Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Analysens grunnlag var et veldig godt gjett, men det meldte jeg meg av og utsetter til neste høst. Fant ut at det kunne være greit å bl.a. ha topologi først.

 

Hvor har du dette fra?

Akkurat det har jeg fra egen erfaring. Mye fra standardtopologien på R som ble tatt for gitt i starten av faget, uten særlig videre utgreining om stoffet. For eksempel "open covers".

Men også fordi topologi vil gi meg en større matematisk modenhet i forhold til hva en driver med i faget; Som jo er ganske teknisk.

 

Du trenger ikke ha hatt topologi for å forstå faget. Hvis du ignorerer denne lille detaljen går det helt fint. Unødvendig å utsette faget på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der kan bli et interessant semester, for å si det mildt.

Som i mye arbeid/vanskelig?

 

Hvis du ønsker å få et stipendiat ved IMF er du avhengig av å ha nesten bare A i matematikkfagene. Derfor vil det være lurere å ta færre fag og gjøre det bra, enn å ta mange fag og gjøre det middels (les B/C) som er et plausibelt utfall gitt den fagplanen du skisserer over.

Hm. Hvordan er det store utland på dette, da?

 

Du trenger ikke ha hatt topologi for å forstå faget. Hvis du ignorerer denne lille detaljen går det helt fint. Unødvendig å utsette faget på grunn av dette.

Nei, det er jo klart at jeg ikke TRENGER. Det gjør bare ting lettere. Jeg prøvde jo å ta det, men da fikk jeg nesten ikke tid til de andre fagene ettersom det var nokså krevende.

Lenke til kommentar

Det der kan bli et interessant semester, for å si det mildt.

Som i mye arbeid/vanskelig?

 

Hvis du ønsker å få et stipendiat ved IMF er du avhengig av å ha nesten bare A i matematikkfagene. Derfor vil det være lurere å ta færre fag og gjøre det bra, enn å ta mange fag og gjøre det middels (les B/C) som er et plausibelt utfall gitt den fagplanen du skisserer over.

Hm. Hvordan er det store utland på dette, da?

 

Du trenger ikke ha hatt topologi for å forstå faget. Hvis du ignorerer denne lille detaljen går det helt fint. Unødvendig å utsette faget på grunn av dette.

Nei, det er jo klart at jeg ikke TRENGER. Det gjør bare ting lettere. Jeg prøvde jo å ta det, men da fikk jeg nesten ikke tid til de andre fagene ettersom det var nokså krevende.

 

Vel. Av å lese fagkombinasjonen du planlegger virker ikke dette som noen hindring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der kan bli et interessant semester, for å si det mildt.

Som i mye arbeid/vanskelig?

Ja.

Hvis du ønsker å få et stipendiat ved IMF er du avhengig av å ha nesten bare A i matematikkfagene. Derfor vil det være lurere å ta færre fag og gjøre det bra, enn å ta mange fag og gjøre det middels (les B/C) som er et plausibelt utfall gitt den fagplanen du skisserer over.

Hm. Hvordan er det store utland på dette, da?

Det spørs jo helt hvor du søker det, men jeg kjenner ingen detaljer. Kan sikkert være mulig å komme seg inn på en eller annen grad school i USA.

Lenke til kommentar

Noe tvetydig, men hvis du referer til at jeg igjen har lagt opp analysens grunnlag med andre fag vil det jo nå være noe lettere ettersom jeg har vært gjennom en del av det før + større matematisk modenhet + bedre forutsetninger.

Dersom du mener kombinasjonen av fag vil gi meg noe av samme problemet er det ikke verre enn å droppe et av de. Det blir sikkert fortsatt mye arbeid, men det er jeg jo innstilt på også.

Lenke til kommentar

Å få seg et stipendiat kan bli hardt virker det som.

 

Det spørs helt hvilket institutt du tenker å ta det på! Er mange finanseringsveier. Det jeg nevner er de frie stipendene (typisk 3 eller 4) som lyses ut én gang i året. Det er mange på instituttet som ikke har et slikt og de er da typisk sponset eksternt (les anvendt matematikk /statistikk).

 

Flott for meg som driver med teoretisk fysikk da, ser ikke for meg at jeg blir sponset av Statoil :p

Lenke til kommentar

Med tanke på at nesten halvparten av fysmat-studentene (i følge NTNU) tar doktorgrad, kan jeg aldri tenke meg at (så å si) A i alle mattefag generelt sett er nødvendig for å ta doktorgrad, med mindre alle plutselig begynner å få superkarakterer i slutten av studiet.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Med tanke på at nesten halvparten av fysmat-studentene (i følge NTNU) tar doktorgrad, kan jeg aldri tenke meg at (så å si) A i alle mattefag generelt sett er nødvendig for å ta doktorgrad, med mindre alle plutselig begynner å få superkarakterer i slutten av studiet.

 

Vel, vel, vel. Det er mange som tar en PhD finansiert av arbeidsplassen eller ender opp på andre institutt. Fysmatere tar doktorgrad i mange fagdisipliner. Det jeg snakker om er stipendiatstillingene på IMF (som nevnt over).

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar

gratiskondomer.no?

 

Edit: eller haster det? Du kan sikkert få tak i latexhansker på gløshaugen. En god siv.ing. greier å modde tilstrekkelig :thumbup:

 

Er vel mest på grunn av at det er lettvint å stikke innom resepsjonen en gang jeg reiser forbi med 5-ern.

 

Takk for hansketipset :D Er heldigvis ikke behov for det i kveld.

 

Forresten, hvorfor fikk jeg 5 plusser for å spørre om man får kondomer hos studentsamskipnaden? Var det SÅ morsomt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker det alltid å være mindre folk på Dragvoll på idrettssenteret enn på Gløs? Trente der i dag og syntes det var mindre tettpakket enn Gløs var... (Og ja, jeg klarte å kjøpe treningskort til slutt:P)

Ja, når jeg bodde på Moholt dro jeg som regel til Dragvoll pga mindre mennesker per apparat. Nå bor jeg i nedre singsaker, så blir gløs hver gang.

Men uvanlig lite tettpakket der i dag, hadde trodd nyttårsforsettfolkene skulle holde ut lenger.. :D

 

 

Forresten, hvorfor fikk jeg 5 plusser for å spørre om man får kondomer hos studentsamskipnaden? Var det SÅ morsomt?

Det er tross alt mange gløsinger her. :D

 

Endret: Ble ikke nok smilefjes, så her får dere et til. :D

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange utlendinger som tar doktorgrad, er det fordi det er få norske søkere eller fordi de er bedre kvalifisert ?

 

Med andre ord, er alle phd stillingene offentlig utlyst og kandidatene valgt kun etter kvalifikasjoner, eller finnes det uformelle kanaler ?

(eks du har vært studass i et par fag til en professor, skriver en bra masteroppgave med han som vieleder, hinter at du kunne tenke deg phd og you know)

Lenke til kommentar

Glemte grunnen til jeg stakk innom:

De 20 GB begrensingene på studentbyer, er det per 24 timer eller per døgn? Synes jeg fant noe i går, men finner ikke igjen.

 

Ble nemlig utesperret i to døgn, der jeg brukte mye nett ene kvelden, og så mye neste morgen. Forøvrig er vi to stk i en parleilighet som da deler på 20 GB igjennom samme kontakt/ruter. Da går man fort over..

Lenke til kommentar

Hvordan føler folket her inne at progresjonen på fag er sammenlignet med hvordan dere faglig modnes?

 

tenker spesielt på de av dere som tar mye matematikk og fysikk.

 

Er det slik at den faglige tyngden blir tyngre, eller holder den noenlunde samme nivå ?

 

Er litt redd for at fagene blir vanskeligere raskere enn jeg modnes faglig. Mtp 5 fag "planen"

Lenke til kommentar

Glemte grunnen til jeg stakk innom:

De 20 GB begrensingene på studentbyer, er det per 24 timer eller per døgn? Synes jeg fant noe i går, men finner ikke igjen.

 

Ble nemlig utesperret i to døgn, der jeg brukte mye nett ene kvelden, og så mye neste morgen. Forøvrig er vi to stk i en parleilighet som da deler på 20 GB igjennom samme kontakt/ruter. Da går man fort over..

24 timer. Hvordan det er i parleilighet, aner jeg ikke.

Ref: http://sit.no/content/1443/PC-internett

Lenke til kommentar

Bruker det alltid å være mindre folk på Dragvoll på idrettssenteret enn på Gløs? Trente der i dag og syntes det var mindre tettpakket enn Gløs var... (Og ja, jeg klarte å kjøpe treningskort til slutt:P)

Ja, når jeg bodde på Moholt dro jeg som regel til Dragvoll pga mindre mennesker per apparat. Nå bor jeg i nedre singsaker, så blir gløs hver gang.

Men uvanlig lite tettpakket der i dag, hadde trodd nyttårsforsettfolkene skulle holde ut lenger.. :D

 

 

 

Aha:) Tror jeg kommer til å fortsette å dra på Gløs :-)

Gleder meg til flere faller av nyttårsforsettene så blir det enda greiere! Når bruker det å være mest folk der sånn ca? (På Gløs?)

Lenke til kommentar

Har spurt om det før uten å få noe fornuftig svar, så prøver igjen. Hvis man skal på utveksling i 4. året, hvilket snitt søker man med da? Blir det avrundet til hele karakterer? Teller mattefagene dobbelt? Teller Ex.Phil?

 

Det spørs hvem du søker til? Internasjonal seksjon ser på alle karakterene dine helt likt, også de karakterene som ikke er en del av studieplanen din. Ingen avrunding.

 

Hvis du søker direkte til en utenlandsk skole aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Med tanke på at nesten halvparten av fysmat-studentene (i følge NTNU) tar doktorgrad, kan jeg aldri tenke meg at (så å si) A i alle mattefag generelt sett er nødvendig for å ta doktorgrad, med mindre alle plutselig begynner å få superkarakterer i slutten av studiet.

 

Vil tippe NTNU legger på litt her; men selvsagt, er jo ikke sånn at de ikke kan ta doktorgrad ved andre institusjoner enn NTNU.

 

Vet du ca hvor mange uteksamineres fra fysmat hvert år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...