Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Penger er for kapitalister. Pass på å skaff deg litt livsglede også, millionene dine er ikke verdt noe som helst hvis resten av livet ditt er kjipt.

 

Penger er for kapitalister. Pass på å skaff deg litt livsglede også, millionene dine er ikke verdt noe som helst hvis resten av livet ditt er kjipt.

 

-Sosial fag

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Så dere mener altså en advokat, tannlege, siviløkonom, eller flygeleder tjener mer for eksempel enn en sivilingeniør innenfor teknisk kybernetikk? Vedkommende har en begynnerlønn på ca. 600 000kr og stiger opp 800 000 - 1 million etter noen få år.

Lenke til kommentar

Takker for svar på mitt innlegg.

 

Men la meg få utvide emnet. Hvilke ingeniør linjer tror dere er mest innbringende som tilbys i Norge 2011. Dere tar disse ingeniør studiene på denne lista som utgangspunkt. Lista finner du Her.

 

Jeg er ikke fast bestemt på å ta et studie som er mest innbringende. Det var aktuelt med Nanoteknologi, men det er litt omstridt for meg når en blir labbrotte og får problemer med å få en jobb etter utdanningen.

 

Har du karakterene for nano da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Til operg.

 

Tull og tøys. For en søppelspekulasjon. Jeg liker å stenge hobbypsykologer ute fra visning på forumet. Jeg tror du nettopp ble nestemann på min liste.

 

Til masb.

 

Jeg har 4,5 i snitt, og for at jeg skulle ha kommet inn på Nanoteknologi på NTNU da måtte jeg ha havet snittet mitt fra 4,5 til 5,1 på 3år, noe som betyr at jeg må da ta 1 eller 2 fag som privatist hvert halvår, noe som resulterer i 12 fag (forbedringer eller nye fag). Jeg regner selvsagt med 8 alderspoeng, og 4 realfagspoeng. Dersom jeg ikke hadde klart å nå 5,1 i snitt etter 3 år som privatist, da hadde det holdt med 4,9 i snitt, dersom jeg hadde tatt førstegangstjeneste, for da hadde jeg fått 2 tilleggspoeng til. 51p + 8p + 4p = 63p --> innpass. Eller 49p + 8p + 4p + 2p = 63p --> innpass. Dette er fullt mulig, og jeg har nok penger noe som tillater meg å ta hvert eneste fag på en privatskole uten stipend.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Og i mine øyne er det care om en tjener 800k eller 600k i året.

Tydelig at du ikke vet forskjellen på BMW 520 og 530.

 

Vedkommende har en begynnerlønn på ca. 600 000kr og stiger opp 800 000 - 1 million etter noen få år.

Tydelig at du kjenner vedkommende. Heter han tilfeldigvis Lars, fordi da tror jeg at jeg kjenner han jeg også!

 

La meg få sitere et utdrag fra NTNU sine nettsider angående Teknisk kybernetikk:

 

Kybernetikk-kandidater er meget ettertraktet i arbeidsmarkedet

Oljeselskapene rapper fagfolk fra hverandre og tilbyr millionlønn for å holde på de beste. Kampen om oljeingeniørene skyter fart i takt med økt aktivitet på havbunnen.

 

- En masterkandidat fra NTNU kan i vår bransje regne med mellom 550.000 og 600.000 kroner i begynnerlønn, pluss hjemmekontor, fri telefon, etc. Derfra stiger lønnen raskt til 700–800.000 kroner, de beste når millionen etter få år.

 

For medarbeidere med doktorgrad snakker vi om begynnerlønninger på mellom 800.000 og 900.000 kroner

 

Dersom du som bruker mener at NTNU lyver, så krever jeg at du presenterer dine bevis, ellers lar du vær å kommentere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Klarte du bare 4.5 i snitt på videregående er du ikke smart nok til å klare nano uansett. Og nei, vil ikke høre dårlige unnskyldninger om at du ikke jobbet, for mer enn 4.5 burde du klart med minimal innsats.

 

Ikke det nei? Jeg tror du skal lære deg forskjellene på smart og kunnskapsrik. Slik jeg villa ha stavet det intelligens fremfor "smart".

 

Jeg har stor interesse for realfag, fikk karakter 6 i T2 matematikk, noe som tilsvarer R1. Jeg fikk også sterk 5 i Biologi 1, noe som lar meg få tilsvarende i andre realfag. Jeg tok nettopp 1YP matematikk som privatist og oppnådde karakter 6. Betalte nettopp 22 000kr på NKI for å kunne ta VG1 produksjon og VG1 tegning og bransjelære som privatist for dette halvåret.

 

Etter min mening så sier jeg at jeg kan ha en mulighet for å komme inn på Nanoteknologi dersom jeg står på, men det betyr ikke at jeg kommer inn. Men jeg forsøkte ihvertfall. Mer enn det kan ikke jeg gjøre noe med.

 

Å kommentere hva andre fremmede mennesker klarer og ikke klarer er en søppelspekulasjon og forblir en søppelspekulasjon fra kanten din.

Lenke til kommentar

Og i mine øyne er det care om en tjener 800k eller 600k i året.

Tydelig at du ikke vet forskjellen på BMW 520 og 530.

 

Vedkommende har en begynnerlønn på ca. 600 000kr og stiger opp 800 000 - 1 million etter noen få år.

Tydelig at du kjenner vedkommende. Heter han tilfeldigvis Lars, fordi da tror jeg at jeg kjenner han jeg også!

 

La meg få sitere et utdrag fra NTNU sine nettsider angående Teknisk kybernetikk:

 

Kybernetikk-kandidater er meget ettertraktet i arbeidsmarkedet

Oljeselskapene rapper fagfolk fra hverandre og tilbyr millionlønn for å holde på de beste. Kampen om oljeingeniørene skyter fart i takt med økt aktivitet på havbunnen.

 

- En masterkandidat fra NTNU kan i vår bransje regne med mellom 550.000 og 600.000 kroner i begynnerlønn, pluss hjemmekontor, fri telefon, etc. Derfra stiger lønnen raskt til 700–800.000 kroner, de beste når millionen etter få år.

 

For medarbeidere med doktorgrad snakker vi om begynnerlønninger på mellom 800.000 og 900.000 kroner

 

Dersom du som bruker mener at NTNU lyver, så krever jeg at du presenterer dine bevis, ellers lar du vær å kommentere.

 

Du siterer Aftenposten, ikke NTNU. Og lønningene som blir diskutert er for "oljeingeniører", ikke for dem som har gått teknisk kybernetikk, uansett om noen som går teknisk kybernetikk blir "oljeingeniører".

 

Lønningene de snakker om er ikke sanne heller... se her for bedre info: http://www.nho.no/getfile.php/filer%20og%20vedlegg/Sivilingenior_ingenior_sivilokonom_2010.pdf . Sikkert av interesse for flere også..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarte du bare 4.5 i snitt på videregående er du ikke smart nok til å klare nano uansett. Og nei, vil ikke høre dårlige unnskyldninger om at du ikke jobbet, for mer enn 4.5 burde du klart med minimal innsats.

 

Ikke for å forsvare Tricell, men jeg tror du tar feil. At det er vanskelig å komme inn på Nanoteknologi betyr ikke at studiet er vanskeligere enn et hvilket som helst annet sivilingeniørstudium. Snittkarakter på 4.5 fra videregående er helt vanlig på linjer som Datateknikk og Bygg, spesielt blant dem som har noen alderspoeng med seg. Gjennomsnittlig antall karakterpoeng fra videregående blant nye studenter på Datateknikk er faktisk kun 47 (kilde).

Endret av operg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg siterte noe som NTNU siterte. Hvorfor i all verden skulle NTNU sitere løgn, og laste det opp på sin nettside? Den tabellen som du kommer med, forteller på ingen måte hva de spesifikke sivilingeniørene tjener, den forteller bare oljevirksomheten generelt. Lønna styres hovedsaklig av hvor du jobber hen og dyktighetsgraden. Men det betyr ikke at jeg stoler blindt på sitatet, for det er jo tross alt en del av en rekrutterings propaganda noe som jeg nevnte i innlegg 29906. Jeg stoler mer på dette enn en bruker som kommer med et tullete elendig OT innlegg.

Lenke til kommentar

Jeg siterte noe som NTNU siterte. Hvorfor i all verden skulle NTNU sitere løgn, og laste det opp på sin nettside? Den tabellen som du kommer med, forteller på ingen måte hva de spesifikke sivilingeniørene tjener, den forteller bare oljevirksomheten generelt. Lønna styres hovedsaklig av hvor du jobber hen og dyktighetsgraden. Men det betyr ikke at jeg stoler blindt på sitatet, for det er jo tross alt en del av en rekrutterings propaganda noe som jeg nevnte i innlegg 29906. Jeg stoler mer på dette enn en bruker som kommer med et tullete elendig OT innlegg.

 

Artikkelen du siterer handler ikke om hva spesifikke sivilingeniører tjener. Artikkelen handler ikke om teknisk kybernetikk, men om sivilingeniører i oljebransjen. Som du ser ut ifra linken jeg la ut, tar det ca 15 år før de 10% best lønte "oljesivilingeniørene" når millionen i lønn.

 

Dette er direkte misvisende, en sivilingeniør fra NTNU kan ikke forvente 550-600 kroner i begynnerlønn, og de beste kandidatene får ikke millionen etter få år ( i hvert fall ikke hvis de fortsatt jobber som ingeniører).

 

"En masterkandidat fra NTNU kan i vår bransje regne med mellom 550.000 og 600.000 kroner i begynnerlønn, pluss hjemmekontor, fri telefon, etc. Derfra stiger lønnen raskt til 700–800.000 kroner, de beste når millionen etter få år."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Tricell, du har ikke vurdert BI da?

 

BI?

 

Bli en kotorrotte? Neh. Det var kun 4 sivilingeniør studier som var aktuelt for meg. De er følgende studier:

 

5årig Bygg og miljøteknikk på NTNU

5årig Nanoteknologi på NTNU

3+2år Satellitteknologi på HIN

3+2år Undervannsteknologi på HIB og NTNU

 

En ny kandidat kan kanskje være 5årig Teknisk kybernetikk på NTNU?

 

Mitt mål er for øyeblikket Nanoteknologi, men det begynner å bli omstridt. Fordi det er vanskelig å få jobb, og du blir en labbrotte. Dessuten må jeg jobbe intensivt med fag under hele læretiden min, og det trenger jeg ikke med noen av de andre studiene, for da gir alderspoengene meg automatisk innpass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...