Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Er de helt sikker på det? Teknisk kybernetikk står også veldig sterkt. Sitat fra NTNU:

 

Tror de overdriver litt der

 

Absolutt mulig, det er jo tross alt rekrutterings propaganda.

Lenke til kommentar

Hvilke av disse studiene er mest økonomisk innbringende hos NTNU?

 

  • Bygg og miljøteknikk (alle år på NTNU)
  • Nanoteknologi (alle år på NTNU)
  • Teknisk kybernetikk (alle år på NTNU)
  • Undervannsteknologi (Bachelor på HIB + Master på NTNU)

Innenfor siv.ing. og tilsvarende har linjevalg fint liten direkte betydning for hvor mye du ender opp med å tjene. Innenfor alle retninger har man mulighet til å havne i jobber både i toppen og bunnen av lønningsskalaen, og du er så godt som sikret en nokså god lønn.

 

Det som har mer å si er hva slags jobb du velger å peile deg inn på i løpet av studiet, hvor dyktig du er, hvilke kontakter du klarer å skaffe og til en viss grad hvor heldig du er. De siste tre gjelder vel så mye etter at du har kommet i jobb som under studiet.

 

Det er uansett en dårlig ide å velge fag etter hvor mye du vil tjene. Velg etter hva du interesserer deg for. Som kloffsk så fint oppsummerer det:

 

Care.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som har noen gode tips til et Ingeniøremne annet studieprogram fag?

 

Jeg går 4 kl datateknikk og syns det er for mane fag å velge mellom og klarer ikke å bestemme meg... jeg tenkte kanskje å ta noe innen prosjektledelse evt miljø/energi/naturfag, men jeg vet ikke helt. Noen som har noen gode tips? Enten innen de ommrådene jeg har tenkt eller noe annet? Helst på fag som ikke er altfor tunge :innocent:

 

edit: evt noe som innebærer smarthus/smartgrid. Da vi skrev bachelor oppg om dette og programmerte et smarthus, og det var spennende :D

Endret av dTd
Lenke til kommentar

På ntnu sidene står det mye propaganda. Som sagt, innen de forskjellige siving linjene er det i hovedsak dine egenskaper som bestemmer lønna, ikke hvilken linje du velger.

 

Allikevel kan man generelt si at oljebransjen trekker snittet opp, mens linjer der mange går videre med phd trekker ned. Velg noe du liker, det er det eneste fornuftige rådet vi kan gi deg.

 

edit: glemte denne :)

Endret av Tegocalderon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Takker for svar på mitt innlegg.

 

Men la meg få utvide emnet. Hvilke ingeniør linjer tror dere er mest innbringende som tilbys i Norge 2011. Dere tar disse ingeniør studiene på denne lista som utgangspunkt. Lista finner du Her.

 

Jeg er ikke fast bestemt på å ta et studie som er mest innbringende. Det var aktuelt med Nanoteknologi, men det er litt omstridt for meg når en blir labbrotte og får problemer med å få en jobb etter utdanningen.

Lenke til kommentar

Jeg var selv studass i MA1101 nå i høst (mitt tredje semester), og jeg vet om ei som var studass i MA1201 som tok det samtidig med meg i forfjor, så jeg tror ikke det er så veldig uvanlig. Jeg aner ikke hvordan søkerne sorteres, men hvor lenge man har gått ser altså ikke ut til å ha så stor betydning for disse to fagene i alle fall. Det kan vel likevel være at man helst ønsker studasser med mer erfaring når man kommer til de mer kompliserte fagene. Men det blir bare spekulasjon egentlig.

 

EDIT: Det er jo bare å søke hvis du føler deg kvalifisert til å være studass i et fag. Hvis du får tilbud om jobb så kan du fortsatt takke nei hvis du ikke vil likevel.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Jeg er ikke fast bestemt på å ta et studie som er mest innbringende. Det var aktuelt med Nanoteknologi, men det er litt omstridt for meg når en blir labbrotte og får problemer med å få en jobb etter utdanningen.

 

Du vil ikke ha problem med å finne jobb uansett hvilken siv.ing-linje du går så lenge du gjør det bra. Og hvis det er mye penger du vil ha så er neppe siv.ing riktig studie for deg da det finnes haugevis av andre ting som gir langt mer $$$.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg er ikke fast bestemt på å ta et studie som er mest innbringende. Det var aktuelt med Nanoteknologi, men det er litt omstridt for meg når en blir labbrotte og får problemer med å få en jobb etter utdanningen.

 

Du vil ikke ha problem med å finne jobb uansett hvilken siv.ing-linje du går så lenge du gjør det bra. Og hvis det er mye penger du vil ha så er neppe siv.ing riktig studie for deg da det finnes haugevis av andre ting som gir langt mer $$$.

 

Kan de vennligst gi eksempler på slike studier eller "andre ting"?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke fast bestemt på å ta et studie som er mest innbringende. Det var aktuelt med Nanoteknologi, men det er litt omstridt for meg når en blir labbrotte og får problemer med å få en jobb etter utdanningen.

 

Du vil ikke ha problem med å finne jobb uansett hvilken siv.ing-linje du går så lenge du gjør det bra. Og hvis det er mye penger du vil ha så er neppe siv.ing riktig studie for deg da det finnes haugevis av andre ting som gir langt mer $$$.

 

Kan de vennligst gi eksempler på slike studier eller "andre ting"?

 

F.eks. advokat, tannlege, og siviløkonom (gitt at man har litt ansvar der man jobber - men det gjelder i samme grad for siv.ing). Ellers er et bare å google litt+bruke hodet litt hvis du vil ha enda flere eksempler.

Lenke til kommentar

Penger er for kapitalister. Pass på å skaff deg litt livsglede også, millionene dine er ikke verdt noe som helst hvis resten av livet ditt er kjipt.

 

Penger er for kapitalister. Pass på å skaff deg litt livsglede også, millionene dine er ikke verdt noe som helst hvis resten av livet ditt er kjipt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...