Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*

HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men den tekst biten der er lite relevant.

Hvorfor det? I de fleste tilfeller vil du kun få tilbud i faget du har som førstepri, og skulle du få i fag som andrepri så er det ofte fordi du ikke når opp i faget du har som førstepri og at de ikke har fått nok (eller gode nok) søkere i faget du får tilbud i.

Så selvsagt er det mulig å få tilbud i fag lenger ned på lista, men det er heller unntaket enn regelen. At du skryter på deg "mange" venner som har fått tilbud om fag lenger ned på lista endrer ikke på det.

Det handler ikke om å skryte på seg noe som helst. Det du sier er at man nesten alltid vil få det man har som første valg og av erfaring så er er det feil. Den tekst biten sier heller ingen ting om det. Derfor er den lite relevant.

Er det vanligst å få første valget sitt? Meget mulig, men det skjer ofte at folk får mye annet også.

Lenke til kommentar

Det handler ikke om å skryte på seg noe som helst. Det du sier er at man nesten alltid vil få det man har som første valg og av erfaring så er er det feil. Den tekst biten sier heller ingen ting om det. Derfor er den lite relevant.

Nei, den sier vel ingenting om det.

Er det vanligst å få første valget sitt? Meget mulig, men det skjer ofte at folk får mye annet også.

Ingen har sagt at det ikke forekommer at noen får andre og tredjevalget sitt. Selvsagt må det være slik for å gå rundt; alle kan ikke få førstevalget. Men i den grad det er nok kvalifiserte søkere så vil prioritet ha en avgjørende faktor.

Ta f.eks et likt scenario: når du er ferdig utdannet og skal søke jobb, la oss si at du søker på fem forskjellige jobber der du opplyser alle arbeidsgiverne om hvilke du helst ønsker å jobbe hos i prioritert rekkefølge. Tror du at de arbeidsgiverne som du har som tredje, fjerde og femte prioritet vil tilby deg jobb hvis de har andre like godt kvalifiserte søkere som har samme stilling øverst på ønskelisten sin?

Selvsagt vil det forekomme at det skjer, men det er unntaket. Og det samme gjelder studass-stillinger. I den grad det er nok kvalifisert søkere som har et fag som første prioritet så vil disse bli tilbudt stillingene, ikke de som har faget som andre eller tredje prioritet.

Lenke til kommentar

Tok en interessetest i går, og scorte skyhøyt på økonomi og administrasjon. Dette er nok først og fremst fordi jeg alltid har hatt lyst til å havne i en lederstilling når jeg blir eldre. Etter hva jeg har forstått, vil i så fall kommunikasjonsteknologi være et langt bedre alternativ for meg enn I&IKT. Her er det også lavere opptakskrav, og fagene virker mer interessante. Noen innspill, eventuelt erfaringer fra folk som går på denne linjen?

Bare for å understreke det: Ikke bry deg om opptakskrav når du søker! For det første endres de fra år til år, for det andre er det ikke verre enn at du kommer inn på noe annet lenger ned på lista di.

Søk det du tror du interesserer deg for, så kan du heller, som du nevner, bytte hvis du finner ut at det var helt feil. ;)

Angående lederstilling har det nok ikke så mye å si hva du velger. Man trenger ledere innen alle fagområder, og alle som har gått siv.ing. har gode forutsetninger og stor sannsynlighet for å ende opp i en eller annen lederposisjon.

Det er nok en fordel som leder å ha et bredt kunnskapsgrunnlag, noe du får i veldig stor grad på I&IKT, som kombinerer ganske forskjellige fagområder. Men ikke velg det hvis det er andre områder du tror du vil trives bedre med.

Jeg går selv I&IKT, så bare spør hvis du lurer på noe mer. :)

Lenke til kommentar

Ta f.eks et likt scenario: når du er ferdig utdannet og skal søke jobb, la oss si at du søker på fem forskjellige jobber der du opplyser alle arbeidsgiverne om hvilke du helst ønsker å jobbe hos i prioritert rekkefølge. Tror du at de arbeidsgiverne som du har som tredje, fjerde og femte prioritet vil tilby deg jobb hvis de har andre like godt kvalifiserte søkere som har samme stilling øverst på ønskelisten sin?

Selvsagt vil det forekomme at det skjer, men det er unntaket. Og det samme gjelder studass-stillinger. I den grad det er nok kvalifisert søkere som har et fag som første prioritet så vil disse bli tilbudt stillingene, ikke de som har faget som andre eller tredje prioritet.

Igjen noe som ikke er så relevant til det vi snakker om, men er ikke så veldig viktig. Du vinner.

Lenke til kommentar

Enig med drgz. Jeg og en kompis søkte begge studassstilling i et fag i vår, han med faget som førsteprioritet, jeg med andrepri. Vi hadde samme karakterer og ingen erfaring. Han fikk tilbud om jobb 2-3 uker før meg, så tydelig at jeg havnet lenger ned i køen pga prioriteringer.

Lenke til kommentar

Enig med drgz. Jeg og en kompis søkte begge studassstilling i et fag i vår, han med faget som førsteprioritet, jeg med andrepri. Vi hadde samme karakterer og ingen erfaring. Han fikk tilbud om jobb 2-3 uker før meg, så tydelig at jeg havnet lenger ned i køen pga prioriteringer.

Eventuelt var det fullstendig tilfeldig. Tipper det er ganske mange med identiske kvalifikasjoner på en del stillinger, så noe må bli valgt tilfeldig.

Noen her burde vel være på riktig sted i systemet til å vite fasiten? Eller sitter vedkommende bare stille og humrer over spekulasjonene våre? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...