentar

Min definisjon av eksklusiv er som følgende; Som er forbeholdt av noen få utvalgte - luksuriøs. Altså dette kan fint brukes mot et studie som har svært begrenset med studieplasser, eksempelvis Nanoteknologi.

 

Ja, men ut ifra den definisjonen er ikke "begrenset med studieplasser" nok. Du trenger søkere som blir ekskludert også, ellers er det ikke "forbehold noen få utvalgte".

Lenke til kommentar

Er det mulig å for eksempel studere med 75 % studieprogresjon de to første årene i en sivilingeniør-utdanning ved NTNU? Siden det er mulig med 50 %, altså må folk ta fag på vårsemesteret som de som har 100 % tok i høstsemesteret, er vel 75 % mulig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Min definisjon av eksklusiv er som følgende; Som er forbeholdt av noen få utvalgte - luksuriøs. Altså dette kan fint brukes mot et studie som har svært begrenset med studieplasser, eksempelvis Nanoteknologi.

 

Ja, men ut ifra den definisjonen er ikke "begrenset med studieplasser" nok. Du trenger søkere som blir ekskludert også, ellers er det ikke "forbehold noen få utvalgte".

 

Ja riktig nok, forskjellen her er at jeg bruker ordet "eksklusiv" på kunnskapen en lærer seg, mens dere bruker det på selve studiet. Jeg er helt enig med dere, men nå vinklet jeg det litt annerledes med vilje.

Lenke til kommentar

Min definisjon av eksklusiv er som følgende; Som er forbeholdt av noen få utvalgte - luksuriøs. Altså dette kan fint brukes mot et studie som har svært begrenset med studieplasser, eksempelvis Nanoteknologi.

 

Ja, men ut ifra den definisjonen er ikke "begrenset med studieplasser" nok. Du trenger søkere som blir ekskludert også, ellers er det ikke "forbehold noen få utvalgte".

 

Ja riktig nok, forskjellen her er at jeg bruker ordet "eksklusiv" på kunnskapen en lærer seg, mens dere bruker det på selve studiet. Jeg er helt enig med dere, men nå vinklet jeg det litt annerledes med vilje.

 

Gitt at studiet ikke er vanskeligere enn andre (intelligens kan være en ekskluderende faktor), er kunnskapen en tilegner seg ved studielinjer som er lette å komme inn på, ikke eksklusiv, ettersom mange kan få kunnskapen - bare å begynne på studiet det. Kunnskapen er sjelden fordi få ønsker å ha den - få søker seg inn på studielinjene.

 

Jeg tok et biologifag som valgfag, og lærte mye om frosker. Kunnskapen min er ikke vanlig, men på ingen måte eksklusiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Helt enig med deg. Men jeg brukte ordet "eksklusiv" mot særlig Nanoteknologi og Undervannsteknologi fordi det er få studenter som uteksamineres, kontra rettsvitenskap. Vi kan ikke si at Satellitteknologi er et eksklusivt studie, fordi det er et åpent studie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...