Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Dersom jeg er sykemeldt hele eller store deler av vår semesteret, har jeg noen rettigheter mtp studieplass til neste høst? Kan jeg for eks begynne hele året på nytt?

 

Har seg nemlig slik at jeg mest sannsynlig er blitt smittet med en langvarig sykdom... og blir neppe frisk nok til å starte ihvertfall den første mnd... Og da blir det for mye å ta igjen, resten av semesteret. Kan jeg da bare begynne på samme trinnet igjen til høsten? Hvem må jeg isåfall kontakte for å fikse slikt?

Det er null problem med NTNU, bare ta kontakt med instituttet/fakultetet så tar man det derfra. NTNU bryr seg ikke så mye om du bruker ett eller to år ekstra, så lenge du blir ferdig til slutt.

 

Det største problemet er med Lånekassen. Du kan få ettergitt lån for opp til fire måneder og to uker av et skoleår om du kan dokumentere at du er syk. Men det gjelder kun inneværende semester, så om du ble syk i høst kan du ikke få fritak for neste vår hvis det er samme sykdom som fortsetter inn i neste vår.

 

Så hvis du skal utsette med ett år har du to alternativ:

- Klare deg uten Lånekassen i opp til ett år, dvs enten flytte hjem i mellomtiden, jobbe eller bruke oppsparte midler.

- Søke om et ekstra år med lån hos Lånekassen. Men da bruker du opp alt "slingringsmonnet" du har hos dem, pluss at alt du får det ekstra året er 100% lån siden du ikke vil få studieprogresjon dette året (hvis ikke du tar 60-fag eller andre fag på siden for å kompensere for manglende studieprogresjon, men da blir det uansett minst 60% lån). Kjipt å få en shitload med ekstra lån når du er ferdig med studiene og skal betale ned.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NTNU bryr seg ikke så mye om du bruker ett eller to år ekstra, så lenge du blir ferdig til slutt.

 

NTNU bryr seg jo. En som begynte i klassen vår fikk beskjed fra IME om at siste mulighet for å få graden var å fullføre innen sommeren 2013; d.v.s. maks tre år ekstra ettersom han skulle vært ferdig samtidig som deg og meg (da vi egentlig skulle være ferdige :tease: ).

Endret av drgz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal begynne å studere til høsten, etter ett år i militæret. Vurderer Datateknikk, FYSMAT og Medisin. Har gode nok karakterer til å komme inn på samtlige fag.

-Datateknikk er jeg flinkest i, men usikker på om jeg vil tilbringe resten av livet foran en datamaskin.

-Fysmat virker mest interessant, men jeg er usikker på om jeg kan klare det. Virker som et veldig hardt fag.

-Medisin har jeg få formeninger om, kjenner ingen som studerer medisin i Norge. Dog kjenner jeg en del som studerer medisin i utlandet, og det virker ikke spesielt vanskelig. Mye pugging. Pugging er enkelt, men kjedelig.

 

Noen som har noe å tilføye? :)

Endret av Carl Sagan
Lenke til kommentar

Hot tip: kyssesyka er noe de aller fleste har hatt og er immune mot når en er rundt 20, flesteparten blir ikke spesielt syke av det. Dont worry. "Mest sannsynlig" er MINST sannsynlig når det gjelder smitte.

 

Vill gjetting på kyssesyken kom hvor ifra? :p hehe

 

 

Dersom jeg er sykemeldt hele eller store deler av vår semesteret, har jeg noen rettigheter mtp studieplass til neste høst? Kan jeg for eks begynne hele året på nytt?

 

Har seg nemlig slik at jeg mest sannsynlig er blitt smittet med en langvarig sykdom... og blir neppe frisk nok til å starte ihvertfall den første mnd... Og da blir det for mye å ta igjen, resten av semesteret. Kan jeg da bare begynne på samme trinnet igjen til høsten? Hvem må jeg isåfall kontakte for å fikse slikt?

Det er null problem med NTNU, bare ta kontakt med instituttet/fakultetet så tar man det derfra. NTNU bryr seg ikke så mye om du bruker ett eller to år ekstra, så lenge du blir ferdig til slutt.

 

Det største problemet er med Lånekassen. Du kan få ettergitt lån for opp til fire måneder og to uker av et skoleår om du kan dokumentere at du er syk. Men det gjelder kun inneværende semester, så om du ble syk i høst kan du ikke få fritak for neste vår hvis det er samme sykdom som fortsetter inn i neste vår.

 

Så hvis du skal utsette med ett år har du to alternativ:

- Klare deg uten Lånekassen i opp til ett år, dvs enten flytte hjem i mellomtiden, jobbe eller bruke oppsparte midler.

- Søke om et ekstra år med lån hos Lånekassen. Men da bruker du opp alt "slingringsmonnet" du har hos dem, pluss at alt du får det ekstra året er 100% lån siden du ikke vil få studieprogresjon dette året (hvis ikke du tar 60-fag eller andre fag på siden for å kompensere for manglende studieprogresjon, men da blir det uansett minst 60% lån). Kjipt å få en shitload med ekstra lån når du er ferdig med studiene og skal betale ned.

 

Men det høres bra ut! Det med lån skal vel gå greit, da jeg kun lån fra et år fra før, så dette året er det andre året med lån, og går nå da egentlig i 4 klasse. Så får vi se hva legen sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal begynne å studere til høsten, etter ett år i militæret. Vurderer Datateknikk, FYSMAT og Medisin. Har gode nok karakterer til å komme inn på samtlige fag.

-Datateknikk er jeg flinkest i, men usikker på om jeg vil tilbringe resten av livet foran en datamaskin.

-Fysmat virker mest interessant, men jeg er usikker på om jeg kan klare det. Virker som et veldig hardt fag.

-Medisin har jeg få formeninger om, kjenner ingen som studerer medisin i Norge. Dog kjenner jeg en del som studerer medisin i utlandet, og det virker ikke spesielt vanskelig. Mye pugging. Pugging er enkelt, men kjedelig.

 

Noen som har noe å tilføye? :)

 

Hvilken retning du velger vil ha lite å si for om du ender opp foran en datamaskin eller ikke. Hvis du tror noe annet anbefaler jeg deg å sette deg på første tidsmaskin fra det året du er i og fram til 2011; du slipper neppe unna datamaskinen ved å velge *.ing-utdanning.

Endret av drgz
Lenke til kommentar

Skal begynne å studere til høsten, etter ett år i militæret. Vurderer Datateknikk, FYSMAT og Medisin. Har gode nok karakterer til å komme inn på samtlige fag.

-Datateknikk er jeg flinkest i, men usikker på om jeg vil tilbringe resten av livet foran en datamaskin.

-Fysmat virker mest interessant, men jeg er usikker på om jeg kan klare det. Virker som et veldig hardt fag.

-Medisin har jeg få formeninger om, kjenner ingen som studerer medisin i Norge. Dog kjenner jeg en del som studerer medisin i utlandet, og det virker ikke spesielt vanskelig. Mye pugging. Pugging er enkelt, men kjedelig.

 

Noen som har noe å tilføye? :)

 

Hvilken retning du velger vil ha lite å si for om du ender opp foran en datamaskin eller ikke. Hvis du tror noe annet anbefaler jeg deg å sette deg på første tidsmaskin fra det året du er i og fram til 2011; du kommer neppe unna datamaskinen ved å gå *.ing.

Vil på ingen måte unngå datamaskiner, men det er greit om arbeidslivet etterpå innebærer litt praksis.

Lenke til kommentar

Opptaksgrensa er nå en ting, men hvordan kan du med sikkerhet si så mye om karakterene til studentene på BFY?

 

Fordi det publiseres statistikk. :) Gjennomsnittlig antall karakterpoeng for nylig opptatte studenter på bachelor fysikk var i 2011 46,5 (noe som for øvrig er bedre enn for alle andre bachelor fysikk-studier i Norge), mens det for studenter på fysmat var 50,0.

 

Hvordan er forresten frafallet på fysmat vs. bfy? Som Flin nevner, så er nok frafallet på nesten 50 % etter første studieår på BFY, og så detter det av noen etter 2.-året også.

 

Tror kanskje frafallet i mitt kull på fysmat var 20-25% det første studieåret, men da vi fikk mange nye fra andre linjer og folk som har begynt i første klasse og i praksis hoppet opp i andre klasse er vi nesten like mange som vi var etter jul i første klasse. De fleste av disse hoppet av i første semester før de hadde tatt en eneste eksamen (vi gikk vel fra ~110 til ~95 før jul). Det meste av frafallet etter dette var vel folk som skiftet til andre siv.ing.-linjer eller medisin.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Opptaksgrensa er nå en ting, men hvordan kan du med sikkerhet si så mye om karakterene til studentene på BFY?

 

Fordi det publiseres statistikk. :) Gjennomsnittlig antall karakterpoeng for nylig opptatte studenter på bachelor fysikk var i 2011 46,5 (noe som for øvrig er bedre enn for alle andre bachelor fysikk-studier i Norge), mens det for studenter på fysmat var 50,0.

 

Veit ikke hva jeg tenkte på da jeg spurte om dette, men jeg må tydeligvis ha vært litt fjern, ettersom jeg egentlig visste om denne statistikken. Beklager.

 

3,5 karakterpoeng er jo en merkbar forskjell, om enn ikke en overraskende forskjell.

Lenke til kommentar

Noen som har tatt MFEL1050 Innføring i idrettsfysiologi eller MFEL1010 Innføring i medisin for ikke-medisinere som kan gi meg et svar på hvilke av dem som er enklest / minst arbeid? Har forøvrig ingen eller veldig lite kjennskap til biologi og medisin fra før av.

(Kan også eventuelt anbefale et annet, enklere, perspektivemne)

 

Finner mange meninger om emnene men slik jeg har forstått det så forandres de ofte, så dermed hadde det vært greit å hørt fra noen som har tatt de nylig.

 

Leste forresten at semesterrapporten i MFEL1050 ikke gjennomføres lengre, stemmer det?

Lenke til kommentar

Hot tip: kyssesyka er noe de aller fleste har hatt og er immune mot når en er rundt 20, flesteparten blir ikke spesielt syke av det. Dont worry. "Mest sannsynlig" er MINST sannsynlig når det gjelder smitte.

 

De fleste jeg kjenner (inkludert meg selv egentlig), som fikk kyssesyken så sendt (rundt 20), ble faktisk ganske syke. Kan det være noe aldersbetinget forskjell?

 

AtW

Lenke til kommentar

MFEL1010 har i alle fall bare noen få oppgaver som skal inn. Hvis du slår opp på Wikipedia det du er usikker på, klarer du alle øvingene uten problem. Eksamen er også svært enkel.

 

Hva med nytteverdien? Det jeg tenker med MFEL1050 er jo at jeg iallefall muligens kan ha noe nytte av det iforhold til egen trening.

Lenke til kommentar

Hot tip: kyssesyka er noe de aller fleste har hatt og er immune mot når en er rundt 20, flesteparten blir ikke spesielt syke av det. Dont worry. "Mest sannsynlig" er MINST sannsynlig når det gjelder smitte.

 

De fleste jeg kjenner (inkludert meg selv egentlig), som fikk kyssesyken så sendt (rundt 20), ble faktisk ganske syke. Kan det være noe aldersbetinget forskjell?

 

AtW

Jeg har bestandig hørt at kyssesyken er verre jo eldre man er.

Lenke til kommentar

Hva med nytteverdien? Det jeg tenker med MFEL1050 er jo at jeg iallefall muligens kan ha noe nytte av det iforhold til egen trening.

Ifølge folk som har tatt MFEL1010 på alvor kan det være veldig interessant. Det er nye forelesere hele tiden, som er spesialister på det de snakker om. Gode muligheter til å stille spørsmål om ting man lurer på. Dessverre tok jeg det i et semester hvor det ikke var undervisning.

 

MFEL1050 handler visstnok veldig mye om 4x4. Hvis du er interessert i ett bestemt utholdenhetstreningsopplegg er det kanskje interessant.

Lenke til kommentar

Hot tip: kyssesyka er noe de aller fleste har hatt og er immune mot når en er rundt 20, flesteparten blir ikke spesielt syke av det. Dont worry. "Mest sannsynlig" er MINST sannsynlig når det gjelder smitte.

 

De fleste jeg kjenner (inkludert meg selv egentlig), som fikk kyssesyken så sendt (rundt 20), ble faktisk ganske syke. Kan det være noe aldersbetinget forskjell?

 

AtW

Jeg har bestandig hørt at kyssesyken er verre jo eldre man er.

 

Ja, det er hva jeg har hørt også...

Lenke til kommentar

Hot tip: kyssesyka er noe de aller fleste har hatt og er immune mot når en er rundt 20, flesteparten blir ikke spesielt syke av det. Dont worry. "Mest sannsynlig" er MINST sannsynlig når det gjelder smitte.

 

De fleste jeg kjenner (inkludert meg selv egentlig), som fikk kyssesyken så sendt (rundt 20), ble faktisk ganske syke. Kan det være noe aldersbetinget forskjell?

 

AtW

 

Joda, men sjansen for at en har hatt det før og er immun er faktisk veldig stor, og sjansen for å bli smittet om en ikke har hatt det er faktisk veldig liten, deretter er det ikke alle som blir så veldig syke (flere som bare er syke i ei til to uker). Sammen blir dette åpenbart (For en som har hatt statistikk ihvertfall ;) ) veldig liten sjanse for noe alvorlig, ergo ingen grunn til å kalkulere med å miste ett helt semester.

 

Samboeren min hadde kyssesyken i fjor for eks, uten at jeg har "hatt det før" - men ble ikke syk selv. Ergo har jeg enten hatt det før uten å vite om det evt bare ble jeg ikke syk trass i at vi bodde oppå hverandre (og kysset) bare som et eksempel.

Endret av danba
Lenke til kommentar

Jeg hadde kyssesyken forrige semesteret. "Heldigvis" slo det til i påsken, men jeg gikk jo fortsatt glipp av litt over en uke etter det. Mange jeg snakket med mente jeg var sykt heldig som ikke måtte droppe hele semesteret, så det er vel litt varierende hvor hardt det treffer folk.

Lenke til kommentar

Jo, det er vel egentlig sant det, det kan jo være store forskjeller på folk. Men jeg har heller egentlig ingenting i mot å droppe et semester, dersom NTNU ikke har noe imot at jeg bare starter året på nytt igjen til høsten. Har tross alt gått på skolen i over 15 år uten avbrudd, så hadde vært litt deilig med en liten "pause". Samt jobbing de tre, fire siste sommerne og ingen ferie på et par år. Men spørs jo helt hvor syk jeg blir, heller skole enn feber på 40 og helt kake i par mnd :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...